Brexitin ansiosta Britanniassa on täystyöllisyys - suomessakin on 100 000 ulkomaalaista polkemassa palkkoja
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/b12e952a-db4b-461d-9554-6236c3ef9dbb
"Hän peräänkuuluttaa myös yritysten vastuuta parempien työolosuhteiden ja palkkauksen suhteen."
Kommentit (16)
Noin brexitin pääajatus sitten vesitetään. Näin pian. Tarkoitushan oli saada työllistettyä ennen kaikkea "omia". Kukaan ei vain ajatellut niin pitkälle, että on paljon paskaduuneja, jotka eivät kantaväestölle enää kelpaa.
Voi voi, taas teitä tietämättömiä.
Työvoimapula ei ratkea Britanniassa omilla kansalaisilla. Siellä on iät ajat halpatyöt teetetty ulkomaalaisilla ja nyt niitä työntekijöitä ei ole. Britit itse ei niihin töihin mene.
Tuollaiset väliaikaiset työluvat on potaskaa. Metsään meni brexit ja tiedossahan se oli.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, taas teitä tietämättömiä.
Työvoimapula ei ratkea Britanniassa omilla kansalaisilla. Siellä on iät ajat halpatyöt teetetty ulkomaalaisilla ja nyt niitä työntekijöitä ei ole. Britit itse ei niihin töihin mene.
Tuollaiset väliaikaiset työluvat on potaskaa. Metsään meni brexit ja tiedossahan se oli.
Halpatyöt häviää, kun työstä joutuu maksamaan reilun korvauksen. Tähän mennessä Itä-eurooppalaisilla työntekijöillä on poljettu palkat alas. Sama tilanne suomessakin, siivoojat, raksamiehet, rekkakuskit. Maatalouden kausityöntekijöille maksetaan niin huonoa palkkaa, etteivät edes nuoret opiskeljat ole niitä valmiitä tekemään. Ongelma ratkaistu kuskaamalla työvoimaa Ukrainasta. Onko tämä järkevää?
Muistan vielä 20 vuotta sitten, kun ulkomaalaiset Suomessa käydessään ihmettelivät valkoisia siivoojina yms.
Kyllä suomalaiset tekee myös nykyiset halpatyöt, kun palkkoja korotetaan asiallisiksi.
Tottakai palkkaa voi maksaa vaikka kymppitonnin kuussa kaikille. Hups, ai niin, mistä kate moiseen?
Eli ottakaa nyt se pää pensaasta, jotka vaaditte ihan mahdottomia palkkoja. Monissa paikoissa maksetaan palkkaa niin paljon kuin pystytään tai sitten jäädään jo miinukselle.
Työnantaja maksaa palkan työntekijälle kertoimella 1.5 -1.7, eli ei tule niin edulliseksi kuin monet kuvittelevat.
Vierailija kirjoitti:
Muistan vielä 20 vuotta sitten, kun ulkomaalaiset Suomessa käydessään ihmettelivät valkoisia siivoojina yms.
Kyllä suomalaiset tekee myös nykyiset halpatyöt, kun palkkoja korotetaan asiallisiksi.
Suomalaistaustainen ei lähde enää halpatöihin kun vaihtoehtona on nostaa sosiaalitukia ja saada saman verrran tekemättä mitään. Helsingissä kun kiertää niin ulkomaalaistaustaisia ovat siivoajat, autonkuljettajat (taksi, bussi, raitiovaunu, kuorma-auto), rakennusmiehet, kaupan työntekijät, ravintolatyöntekijät, kodinhoitajat jne.
Palkoista en tiedä mutta suomalainen loistaa poissaolollaan. Ainoa vaihtoehto saada täytettyä työpaikata on vapauttaa lupabyrokratiaaa jotta ulkomailta saadaan työntekijöitä kun suomalaisista ei siihen enää ole. Joku voi lässyttää palkkojen nostamisesta mutta kaikesta työstä ei voi maksaa johtajan tai erikoisassiantuntijan palkkaa.
"Työvoimapula on ollut niin paha, että usealla sektorilla on ollut vaikeuksia tuotteiden toimituksissa."
Suomi olisi täysin venäjän kaupan varassa. Mutta sitähän tässä haetaankin.
EU: Britannian vienti Euroopan unioniin on romahtanut
Ja loppuu se viherhumppa:
Brexitin likainen seuraus: Britannian hallitus kehottaa yrityksiä kaatamaan jätevedet luontoon
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/5f71b2ca-a426-4ff9-9e50-249d2335b720
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, taas teitä tietämättömiä.
Työvoimapula ei ratkea Britanniassa omilla kansalaisilla. Siellä on iät ajat halpatyöt teetetty ulkomaalaisilla ja nyt niitä työntekijöitä ei ole. Britit itse ei niihin töihin mene.
Tuollaiset väliaikaiset työluvat on potaskaa. Metsään meni brexit ja tiedossahan se oli.
Halpatyöt häviää, kun työstä joutuu maksamaan reilun korvauksen. Tähän mennessä Itä-eurooppalaisilla työntekijöillä on poljettu palkat alas. Sama tilanne suomessakin, siivoojat, raksamiehet, rekkakuskit. Maatalouden kausityöntekijöille maksetaan niin huonoa palkkaa, etteivät edes nuoret opiskeljat ole niitä valmiitä tekemään. Ongelma ratkaistu kuskaamalla työvoimaa Ukrainasta. Onko tämä järkevää?
On järkevää tuoda työvoimaa maahan jos työt jäävät muuten tekemättä. Suomalaisen kausityöntekijän työteho on alle puolet ukrainalaise vastaavasta. Ilman ulkomaisia työntekijöitä paljon töitä jäisi tekemättä tai siirtyisi ulkomaille. Halpa työvoima on hyvä ratkaisu jos toimintaa ei voi tehostaa koneiden tai automaation avulla.
Moni yritys on siirtänyt toimintansa ulkomaile tai lopettanut kun toiminta ei ole ollut enää kannattavaa Suomessa ja samaa tapahtuu yhä edelleen. Moni muistaa ainakin suljetut paperitehtaat jolloin on jouduttu irtisanomisiin. Yhteiskunta määrittää ehdot millä yritys toimii ja jos toiminta tehdään mahdottomaksi niin ei synny uusia työpaikkoja. Joko työt tehdään täällä tai sitten ne siirtyvät ulkomaille.
Kannatatisiko olla pikku keppiä ja porikkanaa jotta estetään pitkäaikaistyöttömien ajautuminen työkyvyttömiksi sairauden, työhaluttomuuden, ammattitaidottomuuden yms. seikkojen vuoksi.
Ei riitä 100 000 palkanpolkijaa on triplasti
HS-analyysi | Jussi Halla-aho väläytti yllättäen työntekijöille heikennyksiä, joita perussuomalaiset aiemmin vastusti – miksi?:
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008011746.html?share=a62ad043e8a90…
Tuo perustuu käytännössä nykyaikaiseen orjuuteen: Halpatyövoima tuodaan tekemään töitä, johon maan kansalaiset eivät ”alennu”.
Kannattaa miettiä, ketkä teidänkin appelsiinit ja banaanit poimii. Halvalla.
I am in the UK. I am a HGV driver at the coal face. There is no shortage of fuel and there is no shortage of drivers. What there is a shortage of are drivers willing to work for the peanuts that these companies pay and instead go work for other companies that are paying 2 or even 3x that.
Wincanton Logistics and Hoyer UK (2 of the big fuel tanker companies) pay about £15-16/hr, have the dumbest rotas known to man, working days, nights, lates, weekends etc so your body clock is fkd and you have no social life. You need ADR ticket (hazardous loads) and PDP ticket (pass to get into the refineries) both at cost to yourself. Meanwhile, the big supermarkets such Sainsburys, Asda, Tesco, Aldi are paying £18-30/hr for moving 26 pallets of crisps and toilet rolls from the distribution hub to the store and in many cases you don't even touch the load, it's loaded and unloaded by the warehouse and store staff.
The solution is simple for all these companies crying about shortages : put the money up to an attractive level and the problem disappears.
Edit: for clarity, I should add there isn't a shortage of licence holders, but for numerous reasons a lot of drivers have decided to hang up their keys and retire or moved into other industries where the pay is better. One of the main things behind this was the introduction of the Driver CPC ticket which basically requires 35 hours of classroom tuition every 5 years typically costing around £250. It's not exam based, only attendance based, and is pretty much a waste of time as it's teaching you what you already know, so essentially a £250 "tax" on your job for nothing. That was the final nail in the coffin for the old, retired guys who used to just do a few shifts a week to keep their hand in / a bit of bingo money for the wife. Without a valid Driver CPC ticket you cannot drive.
Good point. Ja itse asiassa Suomen vientikin Britanniaan itse asiassa noussut.