Joskus ennen vanhaan oppilaiden piti viedä kouluun syyslukukauden alussa tietty määrä marjoja jokaisen.
Oliko se nyt puolukoita joista sitten keitettiin vispipuuroa kouluruoalla tarjottavaksi. Näin ainakin 1940-luvulla syntyneen äitini piti tehdä. Hänen ja hänen kaksoissisarensa piti viedä muiden oppilaiden kanssa jokaisen tietty määrä puolukoita kouluun syksyllä kouluun kun koulut alkoivat. Ilmeisesti myös 1930-luvun lopulla syntyneen isäni piti viedä marjoja kouluun kun hän kävi koulua vaikka hän ei eläessään siitä koskaan maininnut. 1960-luvulla syntyneiden veljieni ja minun, reilusti heitä nuoremman 1980-luvun alussa syntyneen pikkuveljen ei myöskään tarvinnut viedä marjoja kouluun mutta minusta tuo tapa olisi hyvä ottaa takaisin käyttöön. Ensi vuodesta asti aina syyslukukaudella jokaisen oppilaan pitäisi tuoda kouluun esim. 2 ämpärillistä itse keräämiään puolukoita kouluun ja jos ei toisi, niin siitä seuraisi jokin rangaistus. Tai oikeastaan olisi parempi että koulun alettua oppilaat vietäisiin säännöllisesti metsään ja jokaisen olisi kerättävä itse se 2 ämpärillistä puolukoita. Kun marjat kerättäisiin kouluaikana opettajien valvoessa sitä niin kukaan ei pääsisi huijaamaan esimerkiksi siten, että vanhemmat olisivat auttaneet lasta keräämään marjoja tai että marjat olisi ostettu suoraa vaikka joltain torilta tms. Jokaisen oppilaan olisi pakko kerätä ne marjat.
Kommentit (32)
Piti minun ja veljeni (1970-luvulla syntyneet) viedä puolukoita kouluun.
No. Minä, 70-luvulla syntynyt, olen vienyt syksyisin ämpärillisen marjoja (mansikoita sai viedä vähemmän, puolukoita ja herukoita piti viedä koko ämpärillinen) kouluun. Lisäksi meillä oli aina syksyllä puolukankeräyspäivä, jolloin koko koulu, myös KAIKKI opettajat, lähtivät metsään puolukoita keräämään.
Koulun suurelta piha-alueelta myös kerättiin kaikki marjat (herukoita lähinnä, jonkin verran karviaisia) ja omenat keittiön käyttöön.
Mä vein litran puolukoita. Aloitin koulun 1980.
Olihan tuota vielä 80-luvullakin. Meidän koulu ala-asteella oli keksisuuren kaupungin "kyläkoulu" ja kyllä me poimittiin joka syksy puolukoita. Ei toki omalla ajalla, vaan koulupäivän yhteydessä. Mitään määrävaatimusta en muista olleen, mutta marjat menivät koulun keittiöön.
Tervehenkistä toimintaa mielestäni.
Me käytiin liikuntapäivänä marjassa ja marjasaalis päätyi koulun keittiölle ja elettiin 80-lukua.
Nykyisin varmaan hygienia määräykset estäisi tuon että keittiö voisi ottaa vastaan suoraan oppilaiden tai jonkun muun keräämiä marjoja.
Menin kouluun v. 1953 ja äidin kanssa kerättiin puolukat. Ei sillä käsittääkseni ollut väliä, kuka ne marjat keräsi, vaan pääasia oli, että saatiin marjat puuroon. Rahaa tuskin ostamiseen siihen aikaan oli. Odotettiin sitten vesi kielellä, milloin saataisiin se puuro ja pettymys oli kamala, kun se maistui pohjaan palaneelle.
Vierailija kirjoitti:
No. Minä, 70-luvulla syntynyt, olen vienyt syksyisin ämpärillisen marjoja (mansikoita sai viedä vähemmän, puolukoita ja herukoita piti viedä koko ämpärillinen) kouluun. Lisäksi meillä oli aina syksyllä puolukankeräyspäivä, jolloin koko koulu, myös KAIKKI opettajat, lähtivät metsään puolukoita keräämään.
Koulun suurelta piha-alueelta myös kerättiin kaikki marjat (herukoita lähinnä, jonkin verran karviaisia) ja omenat keittiön käyttöön.
