Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulun tai päiväkodin kolmekanta keskustelut yms.

Vierailija
11.11.2014 |

Miten te pääsette keskellä päivää tai aamulla/iltapäivällä. Itse olen töissä 8-16 enkä todellakaan voi liukua, ei ole arkivapaita kuin kesällä tai loma -aikoina eikä esim. alakoulussa ole lomilla mahd. keskusteluihin. Onko koulu velvoitettu laittamaan myös klo 16.00 jälkeisiä aikoja, kuka tietää oikeasti ?

Tietysti voin teeskennellä sairasta....

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:35"]

Mitä, jos sinun täytyy viedä lapsesi hammaslääkäriin, puheterapeutille, terkkarintarkastukseen? Miten löydät niihin aikaa? Jos et voi liukua, voit kuitenkin varmaan ottaa palkatonta. Meillä keskustelevilla työntekijöilläkin on samanlainen työaika kuin sinulla, klo 8-16 ja lapsi pitää hakea sitten päiväkodista. Miksi meidän pitää joustaa sinun vuoksesi, jos et ole itse valmis joustamaan LAPSESI vuoksi?

[/quote]

Millon tää touhu on mennyt tähän, että lapsia pitää vanhempien roudata keskellä päivää lääkäreille, terapiaan tai hammashoitolaan?  Me hoidettiin nämä 90-luvulla ala-asteella ihan itse. Ihan ite sinne hammaslääkäriin lampsittiin. Mä kävin kaikki oikomishoito-operaatiotkin yksin ala-asteaikana ja se rumba alkoi tokalla luokalla. Ja kouluterkkarin yhteydessä oli joskus joku lääkärintarkastus, ei siellä kenenkään perheenjäseniä notkunu seurana.

T. vuonna 84 syntynyt

Vierailija
2/8 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:15"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:35"]

Mitä, jos sinun täytyy viedä lapsesi hammaslääkäriin, puheterapeutille, terkkarintarkastukseen? Miten löydät niihin aikaa? Jos et voi liukua, voit kuitenkin varmaan ottaa palkatonta. Meillä keskustelevilla työntekijöilläkin on samanlainen työaika kuin sinulla, klo 8-16 ja lapsi pitää hakea sitten päiväkodista. Miksi meidän pitää joustaa sinun vuoksesi, jos et ole itse valmis joustamaan LAPSESI vuoksi?

[/quote]

Millon tää touhu on mennyt tähän, että lapsia pitää vanhempien roudata keskellä päivää lääkäreille, terapiaan tai hammashoitolaan?  Me hoidettiin nämä 90-luvulla ala-asteella ihan itse. Ihan ite sinne hammaslääkäriin lampsittiin. Mä kävin kaikki oikomishoito-operaatiotkin yksin ala-asteaikana ja se rumba alkoi tokalla luokalla. Ja kouluterkkarin yhteydessä oli joskus joku lääkärintarkastus, ei siellä kenenkään perheenjäseniä notkunu seurana.

T. vuonna 84 syntynyt
[/quote]

Se on kato sitä koko perheen hoitoa ja huomioimista. Ei tuollaisia kolmikantakeskusteluja ollut silloin, kun minä olin lapsi, ja ihan täyspäinen, yliopistokoulutettu ihminen minusta tuli.

72 syntynyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä kävin ala-asteen 80-luvulla, meidän kuljetettiin taksilla hammaslääkäriin reilun 2 km päähän. Nyt koulusta ilmoitetaan aika, ja se lapsi on itse vietävä reilun 4 km päähän tai vaihtoehtoisesti opastettava lapsi sinne itse. Kyllähän tuo lapsi voi jo vuoden tai kahden kuluttua liikkua itse, mutta näin ekalla luokalla en uskalla laittaa ylittämään teitä täysin vieraassa kaupungissa. Voisi aivan hyvin jopa eksyä. Mielestäni myös 8 km matka ja vieläpä suurelta osin vieraassa ympäristössä, on vähän liikaa tuon ikäiselle.

Vierailija
4/8 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä opeilla on llut aina ilta=aikojakin, että kiitos heille siitä.
Tuosta virrestä, miksi ennen oli "paremmin".
Aika on eri. Vanhemmat pyritään ottamaan huomioon koulutyössä ja lapsen terveydenhuollossa. Vanhemmat myös haluaa olla perillä lastensa asioista. Ehkä juurikin tuosta syystä, että ennen vanhempia ei kiinnostanut kodin ja koulun yhteistyö ja näistä lapsista sitten kasvoi puuttuvia ja kiinnostuneita aikuisia.
Sitten on nämä nykyiset säästöt. Ei ole terrkka enää koululla, joka päivä ja lääkäri keskuviikit, kuten mun lapsuudessa.

Vierailija
5/8 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin just 17.30 kun muu aika ei käynyt. Kysypä siltä opelta:-)

Vierailija
6/8 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7/8 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opettaja ja suostun olemaan iltaisin tapaamisissa, koska tiedän itse, miten hankalaa on päästä tapaamisiin, jos ei ole liukumaa. Vanhimman lapsen opettaja on todella joustamaton, ja jouduin kerran palaveriin klo 9:ksi. Tunteja olisi aamulla ollut klo 8-12 mutta opettajalle ei vaan käynyt iltapäiväajat eikä edes klo 8 aamulla. Jouduin ottamaan kaikki oppituntini vapaiksi, mikä tarkoitti koko päivän vapaata, vaikka valmistin sijaiselle tunnit ja palasin kouluun opettajankokoukseen sekä suunnittelemaan seuraavan päivän tunnit. Lisäksi myös poissaolon takia vähennettiin luokanvalvojan tehtävistäkin osuus, vaikka takuulla luin kaikki meilit ja wilma-viestit, laitoin poissaolot jne.

Toisaalta taas omassa koulussani mikään muu taho - erityisopettaja, kuraattori, terveydenhoitaja, psykologi - ei suostu jäämään koululle klo 16 jälkeen, osa jopa ei enää klo 14 jälkeenkään. Pointtina kai tuo, että on omia lapsiakin haettava päiväkodista jne. Mielestäni tuo ei kuitenkaan päde opettajiin, koska meillä on velvollisuutena käydä vanhempainilloissakin ja toisaalta voimme "ottaa vapaata" , jos meillä ei ole oppitunteja, jolloin meillä tavallaan on tietynlaista liukumaa. Tiedän kyllä, että ainakin itse teen yli 40 tuntia viikossa ja se laskee hieman innokkuutta tavata iltaisin, mutta ihan joka vuosi tarjoan muutaman ilta-ajan niille, jotka eivät kerta kaikkiaan onnistu muuten tapaamista sumplimaan. Tänä vuonna ilta-ajan ovat tarvinneet viisi vanhempaa. Jouduin vain kahdesti olemaan pelkästään tapaamisten takia illalla koulussa, muuten olen saanut sumplittua tapaamiset vanhempainiltojen ja koulutusten yhteyteen.

Meitä opettajia on monenlaisia. On minullakin kollegoja, jotka eivät tästä asiasta jousta. Onneksi heitä on pieni vähemmistö. Esikoisen opettaja on mielestäni vaikein, koska hän määrittelee mielivaltaisen ajan eikä suostu sitä vaihtamaan. Keskimmäisen opettaja tarjoaa viimeisimmäksi ajaksi klo 15.30 mutta muuten kyllä joustaa klo 8-15.30 välisenä aikana kiitettävästi.

Minua jaksaa kyllä hämmästyttää ajatus, että lapsen vuoksi on menetettävä työ,  vaikka opettaja voisi helposti siirrellä aikoja inhimillisemmin. Ystäväni pääsi oman lapsensa tapaamiseen lauantaityöpäivänä. Hänen lapsellaan on puheterapiaa, toimintaterapiaa, fysioterapiaa, hammaslääkäriä, lääkäriaikaa ja kaikki nämä tietysti aina klo 8-16 välisenä aikana. Lopulta työnantaja lopetti joustamisen ja ystäväni alkoi lähettää tapaamisiin mm. mummoa ja minua viestilapun kera. Viestissä ilmoitti suoraan, miten törkeästi voidaan kohdella jo muutenkin haasteellisen lapsen äitiä. Kylläpä rupesi sitten joustoa löytymään. Kukapa meistä ei voisi olla työpäivän päätteeksi sen 30 minuuttia pidempään, kun tietää, että näin oikeasti helpotetaan toisen ihmisen arkea?

Vierailija
8/8 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sitten huono vanhempi jos et pysty menemään kolmikantakeskusteluun, jos siis työnantajasi ei anna joustaa. Voisiko hoitaa skypen kautta, kokemuksia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi