Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä useita eri tilejä? Miten organisoida ja selkeyttää eri kohteisiin tarkoitetut rahat?

Vierailija
25.09.2021 |

Toivon asiallisia vastauksia "typerään" kysymykseen. Koen että hahmottaisin rahatilanteen selkeämmin jos olisi muutama tili eri kohteisiin suunnatuille rahoille, esimerkisi 5 eri tiliä (käyttötili, laskut, hätävara, loma/hupi jne). Kaikki vinkit vastaan millä tavalla raha-asioita saa selkeytettyä ja organisoitua ilman suuria lisäkustannuksia.

Kiitos asiallisista vastauksista.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme tiliä:

- käyttötili, jolle on pankkikortti. Siltä hoidan omat ostokseni.

- (henkilökohtainen) säästötili, ei korttia. Sille siirrän palkkapäivänä suurimman osan palkasta arvioituani, paljonko on tarpeen siirtää/jättää muille tileille

- ns. taloustili eli puolison kanssa yhteinen käyttötili, jolle on pankkikortti. Sille siirrän palkkapäivänä sovitun summan, joka on arvioitu kattamaan puolet sen kuukauden asumis-, ruoka- ja auton kuluista.

Henkilökohtainen säästötili toimii puskuri-, matka-, isojen henkilökohtaisten hankintojen yms. tilinä. En koe tarvetta jaotella niitä sen useammalle tilille.

Vierailija
2/31 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme tai neljä tiliä. Käyttötili, johon tulee palkka. Laskutilille siirrät joka kuukausi saman summan siten, että vuoden kaikki laskut saadaan maksuun. Lisäksi säästötili, jossa 3-4 kuukauden nettopalkka ja lisäksi muut säästöt. Neljäs tili voisi olla matkatili, mutta kolmatta tiliä voi käyttää tähän. Ole hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on käyttötili

(normaalit ostot ja laskut kuten ruoka ja asumisen kulut)

sekä säästötili (mihin menevää rahaa ei juuri käytetä, lähinnä isompiin juttuihin kuten ulkomaan matkoihin ym.)

ja "pahan päivän tili" (toisessa pankissa siltä varalta jos pääpankin kotit ei toimi ymv. tai "nälkäkuolema" uhkaa, eli "äärimmäiseen" hätään varatut rahat)

Vierailija
4/31 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on

- palkka/käyttötili (kortti tälle tilille)

- laskutili, johon siirrän kuukausittain 1/12 vuodessa laskuihin menevän summan sekä ylimääräistä yllättäviin menoihin

- lainanhoitotili, jolla on 3 kk lainanlyhennys kaiken varalta,

- matka/säästötili

- säästötili, josta rahaa voi kuluitta siirtää korkeintaan kaksi kertaa vuodessa käyttöön, tällä tilillä siis varsinaiset säästöt

Humputtelutiliä ei ole, koska enhän mä humputtele.

Kirjanpito toimii ihan kynä ja ruutupaperi -metodilla. Vaikuttaa ehkä hankalalta, mutta minulle sopiva systeemi.

Puskurit olen kartuttanut pikku hiljaa, esim. siirtämällä lainanhoitotilille kuukausittain joitain kymppejä tai satasen.

Vierailija
5/31 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme tiliä.

- Käyttötili, johon on kortti.

- "säästötili" eli toinen käyttötili johon on kortti. Tämä siksi, että pankit ja kortit lagailee niin usein nykyisin. On siis eri pankkiin.

-säästötili johon ei ole korttia. Tämä on se "pääsäästötili" ja tarkoitettu ihan kaikkeen säästämiseen.

-sukanvarsi. Osa sukulaisista suosii käteistä lahjoina ym niin siirrän summan lasten tileille ja pistän setelin purkkiin.

Sitten meillä on miehen kanssa yhteinen lainanhoitotili, johon molemmat pistävät vähän enemmän kuin oman osansa lainasta. Jää joka kuukausi vähän yli, niin siellä on meidän lainanhoitopuskuri.

Vierailija
6/31 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin hinnastosta kannattaa tsekata, mitä käyttötilit maksavat tai montako saa olla ilmaiseksi. Esimerkiksi Osuuspankissa kannattaa tässä suhteessa olla omistaja-asiakas.

Koroista on nyt turha haaveilla, tosin minulla on yhä yksi säästötili (OP Kasvutuotto) koska sen saldosta saa bonusta, käyttötilien saldoista ei. Siinä pitää vain huomioida että vuodessa on rajallinen määrä ilmaisia nostoja.

Itselläni on neljän tilin systeemi. Osuuspankki on pääasiallinen pankkini ja siellä on kolme tiliä. S-Pankissa on sitten se asiakasomistajuuden yhteydessä automaattisesti avattu bonustili.

Osuuspankin tilini ovat

1) käyttötili, jolle kaikki tuloni tulevat ja johon on liitetty maksukortti. Maksan tältä tililtä vuokran ja kaikki laskut, myös luottokorttilaskut. Ja siirrän tarvittavat määrät rahaa muille tileille.

2) toinen käyttötili, johon ei ole korttia. Opintolainan lyhennykset menevät siltä, koska tulin aikoinaan lainaa hakiessani valinneeksi tämän lainanhoitotiliksi. Luultavasti pidän tämän tilin varatilinä sittenkin kun laina on maksettu, mikäli pankki ei ala periä käyttötileiltä maksuja myös omistaja-asiakkailta.

3) aiemmin mainittu säästötili. Siellä on puskuri, ja sopii myös johonkin tiettyyn kohteeseen säästämiselle, koska siirtoja tilille saa tehdä sen mukaan kuin haluaa ja ilmaisia nostoja on muistaakseni neljä vuodessa. Koska ei sovi jatkuvaan edestakaiseen maksuttomaan siirtelyyn, uskon että toiselle käyttötilille (nro 2) on myöhemminkin tarvetta. En tykkää säilytellä jotain tiettyä asiaa varten korvamerkittyjä rahoja kortillisella tilillä, vaan pidän ykköstilin saldon pienenä.

--

Neljäntenä S-Pankin tili toimii kauppatilinä. Tykkään pitää ykköstilin (OP) sellaisena että tilitapahtumia on helppo selata. Tämä onnistuu paremmin kun siellä ei ole jokaista ostosta erikseen, vaan ainoastaan kauppaostoksiin tarkoitettuja könttäsummia. Lisäksi näin ei tarvitse S-ryhmän kaupoissa käydessä käyttää kahta korttia bonukseen ja maksuun ja saa huikean puolen prosentin maksutapaedun :D Vihreä kortti myös silloin kun käyn päivittäisostoksilla kaupassa jossa ei ole etukortteja, tai vaikka syömässä tai kahvilla, tai apteekissa, tai pienillä vaateostoksilla ja mitä nyt saattaakin olla.

Tosin S-korttiin nojautuva systeemi kostautuisi K-kaupoissa jossa sitten tarvitsisikin erikseen näyttää Plussa-korttia (minulla kun olisi Plussa liitettynä OP:n ykköstiliin liitettyyn maksukorttiin), mutta maksan K-kaupoissa K-Plussa Maksuaika -kortilla. Tällöin ainoa vaiva on käydä hyväksymässä näistä maksuista e-lasku, olen jo valmiiksi sopinut niin että laskun summa on automaattisesti koko luoton saldo, ei tarvitse korjailla. Tällä tavalla selviän kaikissa ruokakaupoissa yhdellä kortilla, mutta silti ei tarvitse sotkea ykköstilin tiliotetta ruokakauppaostoksilla (kauppaan menneet rahamäärät näkee sieltä helposti suoraan, kun katsoo vain S-tilille siirrettyä summaa sekä K-Plussa -luottokortin nollaamiseen mennyttä summaa, muut luottokorttiostokset hoidan eri kortilla joten niitä ei tarvitse vähentää tästä). Ja näin maksamalla saa hiukan enemmän Plussa-pisteitä kuin normaalisti.

---

Eli neljä tiliä ja kolme korttia. Kaksi aktiivisessa käytössä olevaa korttia (S-Visa Debit ja K-Plussa Maksuaika). Vähimmällä käytöllä on ykköstiliin sidottu OP Visa Credit/Debit, siitä creditillä nettiostokset ja isot ostokset joihin haluan tuoteturvan, ja debitillä käteisnostot silloin joskus kun niitä tarvitsee.