Onpa ollut herukoilla ja karviaisilla myöhäinen satokausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ollut herukoilla ja karviaisilla myöhäinen satokausi.
Nämä kerättiin satokaudella ennen varsinaista koulun alkua. Koulu oli muutenkin poikkeuksellinen, mutta kuten kaikki muukin, sekin on jo poistunut maisemista.
Vierailija kirjoitti:
Hyi. Likaista.
Itsepoimitut marjani eivät ole likaisia. Puhdistan ne roskista sekä huuhtelen ennen jalostamista pakasteeksi tai hilloksi. Eipä tarvitse syödä esanssieineksiä, joissa on vain pieni osa sitä raaka-ainetta, joka antaa tuotteelle nimen.
Olisipa perkuleesti keiitiöhenkilökunnan tiloissa puolukkaa, kun 600 oppilasta toisi ja kaikki vielä erikseen pimpottaisivat ovikelloa.
Silloin ei ollut ukrainalaisia ja thaimaalaisia kausipoimijoita. Eikä samanlaisia hygieniasääntöjä.
Taksvärkkipäiväksi sitä meillä kutsuttiin. Vaihtoehtoisesti sai tehdä töitä (esim. vanhemmille) ja tuoda rahana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi. Likaista.
Itsepoimitut marjani eivät ole likaisia. Puhdistan ne roskista sekä huuhtelen ennen jalostamista pakasteeksi tai hilloksi. Eipä tarvitse syödä esanssieineksiä, joissa on vain pieni osa sitä raaka-ainetta, joka antaa tuotteelle nimen.
Niin varmaan.
Oikein hyvä tapa oppilaat syö itse omat marjansa sitten koulun ruokatunnilla. Näin köyhyys puolittuu. Kouluissa oli myös kasvimaat ja oppilaat vei lanttua sipulia ja kaalia kouluihin. Myös päiväkoteihin.Porkkanaa ja persiljaa kuivattavaksi.Nykyään on kuivureita.Mansikasta tehtiin mehua koko talveksi.Ehkä voisi koulun pihaan istuttaa punaista viinimarjaa ja vadelmaa aidan viereen.
Muistelen että vielä 90-luvun alussa olisin ollut taksvärkkipäivänä keräämässä puolukoita. Olikohan se 8 kg mitä piti tuoda muovipussissa putsattuna (pikkukoululaiselle se oli iso urakka). Vaihtoehtoisesti sai tuoda rahana. Oliskohan ollut 50 mk. Kauhun päivä oli tuo taksvärkkipäivä (tiesi että koko päivä menee metsässä kykkien).
Vierailija kirjoitti:
Olisipa perkuleesti keiitiöhenkilökunnan tiloissa puolukkaa, kun 600 oppilasta toisi ja kaikki vielä erikseen pimpottaisivat ovikelloa.
Hei vähä järki. Meillä on talvi ja pakkaset ja ne 600 syö juo monta kuukautta ennen ensi syksyä. Mistä luulet että tuotteet tulee kauppoihin tai kouluihin. Joku ne kerää ja valmistaa. Kun 600 juo mehua ja maitoa , syö puuroa ja hilloa ensi kevääseen asti paljon sitä menee per oppilas mitä osaatko laskea. Ne on perattava tietysti ja hillottava sekä mehustettava mehuksi. Siinä on monen kiisselit ja mehut. Piirakat ja pullat. Kiitos oppilaat että keräätte itsellenne talveksi kouluun ruokaa. Hyvin tehty. Myös perkaus sujuu. Siinä säästyy suuret summat rahaa.
Meidän kyläkoulu oli myös tehty talkoilla lahjoitusmaalle eli ei käytetty miljoonia hienoihin rakennuksiin, jotka on muutaman vuoden päästä homeessa.
Opettaja kertoi, että homma toimi hyvin niin kauan kuin se oli pakollista, mutta heti kun siirryttiin vapaaehtoisuuteen, niin puolukkaa kertyi vain puoli litraa, ja sekin jonkun oppilaan äidin poimimana.
Tulee koululle halvemmaksi ostaa valmista vispipuuroa, kuin ruveta kuskaamaan oppilaita metsään ja vielä keitellä puurot itse.