Tarjouskaupat
Usein käytetyn tavaran myynti-ilmoituksessa on ilmoitetun hinnan lisäksi mahdollisuus itse tarjota. Miten näihin kuuluu suhtautua? Lähtisitkö korottamaan omaa tarjousta jos myyjä pyytää?
Kommentit (3)
mä laitan monesti että x euroa / tarjoa. sillä tarkoitan sitä, että hieman halvemmallakin olen valmis myymään, jos pääsen tavarasta nopeasti eroon.
Kun on käytetyn tavaran myynnistä kyse, niin tarjous voi mielestäni olla sekä ylä että alle pyydetyn hinnan. Monesti omia tavaroitaan on hirmu vaikea hinnoitella oikein. - Esimerkiksi jos nyt myisin viimetalvena hankkimani ja käyttämäni talvitakkini, niin en olisi valmis luopumaan siitä alle 80€ Vosin pyytää siitä 100€ ja tyytyväinen olisin, jos joku maksaisi siitä minulle 90€ Mutta tiedän, että on ihmisiä, jotka väittäisivät minua ahneeksi kun kehtaan pyytää 100€ käytetystä takista. Toisaalta monet, myös mahd. ymmärtäivät, että hieman yli kolmesataa euroa ja hyväkuntoinen "merkkitakki" ei muutu lumpuksi vuodessa.
Toinen esimerkki minusta tylsemmästä ns. tarjouskaupasta ovat kiinteistövälitys liikkeet, jotka asettavat kohteelle, jonkun poskettoman pohjahinnan ja odottavat, että kiinnostuneet nostavat tarjouskaupalla ja joukkohysterialla hinnan pilviin. Välittäjä on vielä siinä onnellisessa asemassa, että hän ei vastaa oikeastaan mistään, mutta tämän tarjouskilpailun jälkeen hän kyllä saa oman palkkionsa joka perustuu lopulliseen myyntihintaan.
Tarjouskauppa on tarkoitettu niille, joita ei haittaa maksaa vähän enemmän. Vähän sama kuin huutokauppa mielestäni. Hintaa kuuluu korottaa ja sitten katsoa, millä hinnalla myyjä on valmis myymään. En tarttuisi tarjouskauppaan, ellen ihan hirveästi haluaisi sitä tuotetta. Jos on monta halukasta, hinta nousee helposti liikaa.