Onko lapsellani oikeita ongelmia vai kuvittelenko vain?
En tiedä miten toimia, sillä tyttäreni käytös on muuttunut aivan hirveästi. Aivan kuin eri henkilö. On siis kahdeksannella luokalla. En tiedä onko tässä jotain vakavaa vai mitä, puhuin sisareni kanssa, joka sanoi minun ylireagoivan ja tytöllä kuulemma vain murrosikä.
eli siis..:
- Suuttuu todella voimakkaasti. Tavarat lentää ja ääni nousee, rauhoittuu kyllä aika nopeasti. Lähtee yleensä sitten ulos kävelylle.
- Kun tekee jotain esim. lukee kirjaa, on tietokoneella, piirtää yms. niin keskittyy todella syvästi. Ei edes kuule kutsuttaessa ja saattaa välillä olla omissa maailmoissaan tunninkin. Poissaoleva.
- Mieliala muuttuu lennosta. Usein tyttöni näyttää masentuneelta/ ahdistuneelta, mutta välillä aivan ylipirteä. Ei siis yhtä tunnetilaa pari päivää, vaan muuttuu välillä tunninkin välein.
- Ei nuku tarpeeksi. Menee omaan huoneeseen n. 21.30, jolloin kirjoittaa päiväkirjaa (ainekin luulen niin). Käyn toivottamassa hyvät yöt n. 22, mutta tyttö vielä senkin jälkeen valvoo ja kuulen kuinka kierii sängyssään/ menee alakertaan juomaan vettä. Silti päivisin ei vaikuta yltiöväsyneeltä vaikka kouluun aikaisin herääkin. Omasta mielestään vähä uni riittää.
- Todella etäinen minua ja kahta siskoaan kohtaan. Isällään käy sovittuina aikoina (erosimme 2004), ja tuntuu tulevan paljon paremmin toimeen isänsä ja isän uuden avovaimon ja puolisisarien (avovaimon entisestä liitosta) kanssa.
- Ei tunnu IKINÄ tekevän läksyjä/ lukevan kokeisiin. Aina kun töistä tullesta kysyn, niin on kuulemma jo tehty tai ei tullut, mutta eivät siskotkaan hänen ole nähneen koskevan kirjoihinsa. Silti kokeista nappaa yhdeksiköitä ja kymppejä. Todistuksenkin KA 9.5.
- Liian ankara itseään kohtaan ja pikkutarkka. Jo pienenä ollut todella pikkutarkka, pitää olla kaiken ihan täydellisesti. Hanskojen pitää tuntua käsissä tarkalleen samoilta, kengännauhat pitää olla yhtä kireät... Ei ole tyytyväinen koulumenestykseensä.
- Tarkkailee painoaan ja ulkonäköään liikaa. Ihan selvästi laihtunut syksyn aikana vähintään n. 10kg. Muutenkiin menee kouluun usein PYÖRÄLLÄ ja matkaa on yli 10km! Ei muutenkaan syö mitään aamuisin.
Mitäs mieltä nyt olette? Miten pitäisi toimia, olen neuvoton.
Kommentit (4)
Kuulostaa ihan perus teini-ikäiseltä. Huomasin tosi paljon itseäni tossa kuvauksessa (noin 10-15v sitten). Tosin kannattaa olla tarkkana ton painon kanssa! Koulupäivät on pitkiä ja siellä tytöt ei aina syö monipuolisesti, joten aamupalan syöminen kannattaisi väkisin opetella tai ottaa edes pari hedelmää kouluun välipalaksi. :)
Tuosta painonpudotuksesta ja ulkonäön tarkkailusta olisin hieman huolissani, etenkin jos tyttö oli aiemminkin normaalipainoinen.
Kasvuikäisen ei pitäisi laihtua ellei ole lihava lähtökohdiltaan. Ehdottomasti puututtava noin isoon painonpudotukseen. Muut jutut menee teini-iän hormonien piikkiin.
Aivan tavallista teinikipuilua. Menee itsestään ohi. Yritä pitää jonkinlaista "rotia" asioissa mutta älä masennu jos se ei oikein tehoa, sellaista se on monen teini-ikä, myrskyistä ja vaikeaa, ja kunnon aikuisiksi silti useimmat kasvavat.