Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nielurisaleikkaus, onko syöminen/puhuminen muuttunut pysyvästi?

Vierailija
12.11.2014 |

Mulla leikkauksesta 2vk. Joo tiiän oon hätähousu, mutta muuttuuko tuo kurkku tuosta, nuo isot kolot? Hankala niellä mitään kiinteempää ilman juomista ku tuntuu et takertuu kurkkuun. Sanoin puhe vähä muuttunut. Voiko se paraneminen jatkua vielä vaikka työkykyinen olenkin? Siis että voiko olla vielä turvotusta joka laskee myöhemmin?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi. Toivottavasti joku vastaa ap:lle!

Vierailija
2/22 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sullakin leikattu jo 2? Ei oo lähipiirissä kellään nii ei voi verrata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo korjaantuu pikkuhiljaa, kun nielu arpeutuu. Se vähentää myös kuorsaamista. Toipuminen vei ainakin 6 viikkoa ja muistan oikein hyvin tuon nielemisvaikeuden. Helposti meni vettä väärään kurkkuun, nenään ja vaikka mihin.

Vierailija
4/22 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta siitä on ja olen täysin parantunut.

Vierailija
5/22 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään jatkuu toipuminen. Mulla leikkauksen jälkeen nieleminen toimi väärään suuntaan. El nielastessa kaikki tavara meni nenään. Mehut valui sieraimista ulos. Tätä kesti n. 3 kuukautta. Sitten alkoi sujua paremmin ja nyt 4 vuotta myöhemmin enää tosi kiinteät ja kuivat ruoat jää jumiin kurkkuun.

Vierailija
6/22 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne "kolot" kyllä muuttuu huomaamattomiksi, väriltään vaaleiksi koska arpikudos on sellaista. Useamman viikon voi olla oudon tuntuista syödä ja juoda :-) tsemppiä paranemiseen!

Vierailija
7/22 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostin ekan kuukauden kuulema 7v pojalta, kun joku vuosi sitten ne ottivat kun olin muistaakseni 19 silloin.

Kyllä se siitä. Älä vielä rehki iha mahottomia kuitenkaan.

Vierailija
8/22 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauluääni muuttui. Ennen lauloin kuorossa. Nykyään ääni ei kanna, eikä korkeat nuotit soi. Puheäänestä en osaa sanoa, ehkä se on hieman matalampi kuin ennen.

Vierailija
9/22 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mum puheääni muuttui pysyvästi. Olen uhan iloinen siitä, massiiviset risat ilmeisesti painoivat jotenkin äänihuulia ja tekivät äänestä möreämmän. Nykyään ääneni on naisellisempi. Toipumisessa kestää, kannattaa olla kärsivällinen.

Vierailija
10/22 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla leikkaus vasta harkinnassa. -2

Vierailija
11/22 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 22:29"]

Lauluääni muuttui. Ennen lauloin kuorossa. Nykyään ääni ei kanna, eikä korkeat nuotit soi. Puheäänestä en osaa sanoa, ehkä se on hieman matalampi kuin ennen.

[/quote]

Oletko saanut opetusta äänenmuodostukseen? Minulla ei ainakaan haittaa, koska tekniikkaa opetetaan kuorossa ahkerasti. 4

Vierailija
12/22 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 22:38"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 22:29"]

[/quote]

Oletko saanut opetusta äänenmuodostukseen? Minulla ei ainakaan haittaa, koska tekniikkaa opetetaan kuorossa ahkerasti. 4

[/quote]

Toipuminen kesti tulehduksen takia pitempään. Kävin äänenmuodostuksessa ja harkoissa, mutta ääni ei koskaan avautunut tarpeeksi. Turhauduin ja lopetin kokonaan.

- 9

Vierailija
13/22 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei muuttunut mikään. Muutaman kuukauden ehkä vähän kiristi ne arvet siellä. Mutta se mikä muuttui oli etten enää ole saanut angiinaa. Kiitos lääkärit.

Vierailija
14/22 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääni väsyi ja työpäivän jälkeen kurkku oli outo. Kävin lääkärissä ja hän passitti puheterapeutille. Siellä selvisi, että äänihuulet ovat löystyneet tms. Sain jumppaohjeita ja kävin muutaman kerran hänen luonaan. Joillekin kuulemma vaan käy näin.

