Puuron aloitus vauvalle
Täällä esikon äiti etsii vinkkejä puuron aloittamiseen.
Olen tässä sellaillut useita keskusteluja aiheesta, mutta niissä on käsitelty lähinnä millä puurolla aloittaa ja kuinka vanhana. Itseä taas on mietityttänyt lähinnä aika. Eli kun suositellaan antamaan uusia makuja aamupäivästä, niin oletteko tarjonneet puuroa aamupalalla vai lounaalla? Ja koska olette siirtyneet iltapuuroon? Ja jos olette antaneet puuron aamulla, niin oletteko silti antaneet sosetta lounaalla? Millaisia määriä? Tuntuu niin paljolta antaa vauvalle aamulla puuroa ja heti parin tunnin päästä sosetta...
Kaikenlaista sitä tulee mietittyä, välillä tuntee itsensä ihan uusavuttomaksi tuon pienen ihmisen kanssa :D
Kommentit (14)
Aloitettiinkohan 5kk iässä maistelemaan puuroa, sitä sileää muksu-puuroa.
Maistatettiin muutama lusikallinen aamupäivästä tai päivästä, silloin kun tyttö oli hyvällä mielellä.
Sitten kun siirryttiin ihan "kunnon" aamu- ja iltapuuro rytmiin niin annettiin sitä samaista puuroa mutta aika nopeaa vaihdettiin ihan tavalliseen kaurahiutaleeseen. Sauvasekoittimella pienensin aina ison satsin kuivia hiutaleita, että on sitten nopeampi tehdä.
Ja hetken päästä siitä, annettiin "kokonaisia" hiutaleita.
Voi kun muistaisi. Aloitimne puurot muistaakseni 7-8kk ikäisenä. Tolloin söi jo lihallakin höystettyjä soseita sekä hedelmäsoseita välupaloilla. Taisin aloittaa aamupuurolla, niin että tein puuroa marjasoseen sekaan todekla vähän.. sitten lisäsin aina puuromäärää niin että lopulta sosetta oli niinkuin "silmänä" puurossa. Nyt on reilu 1,5v ja edelleen syö puuron kahdesti päivässä, lisäksi lounas, välipala ja iltapala.
Me ollaan aloitettu kaurapuurolla, valmis puuro sauvasekoittimella ihan sileäksi ja jotain marjasosetta mukaan.Muksulla on tosi hyvänmakuinen omenasose.
Kummallakaan ei ole koskaan tullut mahavaivoja kiinteistä, mutta aamulla olen antanut aina.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 23:28"]Me ollaan aloitettu kaurapuurolla, valmis puuro sauvasekoittimella ihan sileäksi ja jotain marjasosetta mukaan.Muksulla on tosi hyvänmakuinen omenasose.
Kummallakaan ei ole koskaan tullut mahavaivoja kiinteistä, mutta aamulla olen antanut aina.
[/quote]
Niin ja korviketta tuon puuron sekaan että tulee sellainen sopiva koostumus :)
Mä annan vauvalle puuroa silloin kun syön aamupalaa itsekin. Ei syö yleensä silloin. Sitten pitkin päivää tyrkytän millon mitäkin, joskus syö mutta monesti ei ollenkaan. Annan siis syödä niin paljon kuin haluaa. Ei mitään hajua mikä on "oikea" määrä. Vauva 7kk ja tissiä kuitenkin enimmäkseen syö niin olen ajatellut että menköön sitten omaan tahtiin ainakin vielä näin pienenä.
Aloitettiin puurot iltapuurolla ihan sillä tarkoituksella, että yöimetykset vähenisivät. Ihan hyvin maistui, kun laittoi hieman hedelmäsosetta sekaan. En ole koskaan kuullutkaan suosituksesta, että uusia makuja pitäisi tarjota aamupäivästä, mutta ihan hyvin on noille puurot sun muut maistuneet. Eikä ole tullut liian lyhyitä ruokailuvälejä, kun soseita ja puuroja jakaa päivälle omaan rytmiin sopivalla tavalla.
Riisillä oon aloittanu, sitten kaura ja myöhemmin muita viljoja.
Aamulla oon antanu puuron.
Muistaakseni oon aloittanu jotenkin niin että oon antanu ensin vihannessoseita lounaaksi, sitten aloittanu hedelmäsoseita jonnekkin iltapäivään/iltaan, sitten oon aloittanu puuron aamuun siis päivän kolmanneksi ateriaksi. Sitten kun siihen puuroon on tottunu niin heivannu sen iltaan ja hedelmäsoseen aamuun, aloittanu kohta toisenkin vihannessoseen siis päivälliseksi ja sitten aamuunkin puuroa. Ja viimesenä sitten välipala.
Mutta tee miten tykkäät, koita nyt aluksi jotain ja jos tuntuu että vauva ei oo halukas aamulla syömään niin anna vaikka välipalaksi, tuossa vaiheesaa sillä ei oo mitään väliä.
Niin se vielä että suositus kai olisi että 7kk iässä olisi se 4-5 ateriaa päivässä. Jos aloittaa kiinteät 6kk iässä niin melko ripeään tahtiin siis niitä ruokailukertoja sinne lisää.
-8
Aloitettiin puuro muistaakseni viikkoa ennen kuin ohjeissa neuvotaan. Aamulla aloitettiin, ihan ekalla kerralla taisin vetäistä sauvasekottimella kaurahiutaleet pienemmäksi, mutta sen jälkeen en enää viitsinyt. Sitten kypsennyksen jälkeen vähän korviketta sekaan niin tuli notkeampaa, ja joi niin huonosti maitoa muuten. Söi varmaan muutamia lusikallisia (en muista yhtään paljonko), ja ihan normaalisti sitten annettiin lounaalla muuta sosetta. Ei se minusta ole outo juttu, että syö parin tunnin välein kiinteää ruokaa, pitäähän sen lapsen siihen oppia. Iltapuuro otettiin sitten tuosta ehkä parin viikon päästä, kun selkeästi ei tullut mitään oireita viljasta, vellejä ei juonut koskaan.
Meilläkin aloitettiin 5 kk ikäisenä iltapuurolla juuri sen takia, että yösyötöt vähenisivät (ei vähentynyt :D). Pian aloitettiin myös aamupuuro. Aluksi annostukset olivat pienempiä, mutta aika pian annettiin syödä niin paljon kuin jaksoi. Hyvin on maistunut, välillä laitetaan jotain hedelmäsosetta vähän sekaan. Valion 4 viljan puuro ja Valion puolukkapuuro on meillä suosikit. Ne kaikki jauhemaiset puurot, jotka itse sekoitellaan maitoon/veteen ei meillä oikein uppoa. Mutta ne Valion valmispuurot on ihan herkkua. Nykyään puuroa menee parhaimmillaan jopa pari desiä kerralla (7 kk).
Tärkeintähän näissä uusien juttujen harjoittelussa on se, että aluksi hissukseen ja sitten sen mukaan mitä lapsi syö. Puuron kanssa edettiin vähän muita ruoka-aineita hitaammin eli viikon verran maisteluannoksilla ja sen jälkeen sitten ihan rajoittamatta.
Tuo että aamulla pitäisi sitä puuroa alkaa tarjota taitaa perustua siihen, että lapsi on silloin luultavasti virkeimmillään kokeilemaan uusia makuja. Ei sillä sen kummempaa merkitystä ole. Meillä ainakin maisteltiin mihin aikaan päivästä vaan, lapsen oman vireystason mukaan. Eli jos lapsi on väsynyt ja rissaa, niin silloin ei kannata väkisin maistattaa uusia juttuja.
Ruokarytmi taas löytyy sitten kun puurot ja soseet on kunnolla käytössä. Meillä ruokarytmi menee unirytmin mukaan ja unirytmi taas sen mukaan, miten lasta väsyttää. Eli välillä aamupuuro on klo 9 ja lounas jo klo 11 jos siinä välissä on otettu pienet unoset. Välillä taas aamupuuro klo 10 ja lounas klo 14, jos välissä on pidemmät unet. Kelloa ei oikeastaan katsota ollenkaan, kyllä ne viisi ruokailukertaa tulee päivän aikana kuitenkin täyteen ja ruokaa meillä saa aina, kun on nälkä.
Kiitos vastauksista :)
Neuvolassa kehoitettiin koittamaan soseita aamupäivästä, ettei mahdolliset vatsavaivat harmita yöllä ja ajattelin, että sama varmaan koskee muitakin ruoka-aineita. Meillä kun on itketty lähes jokaista uutta sosetta, kesäkurpitsaa lukuunottamatta, päivä tai pari. Porkkana itkettänyt eniten, tänään olis kolmas päivä sitä, mutta ajattelin pitää paussin. Toisaalta itkuisuus voi johtua myös rokotuksista, jotka sai viime viikolla. Vai voivatko vaikuttaa näin pitkälle?
Meil ainakin siitä rotavirusrokotuksesta viimeksi tuli maha selvästi viimeksi kipeäksi.
Miksi haluatte antaa vauvalle puuroa?