Totuus varhaiskasvatuksesta
tulee ilmi instagramin tililtä @varhaiskasvatuksenkertomuksia
Miten voi olla, että tämän kaiken annetaan tapahtua?
Kommentit (14)
Akateemikko kirjoitti:
Akateemiset pyllyjä pesemässä.
Tämä on juttu mitä en ymmärrä. Siellä on päiväkodeissa vino pino lähäreitä kiskomaan kurahousuja ja pesemään pyllyjä, mutta silti sen opettajan pitää tähän ryhtyä. Miksi se opettaja ei saa keskittyä sen ryhmän opetukseen ja sen suunnitteluun sekä yhteydenpitoon vanhempien kanssa? Siihenhän hänet on koulutettu.
Tuotahan se päiväkodissa on. Vaan vanhemmille ei saa suoraan kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Akateemikko kirjoitti:
Akateemiset pyllyjä pesemässä.
Tämä on juttu mitä en ymmärrä. Siellä on päiväkodeissa vino pino lähäreitä kiskomaan kurahousuja ja pesemään pyllyjä, mutta silti sen opettajan pitää tähän ryhtyä. Miksi se opettaja ei saa keskittyä sen ryhmän opetukseen ja sen suunnitteluun sekä yhteydenpitoon vanhempien kanssa? Siihenhän hänet on koulutettu.
Koska lastenhoitajille tulee muuten paha mieli jos ope ei tee samaa kuin he. Epäreilua!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemikko kirjoitti:
Akateemiset pyllyjä pesemässä.
Tämä on juttu mitä en ymmärrä. Siellä on päiväkodeissa vino pino lähäreitä kiskomaan kurahousuja ja pesemään pyllyjä, mutta silti sen opettajan pitää tähän ryhtyä. Miksi se opettaja ei saa keskittyä sen ryhmän opetukseen ja sen suunnitteluun sekä yhteydenpitoon vanhempien kanssa? Siihenhän hänet on koulutettu.
Koska lastenhoitajille tulee muuten paha mieli jos ope ei tee samaa kuin he. Epäreilua!!
Just näin. Varhaiskasvatuksen opettajana mietin joka päivä alanvaihtoa. Työkavereina on hyviä lastenhoitajia, mutta kuulen heiltä jatkuvaa valitusta siitä, miksi minulla on niin eri työtehtävät, parempi palkka ja eri työvuorot. Mistä moinen vastakkainasettelu? Eri koulutus ja eri tehtävänkuva, mutta silti pitäisi saada kaikki sama? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Akateemikko kirjoitti:
Akateemiset pyllyjä pesemässä.
Tämä on juttu mitä en ymmärrä. Siellä on päiväkodeissa vino pino lähäreitä kiskomaan kurahousuja ja pesemään pyllyjä, mutta silti sen opettajan pitää tähän ryhtyä. Miksi se opettaja ei saa keskittyä sen ryhmän opetukseen ja sen suunnitteluun sekä yhteydenpitoon vanhempien kanssa? Siihenhän hänet on koulutettu.
Niin, olisiko syytä uudistaa sitä koulutusta? Ei siinä ole järkeä tällaisena, kun koulutus on jotain ihan muuta kuin itse työ. Lapset ansaitsevat kuitenkin hoitajat, jotka hoitavat heitä kokonaisvaltaisesti, ei niin, että joku ylemmyyttä tunteva ”varhaiskasvatuksen opettaja” ei voi vessattaa lasta vaan pitää pyytää alemmantasoinen hoitaja paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemikko kirjoitti:
Akateemiset pyllyjä pesemässä.
Tämä on juttu mitä en ymmärrä. Siellä on päiväkodeissa vino pino lähäreitä kiskomaan kurahousuja ja pesemään pyllyjä, mutta silti sen opettajan pitää tähän ryhtyä. Miksi se opettaja ei saa keskittyä sen ryhmän opetukseen ja sen suunnitteluun sekä yhteydenpitoon vanhempien kanssa? Siihenhän hänet on koulutettu.
