Kaverista tuli esimies - ihmettelee nyt työntekijäpakoa
Kaverini on pitkään haaveillut esimiespaiaikasta ja vihdoin sai sen. On aina itse ajatellut, että olisi hyvä pomo - on tosi tarkka, tehokas ja aikaansaava. Valitti entisestä pomostaan paljon ja nyt tämän lähdettyä, tuli valituksi tilalle. Entinen pomo ei hänestä osannut johtaa ja linjata asioita.
Mä satun tuntemaan tuon ex pomon, on entinen kollegani vuosikymmenten takaa. Ehkä vähän suuuripiirteinen, mutta sosiaalisesti taitava ja muille tilaa antava. Voisin kuvitella, että pomona sellainen, joka antaa työntekijöille vapautta tehdä asiat omalla tavallaan.
Juu mutta nyt kun kaverini tuli esimieheksi työpaikallaan, moni alkoi hakeutua muihin töihin. Huomaan, että kaverini on nyt ulalla eikä hahmota, mikä mättää... Itse kaipasi varmaan selkeyttä työhön ex pomon aikaan ja nyt yrittää tarjota sitä muille.
Sanoisitteko suoraan mielipiteenne... Et kaikki ei kaipaa pikkutarkkoja ohjeita ja moni varmasti tykkäsi siitä suuripiirteisemmästä pomosta?
Kommentit (57)
Kaikista tyhmintä on nostaa esimieheksi joku kusipääpyrkyri työntekijöiden joukosta. Ei tule toimimaan.
Todella usein esimiehen vaihtuessa työntekijäporraskin vaihtuu ja hyvä niin. Ei niitä vanhoja aikoja takapajuisine tapoineen muistelevia varsinaisesti enää mitenkään kaivatakaan kun uudet tuulet puhaltavat.
Vierailija kirjoitti:
Todella usein esimiehen vaihtuessa työntekijäporraskin vaihtuu ja hyvä niin. Ei niitä vanhoja aikoja takapajuisine tapoineen muistelevia varsinaisesti enää mitenkään kaivatakaan kun uudet tuulet puhaltavat.
Mun mielestä paras on, kun on tasapaino siinä, et jonkin verran vaihtui väki, mutta ei kaikki kerralla. Sekä jatkuvuus ja osaamisen säilyminen että uudet ideat on tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä paras on, kun on tasapaino siinä, et jonkin verran vaihtui väki, mutta ei kaikki kerralla. Sekä jatkuvuus ja osaamisen säilyminen että uudet ideat on tärkeitä.
Ne jotka jää aiheuttavat yleensä suurta vastarintaa kun ruvetaan kehittämään näitä vanhanaikaisia tapoja. Esim. yhdelle ei mennyt millään jakeluun että joka ikistä sähköpostia ei enää tulosteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka jää aiheuttavat yleensä suurta vastarintaa kun ruvetaan kehittämään näitä vanhanaikaisia tapoja. Esim. yhdelle ei mennyt millään jakeluun että joka ikistä sähköpostia ei enää tulosteta.
Huonoa johtamista, jos ei saada muutokseen mukaan
Joo se räksyttävä rakki ei oikein sovi mihinkään ympäristöön. Tarkka toki saa ja pitää olla perusasioissa että ne tulee hoidettua oikein.
Toki uusi pomo haluaa muokata pienempiäkin asioita mieleisekseen minkä jengi kokee mikromanagerointina. Heti aluksi ei kannattaisi liian montaa asiaa kerralla säätämään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonoa johtamista, jos ei saada muutokseen mukaan
Kuule, tuon kiviriipan kanssa istuttiin koko porukka ties missä työpsykologin juttusilla ryhmäytyäksemme. Mutta vaikeaahan se oli kun tämä yksi ei halunnut. Muu työyhteisö tuli loistavasti juttuun esimiehen sekä toistensakin kanssa. Ja tulee vieläkin. Riipastakin onneksi viimein päästiin.
Kun pomo vaihtaa työpaikka, hän usein vie mukanaan parhaat duunarit. Se on aivan ymmärrettävää.
Esimiehenä itse haluan koota tiimini. Ei se tietenkään monessakaan paikassa onnistu.
Loppupeleissä mitä ihminen on vapaalla, on hyvin vähän tekemistä sen kanssa kuinka käyttäytyy töissä.
Harmi, että apn kyyläykset ja nokan tunkemiset meni pahasti hutiin.
Vierailija kirjoitti:
Esimiehenä itse haluan koota tiimini. Ei se tietenkään monessakaan paikassa onnistu.
Loppupeleissä mitä ihminen on vapaalla, on hyvin vähän tekemistä sen kanssa kuinka käyttäytyy töissä.
Tais joku pikkutarkka pomo vetää herneet nenuun. 😁
Samanarvoista työkaveria ei saisi koskaan ylentää samaan yksikköön, missä kaikki entiset kaverit on töissä. Minultakin työpaikan paras työkaveri ylennettiin esimieheksi ja eipä mennyt kun minuutti sen jälkeen kun tieto ylennyksestä tuli, niin myös kaveruus lensi ikkunasta. Tyyppi näytti kyllä heti että on ylempänä muita. Otti meinaan niin pirusti päähän että oli pakko hakeutua muualle töihin, jossa sitten olikin tosi kiva työporukka ja on edelleen. Tilanteessa kävi kiva selkäänpuukotus minulle, kun yksikön johtaja lupaili meille molemmille nimikemuutosta (ei esimiesnimikettä) ja pientä palkantarkistusta jos teemme ison selvityksen yksikön toiminnasta. Molemmat teimme samalla tavalla selvitystä useita viikkoja, mutta vain hänet ylennettiin, minua ei. Oli varmaan etukäteen sovittu homma se. Eli ihan suora kusetus :)
Vierailija kirjoitti:
Kun pomo vaihtaa työpaikka, hän usein vie mukanaan parhaat duunarit. Se on aivan ymmärrettävää.
Liian usein käy niin, että vanha lähtee ja kukaan ei lähde hänen mukaansa. Uuden kanssa menee honeymoon hyvin, mutta sitten alkaa kova vaihtuvuus, kun uuden esimiehen kyvyttömyys ja joustamattomuus alkaa näkyä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyse alasta, jolla vaaditaan hyvin erikoistunutta osaamista. Uusi työvoima pitää kouluttaa ja perehdyttämiseen menee 1-2 vuotta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Samanarvoista työkaveria ei saisi koskaan ylentää samaan yksikköön, missä kaikki entiset kaverit on töissä. Minultakin työpaikan paras työkaveri ylennettiin esimieheksi ja eipä mennyt kun minuutti sen jälkeen kun tieto ylennyksestä tuli, niin myös kaveruus lensi ikkunasta. Tyyppi näytti kyllä heti että on ylempänä muita. Otti meinaan niin pirusti päähän että oli pakko hakeutua muualle töihin, jossa sitten olikin tosi kiva työporukka ja on edelleen. Tilanteessa kävi kiva selkäänpuukotus minulle, kun yksikön johtaja lupaili meille molemmille nimikemuutosta (ei esimiesnimikettä) ja pientä palkantarkistusta jos teemme ison selvityksen yksikön toiminnasta. Molemmat teimme samalla tavalla selvitystä useita viikkoja, mutta vain hänet ylennettiin, minua ei. Oli varmaan etukäteen sovittu homma se. Eli ihan suora kusetus :)
Ikävää, että teillä noin. Yleispätevä tuo ensimmäinen virkkeesi ei kuitenkaan ole. Oma kollegani on esimieheni, itse asiassa jo toinen. Kummallakaan ei ole ollut egovikoja vaan ovat johtaneet tiimiä laadukkaasti. Itse asiassa toisen kanssa haettiin samaa paikkaa, hän sai sen eikä se vaikuttanut mitenkään minun ja hänen tai muiden tiimiläisten väleihin.
Kyllähän pieni vaihtuvuus on ihan normaalia ja varmasti hyväksikin.
Jos kuitenkin suuri määrä ihmisiä yhtäkkiä lähtee, niin kyllä se yleensä ainakin jostain ongelmista on merkki.
Vierailija kirjoitti:
Olet esimiehenä työkkärinryhmäsi pupuleikeissä?
Tyypillinen mikromanageri taitaa olla hän.