Samat vaatteet joka päivä
Mitä ajatuksia herättää, että muotisuunnittelijalla on kolmet samanlaiset housut ja neljä paitaa, joita hän käyttää joka päivä?
Omakin vaatteiden ostelu on vähentynyt ennen kaikkea koronan vuoksi, maaliskuun 2020 jälkeen olen ostanut yhdet kengät ja yhden mekon.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
En ole kymmeneen vuoteen ostanut yhtään paria mitään kenkiä.
Mitäs siihen sanotte?
Ettet ainakaan paljo kävele.
Vierailija kirjoitti:
Miksei mistään aiheesta voida keskustella ilman, että jotkut alkavat kuulostaa tuomitsevilta?
Miksi niitä rättejä pitää olla niin paljon vs. miten tylsää että käyttää aina samaa asua.
Voitaisko joskus luoda sellainen ketju, jossa reaktio toisen valintoihin olisi neutraali tai jopa positiivinen?
Siitä tulee huisin jännä ketju, kun ei saa olla erimieltä asiasta.
Jos koen, että minusta olisi tylsää pukeutua aina samanlailla, niin miten se pitäsi ilmaista että sinulle sopii? En ole vaatinut muita tekeen kuten itse teen
Minä ihmettelen lähinnä sitä, miten "samalla asulla" menee +30 helteistä aina -30 pakkasiin, ja juhlista lenkille jne.
Minulla esim. on vaatteita paljon jo eri käyttötarkoituksiin, toppatakista hellemekkoon jne.
Kenkiä lenkkareista juhlakenkiin ja kumisaappaisiin jne.
Rehellisesti sanottuna kenkä- ja vaatekasat ärsyttävät, mutta kun koitan karsia jotain ei ns. "turhaa" ole, on vaan eri vaatteet eri säille jne.
Voihan sitä toki kaikkea sanoa, mutta ei ole realismia olla kesät talvet ja kaikki eri tilaisuudet samassa asussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on vähän samanlainen tapa pukeutua. Ostan tosin sopivaksi koettua mallia muutamassa värissä. Vaatekaappini koostuu näistä:
3 pellavahousut
4 ohutta puuvillaneuletta
4 midimittaista hametta
3 farkut
3 paksua villaneuletta
7 v-kaula-aukkoista rentoa t-paitaa
5 v-kaula-aukkoista rentoa toppiaNäyttää paljolta näin kirjoitettuna, mutta kokemukseni mukaan muilla naisilla on älyttömän paljon enemmän vaatteita eikä niitä ole ajateltu mitenkään yhteensopivuuden tai muun kannalta. Minulla kaikki vaatteet sopii väreiltään ja malliltaan yhteen mitä tahansa kaapista otankin. Listasta toki puuttuu treenivaatteet, mutta niitäkin on vain sen verran kuin välttämättä tarvitsen.
En oikein ymmärrä, miksi kaiken pitäisi sopia yhteen. Mitä enemmän tykkää väreistä, sitä enemmän haluaa erilaisia yhdistelmiä.
Kukin tyylillään, mutta itse kyllästyisin samoihin asuihin.
Kaiken pitää sopia siksi yhteen, että vaatteiden ja yhdistelmien luomiseen ei menisi aikaa, mutta aina olisi tyylikästä ja yhteen sopivaa vaatetta. Arki on kiireistä, mutta töissä pitää olla siistinä joka päivä.
Eikä niihin vaatteisiin kyllästy, kun niissä on kuitenkin eri värejä. Ei yhteen sopiminen tarkoita, että vaatteet ovat kaikki yksivärisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostaa kolmet samalaiset hoisut ja neljä samanlaista paitaa kun samalla vaatemäärällä saisi vaihtelua pukeutumiseen? Pienen vaatemäärän voisi suunnitella niin, että kaikki ylä- ja alaosat sopii keskenään asukokonaisuuteen.
Itse kyllästyisin nopeasti, jos pukeutuisin samanlailla joka päivä
Miksi pitäisi saada vaihtelua?
Miksi pitäisi joka päivä pukeutua samanlailla?
Minulla on viidet samanlaiset housut. Töissä työvaatteet vaihtuivat ja otin pinkan omankokoisia vanhoja, mukavia housuja. Joku saattaa katsoa miten on aina samat mustat housut, mutta minäpä vaihdan viikon-pari välein.
Kannatan kansalaispukua kaikille pakollisena. Julkisesti ei saisi liikkuu missään muussa asussa!
Casuaali takki, en voinut pitää enää koska muut kyllääntyivät, en poiskaan heitä.
Kesällä on mukavaa kun voi olla ilman takkia, vaihdan paitaa usein, pitkikset voi olla monta viikkoa samat.
Minulla on kahdet vaatteet: työvaatteet ja yhdet collegehousut ja t-paitoja vapaalle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostaa kolmet samalaiset hoisut ja neljä samanlaista paitaa kun samalla vaatemäärällä saisi vaihtelua pukeutumiseen? Pienen vaatemäärän voisi suunnitella niin, että kaikki ylä- ja alaosat sopii keskenään asukokonaisuuteen.
Itse kyllästyisin nopeasti, jos pukeutuisin samanlailla joka päivä
Miksi ostaa monet erilaiset housut, kun yksienkin hyvien löytymisessä on ongelmaa. Kun ne hyvät löytää, niin silloin voi ostaa useammat. Seuraavan kerran kun menet vaateostoksille, sitä merkkiä ja mallia ei ole enää olemassa ja jälleen joudut epätoivoisesti etsimään sopivaa. Nykyään yläosienkin kanssa on niin, ettei tahdo löytyä sopivanlaista. Jos malli olisi hyvä, niin värit on karseat ja päinvastoin. Täytynee ruveta ostamaan useita kerralla, kun hyvä sattuu kohdalle.
Toisaalta et varmaan tunne aistiyliherkkää, joka myöskin ostaa vaatteet mukavuus edellä. Kun hyvä löytyy, niin pysyy samassa mallissa kauan.
Mulla on 6 hihatonta yläosaa ja 5 housut jotka on keskenään samanlaisia (mustia kaikki) ja 5 yläosaa jotka on saman mallisia mutta eri kuosisia ja värisiä. Sukkia on kaksia erilaisia, puolet varrettomia ja puolet varrellisia.
Vaatteeni mahtuu yhteen 60 cm leveään kaappiin, paitsi takit ym. ulkovaatteet.
Itselläni on sen verran haasteellinen vartalo että jos löydän vaikka sopivan puseron niin ostan useassa värissä. Olen alle 160cm ja vähän omenavartaloinen joten istuvia vaatteita on joskus vaikea löytää. Kun keskipituus on noussut, nykyään kaikki vaatteet ovat puoli metriä liian pitkiä. Onneksi olen säästänyt ajattomia vaatteita, nykyään ei löydy mittasuhteilta sopivia. Ennen ostelin paljon vaatteita, nykyään vähemmän. Kun on paljon vaatteita niin eivät kulu niin nopeasti. En omalla kohdallani ole edes harkinnut konmaritusta.
Siitä vaan, mutta mitä ylpeilemistä ykstotisuudessa on?
Oli joku nainen joka ilmoitti käyttävänsä samanlaista mekkoa aina. Sekin oli mustavalkoinen. Siitä jäi mieleen että lieneekö itse huomannut miten huonosti mekko istuu? Olisi nyt valinnut edes pukevan.
Ja sitten on Sebastian Tynkkynen, joka on mieltynyt punamustaruutuun. Tosin ihmiset yleensä kuuntelevat mitä hän puhuu paidan kuosin päivittelyn sijaan.
Lähinnä tuosta tulee mieleen käytännöllisyyden puute: mahtaa olla kuuma 35 asteen helteessä. Talvella taas voi palella.