Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joskus ennen vanhaan oppilaiden piti viedä kouluun syyslukukauden alussa tietty määrä marjoja jokaisen.

Vierailija
26.09.2021 |

Oliko se nyt puolukoita joista sitten keitettiin vispipuuroa kouluruoalla tarjottavaksi. Näin ainakin 1940-luvulla syntyneen äitini piti tehdä. Hänen ja hänen kaksoissisarensa piti viedä muiden oppilaiden kanssa jokaisen tietty määrä puolukoita kouluun syksyllä kouluun kun koulut alkoivat. Ilmeisesti myös 1930-luvun lopulla syntyneen isäni piti viedä marjoja kouluun kun hän kävi koulua vaikka hän ei eläessään siitä koskaan maininnut. 1960-luvulla syntyneiden veljieni ja minun, reilusti heitä nuoremman 1980-luvun alussa syntyneen pikkuveljen ei myöskään tarvinnut viedä marjoja kouluun mutta minusta tuo tapa olisi hyvä ottaa takaisin käyttöön. Ensi vuodesta asti aina syyslukukaudella jokaisen oppilaan pitäisi tuoda kouluun esim. 2 ämpärillistä itse keräämiään puolukoita kouluun ja jos ei toisi, niin siitä seuraisi jokin rangaistus. Tai oikeastaan olisi parempi että koulun alettua oppilaat vietäisiin säännöllisesti metsään ja jokaisen olisi kerättävä itse se 2 ämpärillistä puolukoita. Kun marjat kerättäisiin kouluaikana opettajien valvoessa sitä niin kukaan ei pääsisi huijaamaan esimerkiksi siten, että vanhemmat olisivat auttaneet lasta keräämään marjoja tai että marjat olisi ostettu suoraa vaikka joltain torilta tms. Jokaisen oppilaan olisi pakko kerätä ne marjat.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa koulussa ja päiväkodissa on kasvimaa mistä saa säilöttyä talveksi kasviksia ja pakastettua. Myös mustikka on tärkeä mistä saa piirakkaa ja mehua sekä keittoja. Ostettuna niitä ei pysty koska ei ole rahaa. Sieni salaatti syntyy sienestämällä ja ryöppäämällä ne sitten ne säilötään. Kaupan puolukka puuro ei ole lähellekään sitä mitä aito on. Sekin maksaa 2€ annos ei missään koulussa olisi varaa ostaa niitä. Itse tehtynä on parempaa ja halvempaa.

Vierailija
22/32 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

600 marjapiirakkaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa perkuleesti keiitiöhenkilökunnan tiloissa puolukkaa, kun 600 oppilasta toisi ja kaikki vielä erikseen pimpottaisivat ovikelloa.

Hei vähä järki. Meillä on talvi ja pakkaset ja ne 600 syö juo monta kuukautta ennen ensi syksyä. Mistä luulet että tuotteet tulee kauppoihin tai kouluihin. Joku ne kerää ja valmistaa. Kun 600 juo mehua ja maitoa , syö puuroa ja hilloa ensi kevääseen asti paljon sitä menee per oppilas mitä osaatko laskea. Ne on perattava tietysti ja hillottava sekä mehustettava mehuksi. Siinä on monen kiisselit ja mehut. Piirakat ja pullat. Kiitos oppilaat että keräätte itsellenne talveksi kouluun ruokaa. Hyvin tehty. Myös perkaus sujuu. Siinä säästyy suuret summat rahaa.

No ihan kokoomuslaisen oikeesti säästyy ja sivutuotteena kersat jäävät juuri niin oppimattomiksi, että niitä on helppo kusta silmään loppuikänsä.

Haista sinä puskapersu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No. Minä, 70-luvulla syntynyt, olen vienyt syksyisin ämpärillisen marjoja (mansikoita sai viedä vähemmän, puolukoita ja herukoita piti viedä koko ämpärillinen) kouluun. Lisäksi meillä oli aina syksyllä puolukankeräyspäivä, jolloin koko koulu, myös KAIKKI opettajat, lähtivät metsään puolukoita keräämään.

Koulun suurelta piha-alueelta myös kerättiin kaikki marjat (herukoita lähinnä, jonkin verran karviaisia) ja omenat keittiön käyttöön.

Ooh. Missä on ollut näin? Eihän tuo kaupungissa mitenkään olisi onnistunut.

Vierailija
24/32 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jo metsässä oloon totutteluna joillekkin kaupunkikoululaisille olisi ihan hyvä kokemus. Samalla puolukan keruuta vaikka joku 5l per lapsi tai sadosta riippuen.  Lopuksi makkaran paistot laavulla, ja seuraavan päivän oppitunti ns. jokamiehen oikeuksista jne.

Kyllä olisi mukava koulupäivä alle 12 vuotiaille.

Vierailija
25/32 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nykyään käytetään tuokin aika kakaroiden kouluttamiseen.

Poimii ken haluaa ja ehtii. Ilmeisesti yöt ja viikonloput pitäisi rymytä metsässä hirvestäjien ammuttavana eikä tehdä läksyjä tai levätä.

Etenkin kun suurin osa asuu kaupungeissa.

Vierailija
26/32 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No. Minä, 70-luvulla syntynyt, olen vienyt syksyisin ämpärillisen marjoja (mansikoita sai viedä vähemmän, puolukoita ja herukoita piti viedä koko ämpärillinen) kouluun. Lisäksi meillä oli aina syksyllä puolukankeräyspäivä, jolloin koko koulu, myös KAIKKI opettajat, lähtivät metsään puolukoita keräämään.

Koulun suurelta piha-alueelta myös kerättiin kaikki marjat (herukoita lähinnä, jonkin verran karviaisia) ja omenat keittiön käyttöön.

Ooh. Missä on ollut näin? Eihän tuo kaupungissa mitenkään olisi onnistunut.

Näytti olevan noita herukoita ja karviaisia lukuunottamatta ihan normikäytäntö ilmeisesti kaikkialla maaseudulla sillon 80-luvulla, ainakin vastausten perusteella.

Vierailija
27/32 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä! Minä olen ollut koulun marjaretkellä syksyllä 1996. Oli pakollinen koko koululle. Busseilla lähdettiin luokka kerrallaan ja jokaisen piti kerätä tietty määrä koululle.

Vierailija
28/32 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli meillä taksvärkkipäiviä vielä 90-luvullakin, sai tuoja marjoja tai mennä töihin ja tienata vaaditun rahasumman (en yhtään muista kuinka paljon se oli) sillä tavalla, tosin en muista että kukaan olisi mitään töitä tehnyt, vaan sai rahat vanhemmiltaan. Käytännössä se oli siis maksullinen vapaapäivä koulusta.

Sitä olen joskus miettinyt, että mihin ne puolukat käytettiin, koska ei meillä ainakaan vispipuuroa koulussa ikinä ollut.

Vierailija
29/32 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitens nuo helsinkiläiset? Mistä ne poimii? Vaikkan nyt Kannelmäen koulu ottaa sen 1000 oppilastaan pakkaa ne busseihin ja ajaa mihin? Ja tämä maksaa mitä?

Vierailija
30/32 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen koulussa on edelleen voimissaan tuo puolukoiden vienti kouluun. Vapaaehtoista, 1-2 litraa. Viime sunnuntaina käytiin lapsen kanssa puolukassa, kerättiin pari ämpärillistä ja lapsi vei maanantaina 2 litraa puolukoita kouluun.

Vierailija
31/32 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun jossain ollut tapa vielä 1980-luvulla, oletan että maalla. Pikkukaupungissa ei ollut. Hyvä tapa sinällään.

Varmaan jotkut lapset eksyis metsään.

Vierailija
32/32 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekaluokalta asti olen vienyt kouluun mustikoita ja puolukoita, pitiköhän olla litra vai pari?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan