Alkoholistiperheessä kasvaneen miehen vaimo!
Alan ymmärtää, etten olekaan niin huono kuin olen luullut olevani nämä vuodet tässä suhteessa. Eivätkä ongelmat johdu minusta, vaan siitä että miehelläni on takana lapsuus rikkonaisessa päihdeperheessä.
Kaipaisin luettavaksi kirjoja tai blogeja tästä näkökulmasta. Onko niitä, oletko löytänyt yhtään? Onko keskustelupalstaa tms?
Kommentit (8)
persoonallisuushäiriöiseksihän noissa perheissä kasvaa. Mä tajusin, että mies oli epävakaa, epäsosiaalinen ja narsistinenkin. Ei koskaan kehunut mua ja kohteli kaltoin. Mä jätin sen ja löysin ihanan tervepäisen miehen.
Aali ja al anon on ryhmiä. Päihdelinkki.
onhan noita kirjoja tehty. Meitä on niin paljon, jotka on kärsineet lapsuuden alkoholistiperheessä ja kärsii aikuisena siksi. Hienoa,,että osaat ajatella, ettei vika ole sinussa. Koska se ei ole sinussa. Voit auttaa, mutta miehesi pitää itse myös auttaa itseään ja haluta apua. Väkisin on vaikeaa auttaa.
mutta tiedon kautta ymmärrät paremmin ja osaat suhtautua.
Minä olen myös...mieheni isä on juoppo vaimonhakkaaja narsisti, äiti juoppo, enkä ihmettele kun miehensä tuollainen. En tosin tiedä miksei lähde. Mies on täysin kieroon kasvanut eikä tiedä mitään normaalista elämästä.
Virtahepo olohuoneessa on ihan klassikko.
Ihmetyttää miksi hakeutua tuollaiseen suhteeseen. Tuossa on sama asia kuin alkoholismissakin, että toista ei voi muuttaa/parantaa ja jos yrittää ymmärtää, niin itsekin voi huonosti.
Itse olen itsemurhan tehneen alkoholistin lapsi ja mieheni on itsensä hengiltä juoneen deeku-vaiheen läpikäyneen alkoholistin lapsi. Meillä kyllä silti ihan normaali elämä ja suhde.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:55"]Ihmetyttää miksi hakeutua tuollaiseen suhteeseen. Tuossa on sama asia kuin alkoholismissakin, että toista ei voi muuttaa/parantaa ja jos yrittää ymmärtää, niin itsekin voi huonosti.
Itse olen itsemurhan tehneen alkoholistin lapsi ja mieheni on itsensä hengiltä juoneen deeku-vaiheen läpikäyneen alkoholistin lapsi. Meillä kyllä silti ihan normaali elämä ja suhde.
[/quote]
No nuorena ja tietämättömänä päädyin, en varmaan näin aikuisena lähtisikään. Meille on vuosien aikana käynyt niin, että sairastuin itse masennukseen kun olen yrittänyt vääntää ja kääntää itseäni sopimaan alkoholistiperheessä kasvaneen miehen perhemalliin. Nyt tunnistan itsessäni sellaisia piirteitä, joilla luonnehditaan päihdeperheissä kasvaneita ihmisiä. Eli olen jotenkin herkkänä ihmisenä imenyt itseeni vääriä ajatus- ja käytösmalleja miehestäni. Vaikea selittää. Mutta en ole enää sellainen kuin olisin jos en olisi hyvin nuorena lähtenyt mieheni "oppiin". Yritän tässä oppia ymmärtämään miestäni (ja itseäni) ja sitä, mitkä mahdollisuudet enää on päästä normaaliin tilaan sekä itsessäni että parisuhteessani. Ap