Niin, olisiko syytä uudistaa sitä koulutusta? Ei siinä ole järkeä tällaisena, kun koulutus on jotain ihan muuta kuin itse työ. Lapset ansaitsevat kuitenkin hoitajat, jotka hoitavat heitä kokonaisvaltaisesti, ei niin, että joku ylemmyyttä tunteva ”varhaiskasvatuksen opettaja” ei voi vessattaa lasta vaan pitää pyytää alemmantasoinen hoitaja paikalle.
Ei pitäisi.
Uudistaminen täytyy tehdä nimenomaan siellä kentällä. Opettajat opettavat ja suunnittelevat, hoitajat hoitavat.
Niinhän se sairaalassakin menee, lääkärillä ja hoitajalla on eri koulutus, eri työnkuva ja eri vastuut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemikko kirjoitti:
Akateemiset pyllyjä pesemässä.
Tämä on juttu mitä en ymmärrä. Siellä on päiväkodeissa vino pino lähäreitä kiskomaan kurahousuja ja pesemään pyllyjä, mutta silti sen opettajan pitää tähän ryhtyä. Miksi se opettaja ei saa keskittyä sen ryhmän opetukseen ja sen suunnitteluun sekä yhteydenpitoon vanhempien kanssa? Siihenhän hänet on koulutettu.
Niin, olisiko syytä uudistaa sitä koulutusta? Ei siinä ole järkeä tällaisena, kun koulutus on jotain ihan muuta kuin itse työ. Lapset ansaitsevat kuitenkin hoitajat, jotka hoitavat heitä kokonaisvaltaisesti, ei niin, että joku ylemmyyttä tunteva ”varhaiskasvatuksen opettaja” ei voi vessattaa lasta vaan pitää pyytää alemmantasoinen hoitaja paikalle.
Ei pitäisi.
Uudistaminen täytyy tehdä nimenomaan siellä kentällä. Opettajat opettavat ja suunnittelevat, hoitajat hoitavat.
Niinhän se sairaalassakin menee, lääkärillä ja hoitajalla on eri koulutus, eri työnkuva ja eri vastuut.
Tuo koulutuksella päteminen on ongelma. Oikeasti, hoitajia ja lastentarhanopeja ei voi mitenkään verrata hoitajiin ja lääkäreihin sairaaloissa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemikko kirjoitti:
Akateemiset pyllyjä pesemässä.
Tämä on juttu mitä en ymmärrä. Siellä on päiväkodeissa vino pino lähäreitä kiskomaan kurahousuja ja pesemään pyllyjä, mutta silti sen opettajan pitää tähän ryhtyä. Miksi se opettaja ei saa keskittyä sen ryhmän opetukseen ja sen suunnitteluun sekä yhteydenpitoon vanhempien kanssa? Siihenhän hänet on koulutettu.
Niin, olisiko syytä uudistaa sitä koulutusta? Ei siinä ole järkeä tällaisena, kun koulutus on jotain ihan muuta kuin itse työ. Lapset ansaitsevat kuitenkin hoitajat, jotka hoitavat heitä kokonaisvaltaisesti, ei niin, että joku ylemmyyttä tunteva ”varhaiskasvatuksen opettaja” ei voi vessattaa lasta vaan pitää pyytää alemmantasoinen hoitaja paikalle.
Minä haluan, että lastani opettaa akateemisen koulutuksen saanut opettaja. Vessassa voi käyttää joku muu. On järjetöntä tuhlausta laittaa se ihminen pyyhkimään pyllyjä, joista on huutavin pula kentällä. t: akateeminen äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemikko kirjoitti:
Akateemiset pyllyjä pesemässä.
Tämä on juttu mitä en ymmärrä. Siellä on päiväkodeissa vino pino lähäreitä kiskomaan kurahousuja ja pesemään pyllyjä, mutta silti sen opettajan pitää tähän ryhtyä. Miksi se opettaja ei saa keskittyä sen ryhmän opetukseen ja sen suunnitteluun sekä yhteydenpitoon vanhempien kanssa? Siihenhän hänet on koulutettu.