Vierailija
15/22 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkauksesta on kohta 3 vuotta. Ainoa mikä on jäänyt on se, että jos juon varomattomasti ja liian nopeasti ja liikaa kerralla niin juoma tulee helposti nenästä. Mutta ihanaa kun enää ei tule mätäneviä proppuja nielusta. Kannatti todella! Kyllä sinne nieluun tuli paljon tilaa. Ennen oli koko ajan "pala" kurkussa ja mitä enemmän proppuja kertyi, sen ahtaammalta tuntui.

Vierailija
16/22 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

16: Anteeksi, mikä on "proppu"? -ohis

Vierailija
17/22 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 23:05"]

16: Anteeksi, mikä on "proppu"? -ohis

[/quote]

Jos nielurisat on kukkakaalimaiset, niiden sisään kertyy kaikkea, ruuanjämiä yms. Niistä tulee ns proppuja eli valkoisia/kellertäviä kokkareita jotka haisee ihan helvetin pahalle. Niitä saattaa irrota sitten välillä risoista. Itse jouduin painelemaan niitä irti esim hammasharjan varralle kun tuntui kurkku niin ahtaalta. Henki tietenkin haisi. Nykyisin itse haistan kyllä jos jollakin on sama vaiva. Itsellä ei onneksi enää ole. Lääkäri ei meinannut suostua leikkaamaan, risat näytti päällepäin siisteiltä. Leikkauksen jälkeen sanoi että olipas ne sittenkin isot ja märkää oli ollut niissä myös. =P

Vierailija
18/22 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok lohduttavaa kuulla :P sattuuko tässä ketjussa olemaan ketään muuta r-vikaista leikattua? Mulla on aina ollut r-vika eli kurkusta sanonut, nyt en saa edes sen vertaa ja jännään saanko enää koko ärrää sanottua :( mitähän sellaista siinä sitte on leikattu mikä vaikuttaa kurkkuärrään...

Vierailija
19/22 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 23:27"]Ok lohduttavaa kuulla :P sattuuko tässä ketjussa olemaan ketään muuta r-vikaista leikattua? Mulla on aina ollut r-vika eli kurkusta sanonut, nyt en saa edes sen vertaa ja jännään saanko enää koko ärrää sanottua :( mitähän sellaista siinä sitte on leikattu mikä vaikuttaa kurkkuärrään...
[/quote]

Mulla leikattiin eilen nielurisat ja heti heräämössä ensimmäinen huolenaiheeni oli se, että pystynkö puhumaan enää normaalisti, sillä joudun työni puolesta puhumaan paljon. Mulla on myös r-vika, kurkkuärrä, ja oon nyt pienessä paniikissa tässä, että pystynkö toivuttuani sanomaan ärrää enää kuten aiemmin vai pitääkö mun hakeutua puheterapeutille... :/ toki ymmärrän, että kurkku on nyt tosi turvoksissa eikä siksi normitilassa. Mulla on ollut myös ääntämisongelmia aina silloin, kun olen ollut angiinassa tai nielutulehduksessa, ja ääni on palautunut normaaliksi toivuttuani.
Osaisiko joku täällä auttaa ja vastata omasta kokemuksesta? :) olisin tosi kiitollinen.

Vierailija
20/22 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 23:27"]Ok lohduttavaa kuulla :P sattuuko tässä ketjussa olemaan ketään muuta r-vikaista leikattua? Mulla on aina ollut r-vika eli kurkusta sanonut, nyt en saa edes sen vertaa ja jännään saanko enää koko ärrää sanottua :( mitähän sellaista siinä sitte on leikattu mikä vaikuttaa kurkkuärrään...
[/quote]

Mulla leikattiin eilen nielurisat ja heti heräämössä ensimmäinen huolenaiheeni oli se, että pystynkö puhumaan enää normaalisti, sillä joudun työni puolesta puhumaan paljon. Mulla on myös r-vika, kurkkuärrä, ja oon nyt pienessä paniikissa tässä, että pystynkö toivuttuani sanomaan ärrää enää kuten aiemmin vai pitääkö mun hakeutua puheterapeutille... :/ toki ymmärrän, että kurkku on nyt tosi turvoksissa eikä siksi normitilassa. Mulla on ollut myös ääntämisongelmia aina silloin, kun olen ollut angiinassa tai nielutulehduksessa, ja ääni on palautunut normaaliksi toivuttuani.
Osaisiko joku täällä auttaa ja vastata omasta kokemuksesta? :) olisin tosi kiitollinen.
[/quote]

Mulla on kans r-vikaa mutta aikuisiällä ollut hyvin lievää. Omassa tapauksessa ei vaikuttanut mitenkään. Leikkauksesta vajaa 10v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi