Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veritahra lakanassa

Vierailija
13.11.2014 |

Saakohan vanhaa veritahraa mitenkään pois lakanasta. Ehti kolmisen viikkoa lakanassa olla ennen kuin huomasin sen ja pistin lakanan pyykkiin :(

Oon pessyt lakanan 60 asteessa Erisan color nesteellä eikä lähtenyt. Mitä vielä kokeilisin? Jotain tahran esikäsittelyä ja toista pesuainetta? Harmittaa niin vietävästi koska lakana oli ihan uusi. Kertokaapa parhaat vinkit lakanan pelastamiseksi!

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sappisaippua. anna vaikuttaa hetken. sitten koneeseen.

Vierailija
2/20 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:10"]sappisaippua. anna vaikuttaa hetken. sitten koneeseen.
[/quote]

Kiitos vinkistä. Mistä tuota sappisaippuaa saa ja paljonko maksaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veri lähtee liottamalla kylmässä pulverivedessä. Tieto löytyy mm. googlaamalla.

Kuuma vesi kiinnittää tahran lakanaan.

Sappisaippuaa myy mm. Ruohonjuuri.

Vierailija
4/20 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:12"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:10"]sappisaippua. anna vaikuttaa hetken. sitten koneeseen. [/quote] Kiitos vinkistä. Mistä tuota sappisaippuaa saa ja paljonko maksaa?

[/quote]

Esim. Sokokselta luulis saavan, hinta n. 5 e.

Vierailija
5/20 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin sattumalta tänään Sokoksella ja sappisaippuan hinta siellä oli 3,50 euroa.
Itse olen saanut sillä pois jopa pari päivää vanhan punaviinitahran vaaleasta vaatteesta.

Sappisaippuaa saa myös ekokaupoista ja nettikaupoista, esim. Hyvinvoinnin tavaratalo. Googlaamaan vaan.

Vierailija
6/20 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lähtenyt vanish-tahranpoistoaineella. Ollaan kyllä laitettu aina heti aamulla pesuun. Miehellä vuotaa aina välillä öisin nenästä verta. Ja valkoisia lakanoitahan voi koittaa myös valkaista kloriitilla (?), jos ei sappisaippuallakaan lähde.

Vierailija
7/20 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:17"]Veri lähtee liottamalla kylmässä pulverivedessä. Tieto löytyy mm. googlaamalla.

Kuuma vesi kiinnittää tahran lakanaan.

Sappisaippuaa myy mm. Ruohonjuuri.
[/quote]

Eli kun lakana on jo pesty kerran siinä 60 asteessa, tahra kai on sit jo kiinnittynyt siihen. Onko kylmässä vedessä liottamisesta enää sitten apua?

Sappisaippuaa en tähän hätään voi ostaa, koska ei täällä tuppukylässä ole Sokosta tai Ruohonjuurta lähimaillakaan. Netin kautta yhden alle viitosen saippuan tilaaminen olisi tyhmää jo postikuluja ajatellen.

Osaisiko joku suositella jotain tavallisista ruokakaupoista saatavaa pesuainetta? Googlettelu ei nyt valitettavasti onnistu, koska käytössäni ei ole tietokonetta. Matkapuhelimella siis palstailen ja tämäkään ei ole mikään hieno älypuhelin, eli läheskään kaikki nettisivut eivät vain toimi tällä puhelimella kunnolla :(

Vierailija
8/20 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaa..ollut jo kolme viikkoa, miten harvoin vaihdat lakanat?

Vierailija
9/20 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpahalli myy myös sappisaippuaa.

Vierailija
10/20 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:47"]Hahaa..ollut jo kolme viikkoa, miten harvoin vaihdat lakanat?
[/quote]

Vaihdan lakanat kahden viikon välein. Tämä veri on peräisin 18 vuotiaan poikani nenästä. Olimme mieheni kanssa kahden viikon lomamatkalla 20-vuotis hääpäivän johdosta. Tuona aikana kotimiehenä olleelta pojaltamme oli vuotanut yöllä nenästä verta. Lakanat hän oli itse osannut vaihtaa, mutta lakana tahroineen päivineen ehti kolmisen viikkoa lojua pyykkikorissa ennen kuin pesin matkan jälkeen lakanapyykkiä. En silloin huomannut veritahraa itsekään kunhan vain työnsin lakanoita pyykkikopasta pesukoneeseen. Huomasin tahran vasta pesun jälkeen. Silloin myös poikani vasta muisti minulle kertoa asiasta kun tahrasta kysyin.

Vielä otan mielelläni tahranpoistovinkkejä vastaan. Ja kiitos kaikille nyt jo vastanneille.

Vierailija
11/20 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään Prismakin myy sappisaippuaa, jopa palana.

Vierailija
12/20 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

:[

Vierailija
13/20 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokasooda tahnaa päälle niin eipä oo enää. Murhasjatkin poistaa veritahrat vaatteista ja tekstiileistä ruokasoodalla, joten sen on pakko toimia.

Vierailija
14/20 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:47"]Hahaa..ollut jo kolme viikkoa, miten harvoin vaihdat lakanat?

Vaihdan lakanat kahden viikon välein. Tämä veri on peräisin 18 vuotiaan poikani nenästä. Olimme mieheni kanssa kahden viikon lomamatkalla 20-vuotis hääpäivän johdosta. Tuona aikana kotimiehenä olleelta pojaltamme oli vuotanut yöllä nenästä verta. Lakanat hän oli itse osannut vaihtaa, mutta lakana tahroineen päivineen ehti kolmisen viikkoa lojua pyykkikorissa ennen kuin pesin matkan jälkeen lakanapyykkiä. En silloin huomannut veritahraa itsekään kunhan vain työnsin lakanoita pyykkikopasta pesukoneeseen. Huomasin tahran vasta pesun jälkeen. Silloin myös poikani vasta muisti minulle kertoa asiasta kun tahrasta kysyin.

Vielä otan mielelläni tahranpoistovinkkejä vastaan. Ja kiitos kaikille nyt jo vastanneille.

Nenästäpä hyvinkin =)

Vierailija
15/20 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmekkää että kuppa leviää, jos väki nukkuu 3 viikkoa verisissä lakanoissa.

Vierailija
16/20 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soodalla lähtee. Joko ruokasoodaa tai kidesoodaa, jota saa kilon pusseissa. Liota sooda keitettyyn veteen (en mittaa tarkasti, kidesoodaa laitan silmämääräisesti ehkä desin litraan vettä, jotkut tekevät ruokasoodasta veden kanssa tahnan) anna jäähtyä ja kastele tahra soodaliuoksella. Tahra lähtee sitä tehokkaammin, mitä pidempään sooda siihen vaikuttaa. Itse saatan tehdä niinkin, että laitan sen soodalla käsitellyn lakanan pyykkikoriin ja pesen sitten, kun lakanapyykkiä koneellinen kertyy - kenties vasta viikon päästä. Monet veritahrat, kerran jo koneessa käyneetkin, olen sillä poistanut. Kääntöpuoli tosin on, että jos soodalla pyykkää usein, haurastuu lakanakangas nopeammin kuin muilla aineilla.

Vierailija
17/20 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kerralla veritahraa kannattaa pestä pitkällä ohjelmalla 30 asteessa.

Kiinni tarttuneita veritahroja olen poistanut Vanishin pulveri-tahranpoistoaineella. Siitä ja vedestä tehdyssä seoksessa ( siis ämpärissä ) olen liottanut lakanoita vuorokauden verran ja sitten pessyt koneessa (30 asteen tosi pitkä pesu, joskus 2 kertaa peräkkäin).

Veritahrat lähtee tuoreena kyllä paljon paremmin pois.

Vierailija
18/20 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenästäpä hyvinkin 😂

Vierailija
19/20 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaa saksilla veritahra kohta pois.

Vierailija
20/20 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin kotona olevien 18v poikien öiset nenäverenvuodot lakanoihin onkin yleinen vaiva

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi