Mamma lähti baariin, lapset yksin kotona?
Vantaan käräjäoikeus tuomitsi äidin 60 päiväsakkoon lastensa heitteillepanosta.
Vantaalainen nainen jätti 2-vuotiaan tyttönsä ja 4-vuotiaan poikansa yksin kotiin nukkumaan ja lähti ravintolaan viettämään iltaa heinäkuussa 2013.
Hän yritti kysellä Facebookissa naapuriaan vahtimaan lapsiaan päästäkseen ravintolaan, mutta tämä kieltäytyi.
Lasten äiti lähti silti ravintolaan kello 23:40, eikä vastannut puhelimeensa, kun sosiaalityöntekijä yritti tavoittaa häntä yöllä.
Teko paljastui, koska sosiaalitoimen päivystykseen tuli asiasta nimetön ilmianto naisen mentyä baariin.
Oikeudessa nainen väitti jääneensä siihen käsitykseen, että alakerran naapuri lupasi mennä käymään asunnolla, jos sieltä alkaisi kuulua lasten ääniä. Naapuri ei kuitenkaan ollut antanut tällaista lupausta.
Kotona nukkumassa olleet lapset heräsivät, kun sosiaalityöntekijä soitti asunnon ovikelloa.
Itki hysteerisesti
Äiti oli lukinnut asunnon oven turvalukolla, joten ovi jouduttiin avaamaan poraamalla keskellä yötä. Poliisi- ja sosiaaliviranomaiset pääsivät lopulta sisälle asuntoon kello 01:20.
Lapset hätääntyivät. 2-vuotias tyttö kulki asunnossa edestakaisin hysteerisesti itkien. 4-vuotias poika roikkui postiluukusta ja kysyi minuutin välein, missä hänen äitinsä on. Hänkin pelästyi lukon poraamisesta kuulunutta kovaa ääntä.
Väsyneet lapset sijoitettiin kiireellisesti vastaanottokotiin.
Äiti huomasi tapahtuneen vasta aamuyöllä kolmen aikaan, kun hän palasi kotiin ja löysi turvalukon paikalta pelkän pellin.
Sen jälkeen äiti soitti vastaanottokotiin vahvasti päihtyneenä ja penäsi saada tietää, kuka oli ilmoittanut hänen lähteneen baariin.
Oikeus katsoi, että yksin jätetyt pienet lapset olivat vaarassa riippumatta siitä, nukkuivatko he vai eivät.
60 päiväsakon rangaistus tarkoittaa naisen tuloilla 360:tä euroa. Lisäksi äiti joutuu korvaamaan kummallekin lapselleen 1 200 euroa kärsimyksestä sekä näiden oikeudenkäyntikulut.
Äiti ei valittanut viime viikolla saamastaan tuomiosta.
Kommentit (19)
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:26"]Mua kyllä äitinäkin edelleenkin silloin tällöin kiinnostaa baarit ja kovaa, enkä yritäkään jeesustella muuta. Mutta olen kyllä aina ja joka kerta lapsilleni luotettavan hoitajan hommanut, jos olen baariin lähtenyt.
[/quote]
Miksi muu on 'jeesustelua'jos ei vaan kiinnosta mennä? Tää on aika vittumaista että jos ihan itse omasta halustaan on mieluummin kotona tai tekee lasten ja miehen kanssa jotain sitä tuomitaan.
Hyi helvetti! En vois ikinä koskaan jättää mun pientä yksin :( Eipä ole kyllä baarit kiinnostanu muutenkaa äidiksi tulemisen jälkeen..
Tää kuulostaa samankaltaiselta tapaukselta, joka aloitti täällä keskustelun.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:22"]
Hyi helvetti! En vois ikinä koskaan jättää mun pientä yksin :( Eipä ole kyllä baarit kiinnostanu muutenkaa äidiksi tulemisen jälkeen..
[/quote]
No tää on taas tätä. Ihan kuin äiti ei voisi käydä baarissa kun hankkii lapsille ensin turvallisen hoitajan. Äärimmäisyydestä toiseen
Tuli mieleen että minkäikäiset lapset saa lain mukaan jättää kaksin kotiin? En siis tietenkään mitenkään puolusta tuota mammaa, ihan järkyttävä tapaus, mutta onko laissa määritelty minkäikäiset esim. sisarukset saisivat olla vastaavassa tilanteessa keskenään kotona.
Jotenki hirveää että viinantuskat olivat niin kovat että ne voittivat lapset. Tai baarituskat.
Mua kyllä äitinäkin edelleenkin silloin tällöin kiinnostaa baarit ja kovaa, enkä yritäkään jeesustella muuta. Mutta olen kyllä aina ja joka kerta lapsilleni luotettavan hoitajan hommanut, jos olen baariin lähtenyt.
Sossut ja poliisit pelottelee lapset pois tolaltaan ja äitiä syytetään heitteillepanosta. Olikohan ylilyöntiä mahdollisesti havaittavissa kaikkien osallisten toimesta.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:25"]
Tuli mieleen että minkäikäiset lapset saa lain mukaan jättää kaksin kotiin? En siis tietenkään mitenkään puolusta tuota mammaa, ihan järkyttävä tapaus, mutta onko laissa määritelty minkäikäiset esim. sisarukset saisivat olla vastaavassa tilanteessa keskenään kotona.
[/quote]
Ei ole laissa määritelmää, tapauskohtaista harkintaa.
Meidän naapuri jättää 6 ja 7v kahdestaan useaksi tunniksi kun on itse kaupungilla shoppailemassa.
Ihan kelvollinen mammahan tuo on.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:36"]Meidän naapuri jättää 6 ja 7v kahdestaan useaksi tunniksi kun on itse kaupungilla shoppailemassa.
[/quote]
No tämä on jo vähän siinä ja siinä. 7-vuotias on jo kuitenkin kouluikäinen. Itse en jättäisi omaa 7-vuotiastani, mutta tiedän monta tuon ikäistä joiden ajattelisin pärjäävän shoppailureissun ajan.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:24"]
Tää kuulostaa samankaltaiselta tapaukselta, joka aloitti täällä keskustelun.
[/quote]
Tämä tuli minullekin mieleen. Kuka löytäisi sen ketjun? Ihan tällä viikolla oli aloituksissa.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:24"]Tää kuulostaa samankaltaiselta tapaukselta, joka aloitti täällä keskustelun.
[/quote]
Mullekin tuli mieleen Se avaus täällä, kun mamma oli vetänyt viinipullon ja 6 sidukkaa, ja koittanut saada naapuria lapsenvahdiksi ja sossu tuli ja vei lapset! Pohti vielä pystyykö jotenkin salaamaan sekoilunsa lasten isältä! Voiko olla sama case? Mitä luulette? Vai kuin yleisiä tällaiset tapaukset on?
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:36"]Meidän naapuri jättää 6 ja 7v kahdestaan useaksi tunniksi kun on itse kaupungilla shoppailemassa. [/quote] No tämä on jo vähän siinä ja siinä. 7-vuotias on jo kuitenkin kouluikäinen. Itse en jättäisi omaa 7-vuotiastani, mutta tiedän monta tuon ikäistä joiden ajattelisin pärjäävän shoppailureissun ajan.
[/quote]
Meillä oli 7 vuotias koko ensimmäisen luokan koulun jälkeen yksin kotona muutamat tunnit JOKA PÄIVÄ ennen kun me vanhemmat pääsimme töistä kotiin. Kaupungin mielestä hän ei tarvinut iltapäiväkerhopaikkaa vaan oli kyekenevä olemaan yksin kotona, joten tulkitsin asian niin että kaupunkimme virkamiesten mukaan ainakin 7 vuotias on jo tarpeeksi iso.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:24"]Tää kuulostaa samankaltaiselta tapaukselta, joka aloitti täällä keskustelun.
[/quote]
Mullekin tuli mieleen Se avaus täällä, kun mamma oli vetänyt viinipullon ja 6 sidukkaa, ja koittanut saada naapuria lapsenvahdiksi ja sossu tuli ja vei lapset! Pohti vielä pystyykö jotenkin salaamaan sekoilunsa lasten isältä! Voiko olla sama case? Mitä luulette? Vai kuin yleisiä tällaiset tapaukset on?
[/quote]
Ei kai sama sentään, uutisen juttu on tapahtunut vuonna 2013.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 14:22"]
[/quote]
No tää on taas tätä. Ihan kuin äiti ei voisi käydä baarissa kun hankkii lapsille ensin turvallisen hoitajan. Äärimmäisyydestä toiseen
[/quote]
Öh, missä olen sanonu ettei vois käydä? Sanoin ettei minua ole kiinnostanut. Onko siinä jotain väärää?