Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiatonta yrittää leimata pakkoruotsin vastustajat "oppimisvaikeuksisiksi"

Vierailija
11.11.2014 |

Kaikkien tutkimusten mukaan 2/3 kansasta ja erityisesti korkeimmin koulutetut vastustavat pakkoruotsia. Nyt ex-opetusministeri päästelee tällaisia sammakoita:

"Kansanedustaja, ex-opetusministeri Jukka Gustafssonin (sd.) mielestä asiantuntijakuulemisen perusteella vahvistui käsitys siitä, että ruotsin kielen muuttamiselle valinnaiseksi ei ole perusteita.

–Meillä on 11 prosenttia poikia, jotka eivät tykkää tästä ruotsin kielestä. Voi olla, että heillä on oppimisvaikeuksia vähän monipuolisemminkin. Ei ole aina kysymys ruotsin kielestä, vaan yleisemmästä asenteesta ja kodin traditiosta, Gustafsson sanoi Uudelle Suomelle valiokunnan istunnon jälkeen."

Ja muuten. Tämä samainen Gustafsson vastasi ennen vaaleja vaalikoneessa vastustavansa pakkoruotsia. Mikä mahtoi takin kääntää...

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/74109-kumpi-tarkeampaa-ruotsin-kielen-taito-vai-maailmankaikkeus

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 18:51"]

Minä olen korkeastikoulutettu ja minusta ruotsin kielen opiskeleminen on todella helppoa ja antoisaa enkä lainkaan vastusta sitä. Pitää olla jotain päässä vikaa, jos ei ruotsia opi - joko asennevamma tai oppimiskykyvamma.

[/quote]

Asennevammaa on sillä, joka haluaa pakottaa toisia opiskelemaan täysin tarpeetonta kieltä.

Vierailija
2/20 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 18:51"]

Minä olen korkeastikoulutettu ja minusta ruotsin kielen opiskeleminen on todella helppoa ja antoisaa enkä lainkaan vastusta sitä. Pitää olla jotain päässä vikaa, jos ei ruotsia opi - joko asennevamma tai oppimiskykyvamma.

[/quote]

Jaa. Minä sain ylioppilaskirjoituksissa L:n ja suoritin pakollisen virkamiesruotsin yliopistossa ilman mitään hankaluuksia. Helppoa se minulle oli, mutta täysin tarpeetonta. Kaikki tämä opiskelu sitä varten, että olen lukenut pari kertaa Aftonbladetin opiskeluaikojen jälkeen. Opiskelkoon kieltä ne, jotka kokevat sitä johonkin tarvitsevansa, eikä koko kansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 18:51"]Minä olen korkeastikoulutettu ja minusta ruotsin kielen opiskeleminen on todella helppoa ja antoisaa enkä lainkaan vastusta sitä. Pitää olla jotain päässä vikaa, jos ei ruotsia opi - joko asennevamma tai oppimiskykyvamma.
[/quote]
Oletko oikeasti noin yksinkertainen vai esitätkö vain? Onko sinusta validi peruste koko ikäluokana kielen tai minkä hyvänsä oppiaineen opiskelulle se, että ko. oppiaine ei ole vaikea oppia?

Vierailija
4/20 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 01:30"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 18:51"]

[/quote]

Jaa. Minä sain ylioppilaskirjoituksissa L:n ja suoritin pakollisen virkamiesruotsin yliopistossa ilman mitään hankaluuksia. Helppoa se minulle oli, mutta täysin tarpeetonta. Kaikki tämä opiskelu sitä varten, että olen lukenut pari kertaa Aftonbladetin opiskeluaikojen jälkeen. Opiskelkoon kieltä ne, jotka kokevat sitä johonkin tarvitsevansa, eikä koko kansa.
[/quote]
Samat sanat, mutta kahdella yliopistotutkinnolla.

Vierailija
5/20 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikkien tutkimusten mukaan 2/3 kansasta ja erityisesti korkeimmin koulutetut vastustavat pakkoruotsia" taidat olla sama pelle, joka väittää että maahanmuuttajat tekevät rikoksia tms. Päivästä päivään jaksat jauhaa paskaa, jota yksikään ihminen ei usko. Mikään mitä sanot ei ole totta, kukaan ei usko sinua ja kaikki pitävät sinua pelkkänä pellenä.

Vierailija
6/20 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putin trolli yrittää taas vähentää "haitallisen" kielen vaikutusvaltaa suomessa. Sano pomollesi, että tulemme ikuisesti opiskelemaan pakkoruotsia. Emme ikinä tule taipumaan ruskille.

Vierailija
7/20 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 01:57"]

Putin trolli yrittää taas vähentää "haitallisen" kielen vaikutusvaltaa suomessa. Sano pomollesi, että tulemme ikuisesti opiskelemaan pakkoruotsia. Emme ikinä tule taipumaan ruskille.

[/quote]

Kappas, joku muukin miettii samaa kuin minä.

Vierailija
8/20 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 01:49"]

"Kaikkien tutkimusten mukaan 2/3 kansasta ja erityisesti korkeimmin koulutetut vastustavat pakkoruotsia" taidat olla sama pelle, joka väittää että maahanmuuttajat tekevät rikoksia tms. Päivästä päivään jaksat jauhaa paskaa, jota yksikään ihminen ei usko. Mikään mitä sanot ei ole totta, kukaan ei usko sinua ja kaikki pitävät sinua pelkkänä pellenä.

[/quote]

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288358930831.html

80% suomalaisista vastustaa pakkoruotsia.