--

Joskus vaatii aikaa ja eri kokeiluja hahmottaa mikä systeemi on itselle hyvä. Kannustan ennen kaikkea tutustumaan huolella palveluhinnastoihin. Ja hyödyntämään verkkopankkien tilinnimeämistoimintoja.

Vierailija
7/31 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on opiskeluaikojen peruna kaksi tiliä. Silloin opintotuet, -lainat ja kesätyöpalkat tulivat toiselle tilille. Toiselle siirsin kerran kuussa summan, joka oli varaa tasaisen kulutuksen mukaan käyttää. 

Edelleen on samat kaksi tiliä, vaikkei asialla enää juuri merkitystä ole. Onpahan kuitenkin kaksi korttia, jos toinen lakkaa toimimasta.

Vierailija
8/31 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on neljä tiliä:

- käyttötili, jolle tulee palkka ja jolta maksan laskut

- toinen tili, jolle laitan palkkapäivänä ne rahat, joita en usko kuukauden aikana tarvitsevani. Tältä tililtä maksan esim. matkat ja jotkut muut epäsäännölliset isommat menot. Tältä tililtä siirrän myös rahaa sijoituksiini.

- sijoitustili, jonka korko ei ole häävi, mutta vähän nollaa suurempi. Pidän tällä tilillä nyt niitä rahoja, joita en uskalla tällä hetkellä sijoittaa osakkeisiin tai rahastoihin (minulla on siis myös osakkeita ja rahasto-osuuksia, mutta en nykyisessä markkinatilanteessa halua ostaa niitä lisää)

- ylimääräinen käyttötili, jota käytän silloin, jos on tarve pitää jotkut rahat täys7n erillään muista rahoistani. Tätä on käytetty esim. lapsen luokan leirikoulun rahojen keräämiseen, kun kukaan ei ole halunnut käydä avaamassa luokalle omaa tiliä.

Nämä tilini ovat Nordeassa, eikä minulla mene niistä mitään maksuja.

Vierailija
9/31 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttötili, mihin on pankkikortti. Tänne tulee palkka ja maksan sieltä kaikki henkilökohtaiset laskut ja ostokset.

Yhteinen taloustili miehen kanssa, mihin on molemmilla kortit, palkkapäivänä siirretään kuukauden kuluihin menevä summa rahaa.

Säästötili voisi olla, mutta laitan mieluummin rahastoihin sen mitä en pidä puskurina käyttötilillä.

Vierailija
10/31 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun palkka tulee, jätän käyttötilille rahaa vain kuukauden budjetin verran. Tilin saldosta näkee helposti, missä mennään. Pienempi kynnys tuhlailla, kun tilillä ei ole valtavia summia.

Laskutilille menee joka kuukausi vakiosumma. Summa on mitoitettu niin, että se riittää kaikkiin säännöllisesti tuleviin laskuihin (esimerkiksi puhelin ja vakuutukset).

Pitkäaikaisemmat säästöt ovat kahdessa eri rahastossa, pienemmän ja suuremman riskin. Tarkoitus olisi, että näihin ei tarvitsisi koskea moneen vuoteen.

Lisäksi on säästötili, jolta saa tarvittaessa siirrettyä rahaa käyttötilille välittömästi. Tämän tilin rahat on tarkoitettu käytettäväksi esimerkiksi lomiin tai isompiin hankintoihin tai yllättävissä tilanteissa, vaikkapa auton hajotessa.

Vierailija
11/31 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monta eri tiliä!

- Nordeassa palkkatili jonne jää palkkapäivänä laskujen jälkeen vain lounasbudjetti, kaikki muut rahat siirretään muille tileille:

- Nordean säästötili joka on mun ns. pääsäästötili-puskuri ja täältä ei nosteta kuin äärimmäisessä hädässä (tänne siirtyy joka kuukausi 150-500€ riippuen kunkin kuukauden laskuista)

- S-Pankin käyttötilille josta kaikki päivittäiset talousmenot 

- S-Pankin autotilille joka kuukausi 250 € bensoihin, vakuutuksiin, veroihin, katsastukset, huollot jne.

- S-Pankin humputtelutilille kaikki edellisen kuun ylijäämä -> nämä esim. elokuviin, uimalippuun jne.

- S-Pankin joulutilille lomarahat (juurikin joulua ja muiden lahjoja ym varten)

- S-Pankin säästötilille kaikki lounasbudjetin säästöt, nämä pistän sijoitukseen Nordnettiin kerran vuodessa

- S-Pankin matkatilille kaikki itse saamani lahjat esim. vanhemmilta, veikkausvoitot, pullopalautukset jne. Jos nyt löytäisin maasta 100 € niin se siirtyisi tänne jne.

- S-Pankin lisätilille kaikki työstä kertyvät lisät ylityö, palkkiot jne. Näistä rahoista ostan itselle vaatteet yms. kaiken sellaisen "kivan" joka ei mene nosta talousrahoista, esim. silmälasit jne.

- S-Pankin rahastotili, tänne menee S-bonukset ja aina kun tulee 10 € kasaan, raha siirtyy S-Pankin rohkea-rahastoon

- Lisäksi on Nordean luottokortti 2500 € luotolla jota käytän verkko-ostoksiin (tällä hetkellä ei ole yhtään velkaa)

Vierailija
12/31 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on seuraavasti:

1. Käyttötili. Tähän on maksukortti. Jätän mahdollisimman vähän rahaa tänne. Palkkapäivänä maksan laskut ja siirrän kaikki loput pois, joskus harvoin pitää siirtää takaisin säästöstä tai maksaa luotolla.

1b. Visa samalla kortilla, maksan visan pois välillä useamman kerran kuussa tai viimeistään palkkapäivänä, ei kuluja tai korkoja.

2. Hätäkassa, täällä on aina 2x kuukauden palkka. Jos ei ole, karsin muusta säästämisestä ja kiristän vyötä muutenkin. Tätä käytetään, kun auto hajoaa, koiran eläinlääkärit ja muut hätätilanteet.

3. Talousrahasto, yhteinen puolison kanssa. Tänne maksetaan vakuutukset, sähköt, talon remontit, verot ja muut yhteiset kulut.

4. Pikasäästö, säästän lomamatkaan, uuteen sohvaan tai muuhun. Eli rahaa jota aion käyttää. Rajana pidän 10 000€, sen yli laitan varsinaiseen säästöön, nykyään on välillä se raha, aiemmin oli usein tyhjä. Laitan 1/3 säästöön menevästä tänne.

5. Säästö/sijoitukset. 2/3 säästöön menevästä rahasta näihin.

6. Tämän lisäksi varalla toisesta pankista joku ilmainen Mastercard, jos oma pankki olisi rikki. En ole käyttänyt vuosiin, aina välillä tulee uusi kortti, korko voi olla iso, mutta tarkoitettu vain hätätapauksiin, niin tärkeintä on ettei ole kuluja.

Pankkina s-pankki, jossa voi avata niin monta kortitonta tiliä kuin haluaa.

Vierailija
13/31 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä tiliä. 

Kolme Osuuspankissa. Käyttötili, jonne tulee palkat ja jolta maksan elämisen, tämä myös ainoa tili jolle on kortti.

Kuun lopussa ennen palkkapäivää siirrän mitä tilille on jäänyt säästötilille. Se maksaa jonkun verran korkoa. Nämä ovat säästöjä joihin en mielelläni koske, koska olen juuri päässyt isommalle korkoportaalle. Tällä hetkellä tämä tili on pitkän tähtäimen säästötili ja hätätilanteita varten.

Lisäksi on käytössä säästölipas jonne menee jokaisesta korttiostosta 2,5 e. Tämän olen avannut ihan vasta eikä tilillä ole vielä kuin ykkössatasia, mutta tänne olen ajatellut säästää "hupirahaa" ja 3kk:n menojen verran hätärahaa. Tämä on kätevä, kun siirtoja käyttötilille saa tehdä mielinmäärin ja sinne saa luotua "kuoria" eri säästökohteille. Auttaa myös säästämään, kun kuun lopussa välttelee pikkuostoksia joista kertyy yllättävän paljon. Myös esim. jokaisesta tilatusta kalliista drinkistä menee sitten samalla säästöön, ja jos käyttötili vähillä, ei niitä viitsi montaa ostaa :D. 

Sitten on s-ryhmän tili jonne menee bonukset, aika pieniä hiluja. 

Vierailija
14/31 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pankkikorttiin sidottu käyttötili, millä pidän vain muutaman satasen kerrallaan.

Sitten on isompi jemmatili, minne siirrän suurimmman osan kuukausituloista, siellä on muutama tonni kerrallaan. Sieltä siirrän tarvittaessa käyttötilille lisää rahaa.

Yksi matkatili, minne kerään pienet sivutulot, sieltä maksan lennot ja hotellit, joskus tyhjenee kokonaan ja säästäminen alkaa alusta. Sinne kertyy max. 2000 euroa, nyt siellä on vain 700, kun tein keväällä pari matkaa.

Nämä kolme tiliä samassa pankissa.

Vielä yhdessä ulkomaisessa pankissa korkeampikorkoinen säästötili, siellä isompi summa. Nyt olen ajatellut siirtää sieltä osan rahastosijoituksiini,  kun sen korko on nykyisin niin mitätön. Rahastot ja osakkeet on sitten erikseen sijoitusfirmassa, missä voin ostaa ja myydä niitä. 

On helpompi hallita raha-asioita, kun on useampi tili. Kauhistuttaisi pitää kaikki könttänä yhdellä tilillä. 

Yksi luottokortti on, mitä käytän lähinnä ulkomailla. Sen velan maksan kerran kuussa kokonaan pois, jos on tullut käytettyä.

Olen tosi huono seuraamaan menojani, joku tolkku pysyy kun on usempi tili.

Vierailija
15/31 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kolme tiliä

- käyttötili, johon tulee palkka ja josta lähtee maksut ja normaalit kulut

- varatili toisessa pankissa, lähinnä siltä varalta, jos ensisijaisessa pankissa vaikka jotain teknistä haittaa; lisäksi tämän kortti useimmiten käytössä ulkomaanreissuilla

- säästötili

Aiemmin (nuorena aikuisena) oli vain käyttötili ja sitten säästötili matkatilinä. Nykyään matkat ostan ihan käyttötililtä.

Vierailija
16/31 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi tiliä: palkkatili, johon kortit, oma säästötili, miehen kanssa yhteinen säästötili, verotili johon laitan esim osakkeiden myyntivoittojen verot, lasten yhteinen tili johon laitan esim isoäidiltä saatuja varoja

Vierailija
17/31 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on käyttötili

sekä säästötili (mihin menevää rahaa ei juuri käytetä, lähinnä isompiin juttuihin kuten ulkomaan matkoihin ym.)

ja "pahan päivän tili" (toisessa pankissa siltä varalta jos pääpankin kotit ei toimi ymv. tai "nälkäkuolema" uhkaa, eli "äärimmäiseen" hätään varatut rahat)

Toi hätätila on tärkeä, jos omassa pankissa on palvelunestohyökkäys

Vierailija
18/31 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison kanssa yhteisiä: ruoka / kauppatili, tältä tehdään päivittäistavaraostokset ja siirretään kiinteä summa kuulausittain. Laskutili: kaikki yhteiset laskut täältä, kiinteä summa kuukausittain. Yhteinen säästötili: lyhytaikaiseen säästämiseen reissua / yllättäviä menoja varten. Kiinteä summa kuukausittain. 

omat tilit: palkkatili: tili johon tulee oma palkka ja sieltä maksetaan oma asuntolaina, oma sali yms. Käyttötili: tili johon on yksi debit kortti ja jos makselen satunnaiset omat menot. Säästötili: oma säästötili pidempiaikais puskuria varten. Ja sitten vielä osake / rahastotili.

Vierailija
19/31 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on käyttötili

Toi hätätila on tärkeä, jos omassa pankissa on palvelunestohyökkäys

HätäTILI siis

Vierailija
20/31 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nykyään pitää olla parin päivän menoihin käteistä kotona tai lompakossa, jos pankit kaatuu hetkeksi kaikki

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi