Vihreät silmät
Vihreät silmät ovat geneettisesti ruskeat. Periytyvät kuten ruskeat. Tämän vuoksi sini-viher-silmäisille voi tulla ruskeasilmäisiä lapsia.
(Toki silmien värin periytyminen on vaikeampaa kuin lukion biologiassa opetetaan.)
Kommentit (9)
Onko vanhempiesi silmissä ruskeita pilkkuja? Ne periytyvät myös ja voivat saada aikaan vihreän värin.
No sepä selittää miksi meidän lapsella on ruskea-vihreät silmät (äidillä vihreät ja isällä siniset silmät). Kävipä tuuri!
Mulla taasen "hazel eyes", vaikka vanhemmilla siniset silmät. Isällä tosin ruskeita pisteitä sinisen kanssa. Tietyssä valossa omat silmäni näyttää melkein ruskeilta. Kirkkaassa valossa taas aivan vaalean siniset.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 19:29"]
Mulla taasen "hazel eyes", vaikka vanhemmilla siniset silmät. Isällä tosin ruskeita pisteitä sinisen kanssa. Tietyssä valossa omat silmäni näyttää melkein ruskeilta. Kirkkaassa valossa taas aivan vaalean siniset.
[/quote]
Minulla sama. Minun silmäni tosin näyttävät valaistuksesta riippuen joko vaalean- tai keskivihreiltä. Yhdellä isänpuoleisella serkullani on täsmälleen samanlaiset silmät kuin minulla.
Niinpä. Minun isäni on ruskeasilmäinen, äiti sinisilmäinen. Ja minulla vaaleamvihreät silmät.
lapsistani sinisilmäisen miehen kanssa tuli kuitenkin sinisilmäsiiä. Varottelin kyllä miestä etukäteen, ettei tarvi hämmästyä, jos tulee ruskeat...
Mulla vihreät, mut kummalakin vanhemmalla, heidän sisaruksillaan ja isovanhemmilla siniset. Et mistä tulee? :D
Ruskeat ja vihreät silmät voivat putkahtaa esiin vaikka sukupolvien takaa.
Minulla on ne sellaiset merenvihreät silmät joissa on keltainen rengas pupillin ympärillä ja ulommainen iiriksen reuna on tumman siniharmaa :D. Silmänvalkuaiset ovat jotenkin vähän sinertävän valkoiset, jota olen huomannut joillain ruskeasilmäisillä.
Lapseni isällä on tummansiniset silmät ja pienokaisellamme vihreän ruskeat "hazel"-silmät.
Mulla molemmat vanhemmat sinisilmäisiä.Äidillä tummanruskeat hiukset ja isällä pikimustat.
Itse olen blondi vihreillä silmillä.