Vierailija
9/20 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi aika kapea sivistys, jos ei yhtään opiskeltaisi pakollisena pohjoismaista kieltä. Ruotsin avulla ymmärtää myös jonkin verran (aika paljonkin) norjaa ja tanskaa. Minusta pakkoruotsi on hyvä juttu ja perusteluna mm. pohjoismainen yhteistyö. Voisi sitä kyllä pienen kielikylvyn verran venäjääkin opiskella, jos ei naapuri olisi noin hullu.

Vierailija
10/20 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 04:17"]

Olisi aika kapea sivistys, jos ei yhtään opiskeltaisi pakollisena pohjoismaista kieltä. Ruotsin avulla ymmärtää myös jonkin verran (aika paljonkin) norjaa ja tanskaa. Minusta pakkoruotsi on hyvä juttu ja perusteluna mm. pohjoismainen yhteistyö. Voisi sitä kyllä pienen kielikylvyn verran venäjääkin opiskella, jos ei naapuri olisi noin hullu.

[/quote]

Et ole sattumalta englannin kielestä koskaan kuullut? Sillä sitä on tähänkin asti pärjätty ruotsalaisten, norjalaisten ja tanskalaistenkin kanssa.

Vierailija
11/20 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 05:13"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 04:17"]

[/quote]

Et ole sattumalta englannin kielestä koskaan kuullut? Sillä sitä on tähänkin asti pärjätty ruotsalaisten, norjalaisten ja tanskalaistenkin kanssa.
[/quote]

Se kun ei valitettavasti ole sama asia. Englantia opiskellaan ihan syystä enemmän kuin ruotsia mutta kyllä perusopetukseen silti kuuluu ja pitää jatkossakin kuulua pohjoismainen kieli.

Vierailija
12/20 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ainakin kaduttaa se, etten aikoinani panostanut ruotsiin yhtä paljon kuin panostin englantiin. Ruotsi saa mun mielestä pysyä kouluissa. Ajatellaan esim. työpaikkoja. Vanha ruotsalainen pariskunta saapuu yritykseen jossa työskentelet, et osaa ruotsia, he eivät osaa mitään muuta kuin ruotsia. Kuinka pitkälle pötkit tässä asiakaspalvelutilanteessa jollain espanjan tai venäjän kielellä?

Vierailija
13/20 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 05:29"]Mua ainakin kaduttaa se, etten aikoinani panostanut ruotsiin yhtä paljon kuin panostin englantiin. Ruotsi saa mun mielestä pysyä kouluissa. Ajatellaan esim. työpaikkoja. Vanha ruotsalainen pariskunta saapuu yritykseen jossa työskentelet, et osaa ruotsia, he eivät osaa mitään muuta kuin ruotsia. Kuinka pitkälle pötkit tässä asiakaspalvelutilanteessa jollain espanjan tai venäjän kielellä?
[/quote]
Öö sori mutta tuo on mielestäni surkea peruste opiskella vierasta kieltä.. yksityinen firma voi muutes itse päättää millä kielellä antaa palveluja; meillä kielet on suomi ja tarvittaessa englanti.

Vierailija
14/20 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 04:17"]Olisi aika kapea sivistys, jos ei yhtään opiskeltaisi pakollisena pohjoismaista kieltä. Ruotsin avulla ymmärtää myös jonkin verran (aika paljonkin) norjaa ja tanskaa. Minusta pakkoruotsi on hyvä juttu ja perusteluna mm. pohjoismainen yhteistyö. Voisi sitä kyllä pienen kielikylvyn verran venäjääkin opiskella, jos ei naapuri olisi noin hullu.
[/quote]
Voisitko vielä kertoa että miksi muissa pohjoismaissa ei opiskella sitten suomea PAKOLLA? Jos sivistyksen mitta on naapurimaan kielen osaaminen.

Vierailija
15/20 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsin puolustamiseksi ei ole mitään järkiperusteta, joten pakko heittää paskaa.

Vierailija
16/20 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan, sain pakkoruotsista aikoinaan stipendin kun olin niin hyvä siinä. Enkä missään tapauksessa opiskelisi sitä, jos ei olis pakko. Jonkun muun kielen ottaisin sen tilalle.

Vierailija
17/20 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/20 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 18:51"]Minä olen korkeastikoulutettu ja minusta ruotsin kielen opiskeleminen on todella helppoa ja antoisaa enkä lainkaan vastusta sitä. Pitää olla jotain päässä vikaa, jos ei ruotsia opi - joko asennevamma tai oppimiskykyvamma.
[/quote]
Asennevamma se yleensä on ja vanhemmat sen lapsiinsa aina istuttaa. Oppimisvaikeudella varustetut ovat sitten ihan omaa porukkaansa.

Vierailija
19/20 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja jopa yliopistotasolla opiskelija ei voi itse valita mitä kieltä opiskelee, vaan se ruotsi on sinnekin survottu. Omasta ruotsin opiskelusta on niin kauan, että eivät edes ottaneet peruskurssille, vaan pitää opiskella eka kotona että voi mennä suorittamaan pakollisen kurssin jota ei ikinä tule tarvitsemaan. Osaan englantia ja thaita sujuvasti, ranskaa mandariini kiinaa ja japania auttavasti... Silti se ruotsi vielä kummittelee. Papereita ei ulos saa ennenkuin nöyrtyy pakollisen kurssin suorittaan.

Vierailija
20/20 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 04:17"]

[/quote]

Mikä hiton pohjoismainen yhteistyö? Norjalaisten kanssa käytettiin sujuvaa englantia molemmin puolin.