Kulttuurin omimisesta kysymys
Jos haluan järjestää vaikka naamiaisbileet, länkkäriteemalla, niin se ei ole nykyisin suvaittavaa? Koska aiheeseen liittyy esim. intiaanit?
Kommentit (23)
Tämä kulttuurin omimis sössötys on niin naurettavaa :D On ihmisillä isot ongelmat.
Eli toisinsanoen: Pue rohkeasti se länkkäri-henkinen asu. Niin minä ainakin tekisin.
Tirsk, hihihihi, voi kuinka kekseliästä, runkuti runkuti...
Puolison etsiminen oman perheen ulkopuolelta on kulttuurillista omimista koska Kankaanpäässä ei sellaista ole ennenkään tehty.
Katso ketä kutsut, niin ongelmaa ei tule. Onhan noissa pikkuhiljaa sellainen kielletyn hedelmän maku.
Muistan kun yläasteella vappuna muutama tyttö oli laittanut blackfaca-meikin ja afroperuukit. Kukaan ei keksinyt loukkaantua.
Vuonna 2001.
Miten määritellään ero kulttuurin omimiselle ja kulttuuri imperialismin kohteeksi joutumiselle?
Hanki sellainen pickme-girl hevosennaama naamari ja laita intiaanipäähine ja kierrä juhlissa kyselemässä mitä miltä sinun pitäisi olla eri asioista ollaksesi suosittu ja vähän räväkkä. :D
Ihahhaa, ihahhaa, hepo hirnahtaa...
Tummien pitää lopettaa hiusten vaalentaminen, autolla ajaminen ja lentäminen.
Nämä kuuluvat valkoisten kulttuuriin.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun yläasteella vappuna muutama tyttö oli laittanut blackfaca-meikin ja afroperuukit. Kukaan ei keksinyt loukkaantua.
Vuonna 2001.
Eikös itse woke-warrior, Kanadan pääministeri Justin Trudeau samoihin aikoihin jopa useaan otteeseen tehnyt ihan saman =D
Parempi ettei suomalaiset saisi pitää mitään muuta kuin harmaata tuulipukua ja kumisaappaita.
Vierailija kirjoitti:
Puolison etsiminen oman perheen ulkopuolelta on kulttuurillista omimista koska Kankaanpäässä ei sellaista ole ennenkään tehty.
Juurikin näin. Katso ketä kutsut häihin, niin ongelmaa ei tule. Onhan noissa perinnehäissä ja morsiamen jakamisessa häätalon makuuhuoneessa pikkuhiljaa sellainen kielletyn hedelmän maku.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2001.
Mulla samat muistot. Ja joskus meillä oli koulussa oikein tapahtuma, missä piti pukeutua jonkin kulttuurin edustajaksi. Ideana oli tutustua muihin kulttuureihin. Mutta 2000-luvulla ihmiset osasivatkin vielä nauraa itselleen.
Viimeisen 5v aikana on tapahtunut jotain. Ja suurimpaan ääneen loukkaantuvat puolestaloukkaantujat.
Mua huolestuttaa kun joskus eskarissa oleva lapseni teki siellä inkkari päähineen. Kotoa sai vielä tuoda vanhan paidan mihin lapsi sai leikata hapsut. Tästä pari vuotta aikaa, joten en tiedä tehdäänkö niitä yhä. Sulkahattu ja paita yhä tallella ja nyt on asiasta huono omatunto.
Muistan kuinka olin aikoinani töissä vajaamielisten hoitolaitoksessa. Oli ihana seurata kun he yrittivät kilpaa keksiä toinen toistaan hassumpaa vitsejä ja tarinoita. Samat jutut saattoivat toistua päivästä toiseen ja aina ne otettiin vastaan samalla innostuksella ja riemulla. ;D
Vierailija kirjoitti:
Mua huolestuttaa kun joskus eskarissa oleva lapseni teki siellä inkkari päähineen. Kotoa sai vielä tuoda vanhan paidan mihin lapsi sai leikata hapsut. Tästä pari vuotta aikaa, joten en tiedä tehdäänkö niitä yhä. Sulkahattu ja paita yhä tallella ja nyt on asiasta huono omatunto.
Ei sinulla ole lasta ollut eskarissa pari vuotta sitten. Yrityksesi esittää uskottavasti huolestunutta vanhempaa epäonnistui.
Saamelaisten tulisi pukeutua vain neljän tuulen hattuun ja nussia poroja, muu on muiden kylddyyrin omimista
Ihahhaa, iihahhaa, joko se kettu oksentaa persulikoloon?
Milloin entiset teddyboyt ja kellohametytöt pyytävät anteeksi amerikkalaisen kulttuurin omimistaan?
Samoin toivon anteeksipyyntöä evp. taistolaisilta venäläisten kukkahuivien ja arafat-huivien käytöstä.
Kyllä voit järjestää. Intiaaniksi pukeutuva voi maalata sotamaalauksen ja laittaa sellaisen inkkaripäähineen. Jos siitä joku loukkaantuu, se on hänen ongelmansa.