Niin, olisiko syytä uudistaa sitä koulutusta? Ei siinä ole järkeä tällaisena, kun koulutus on jotain ihan muuta kuin itse työ. Lapset ansaitsevat kuitenkin hoitajat, jotka hoitavat heitä kokonaisvaltaisesti, ei niin, että joku ylemmyyttä tunteva ”varhaiskasvatuksen opettaja” ei voi vessattaa lasta vaan pitää pyytää alemmantasoinen hoitaja paikalle.
Ei pitäisi.
Uudistaminen täytyy tehdä nimenomaan siellä kentällä. Opettajat opettavat ja suunnittelevat, hoitajat hoitavat.
Niinhän se sairaalassakin menee, lääkärillä ja hoitajalla on eri koulutus, eri työnkuva ja eri vastuut.
Tuo koulutuksella päteminen on ongelma. Oikeasti, hoitajia ja lastentarhanopeja ei voi mitenkään verrata hoitajiin ja lääkäreihin sairaaloissa…
Miks ei voi verrata. Varhaiskasvatuksen opettajalla ja lastenhoitajalla on täysin eri koulutus sekä työnkuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemikko kirjoitti:
Akateemiset pyllyjä pesemässä.
Tämä on juttu mitä en ymmärrä. Siellä on päiväkodeissa vino pino lähäreitä kiskomaan kurahousuja ja pesemään pyllyjä, mutta silti sen opettajan pitää tähän ryhtyä. Miksi se opettaja ei saa keskittyä sen ryhmän opetukseen ja sen suunnitteluun sekä yhteydenpitoon vanhempien kanssa? Siihenhän hänet on koulutettu.
Niin, olisiko syytä uudistaa sitä koulutusta? Ei siinä ole järkeä tällaisena, kun koulutus on jotain ihan muuta kuin itse työ. Lapset ansaitsevat kuitenkin hoitajat, jotka hoitavat heitä kokonaisvaltaisesti, ei niin, että joku ylemmyyttä tunteva ”varhaiskasvatuksen opettaja” ei voi vessattaa lasta vaan pitää pyytää alemmantasoinen hoitaja paikalle.
Ei pitäisi.
Uudistaminen täytyy tehdä nimenomaan siellä kentällä. Opettajat opettavat ja suunnittelevat, hoitajat hoitavat.
Niinhän se sairaalassakin menee, lääkärillä ja hoitajalla on eri koulutus, eri työnkuva ja eri vastuut.
Tuo koulutuksella päteminen on ongelma. Oikeasti, hoitajia ja lastentarhanopeja ei voi mitenkään verrata hoitajiin ja lääkäreihin sairaaloissa…
Miks ei voi verrata. Varhaiskasvatuksen opettajalla ja lastenhoitajalla on täysin eri koulutus sekä työnkuva.
Ihan turhaan. Työ samaa vaikka opettajille kuinka yritettäisiin keksiä jotain hienompaa tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemikko kirjoitti:
Akateemiset pyllyjä pesemässä.
Tämä on juttu mitä en ymmärrä. Siellä on päiväkodeissa vino pino lähäreitä kiskomaan kurahousuja ja pesemään pyllyjä, mutta silti sen opettajan pitää tähän ryhtyä. Miksi se opettaja ei saa keskittyä sen ryhmän opetukseen ja sen suunnitteluun sekä yhteydenpitoon vanhempien kanssa? Siihenhän hänet on koulutettu.
Niin, olisiko syytä uudistaa sitä koulutusta? Ei siinä ole järkeä tällaisena, kun koulutus on jotain ihan muuta kuin itse työ. Lapset ansaitsevat kuitenkin hoitajat, jotka hoitavat heitä kokonaisvaltaisesti, ei niin, että joku ylemmyyttä tunteva ”varhaiskasvatuksen opettaja” ei voi vessattaa lasta vaan pitää pyytää alemmantasoinen hoitaja paikalle.
Ei pitäisi.
Uudistaminen täytyy tehdä nimenomaan siellä kentällä. Opettajat opettavat ja suunnittelevat, hoitajat hoitavat.
Niinhän se sairaalassakin menee, lääkärillä ja hoitajalla on eri koulutus, eri työnkuva ja eri vastuut.
Tuo koulutuksella päteminen on ongelma. Oikeasti, hoitajia ja lastentarhanopeja ei voi mitenkään verrata hoitajiin ja lääkäreihin sairaaloissa…
Miks ei voi verrata. Varhaiskasvatuksen opettajalla ja lastenhoitajalla on täysin eri koulutus sekä työnkuva.
Ihan turhaan. Työ samaa vaikka opettajille kuinka yritettäisiin keksiä jotain hienompaa tekemistä.
Ei ole eikä ole palkkakaan, vaikka miten sitä opea kadehtisit.
Vierailija kirjoitti:
Akateemikko kirjoitti:
Akateemiset pyllyjä pesemässä.
Tämä on juttu mitä en ymmärrä. Siellä on päiväkodeissa vino pino lähäreitä kiskomaan kurahousuja ja pesemään pyllyjä, mutta silti sen opettajan pitää tähän ryhtyä. Miksi se opettaja ei saa keskittyä sen ryhmän opetukseen ja sen suunnitteluun sekä yhteydenpitoon vanhempien kanssa? Siihenhän hänet on koulutettu.
No kun siellä ei ole se "vino pino" niitä lähäreitä. Siellä on pulaa työntekijöistä, sen takia siellä joutuu tehdä myös töitä mitkä eivät kuulu siihen viralliseen toimenkuvaan.
Ja kun ei niitä sijaisia saada.
Jos lapsiryhmän koko on 22 lasta ja opettajia 2/3 työntekijöistä, niin aika tajuton hoppu olisi sillä yhdellä hoitajalla vessattaa, vaipoittaa, pestä, pukea, hoitaa kuivauskaappi, leikkiä sisällä ja ulkona, tarjoilla ruoka, pilkkoa, pyyhkiä pöydät ja lattiat, pestä potat ja lelut, vaihtaa lakanat ja pestä pyykit, pesettää lasten kädet ja naamat, laittaa sängyt ja nukuttaa, huolehtia lääkkeet... työtehtäviä riittää ja useampaa tehdään yhdenkin lapsen kanssa monta kertaa päivässä. Ehkä valitettavaa akateemisten puolesta, mutta arjen sujuvuuden vuoksi he ovat osa työtiimiä, tekevät samaa perushoitoa ja heille on varattu lapsivapaa sak-aika, jolloin hoitavat tuikitärkeitä suunnitteluja, yhteydenpitoja ja opettamista. Tai voisivat hoitaa.
Sitten on ryhmiä joissa opettajaa ei ole ollenkaan. Siellä hoitajat hoitavat omalla hiukan pienemmällä palkallaan, ilman sak-aikaa, myös kaikki opettajille mielletyt tehtävät. Itsekin työskentelen tällaisessa ryhmässä. Kiirettä papereiden pyörittelyssä on ja niille on vaikea saada aikaa, mutta mukavaa kun henkilöstöä on ryhmässä lähes koko päivän ajan mitoitusten mukaan, eikä vain muutaman tunnin ajan. Tämä on myös syy, miksi ryhmässämme ei ole opettajaa. Ei tämä työnkuva vastaa juuri ollenkaan lähihoitajan koulutusta, sen myönnän, mutta viihdyn hyvin työssäni (joskin haluaisin mieluusti suunnitteluaikaa ja lisää palkkaa, teenhän kuitenkin "kahden" ihmisen työtkin).
(En lukenut instassa ollutta avautumista)
Akateemiset pyllyjä pesemässä.