Peukutusketju: Karenin suomenkielinen vastine
Karen
=
"Middle aged woman, typically blonde, makes solutions to others' problems an inconvenience to her although she isn't even remotely affected."
"Karen on halveksiva slangitermi epämiellyttävälle, etuoikeutetulle sekä usein rasistiselle keski-ikäiselle valkoiselle naiselle."
Kareneita yhdistää myös yleensä kananperse- tai kouvolatukka tai jokin muu androgyyni kuontalo.
Mikä olisi Karen-nimen suomenkielinen vastine?
Ehdottakaa ja peukuttakaa.
Oma ehdotukseni: Ritva
Kommentit (42)
V i t u t sitä suomentamaan, olkoot ihan Karen vaan kun kerran jenkkien hapatuksilla on pakko päät täyttää täälläkin.
Kyllä se on oltava Heidi. Kaikki mun tuntemat Heidit on just tuollaisia.
Mihin tarvitaan konservatiiveja, kun naiset hyökkäävät itse naisia vastaan? Ap edustaa misogynian lisäksi vanhenevan naisen vihaa.
Nuoruutta palvovalle kulttuurille keski-ikäinen nainen on ongelma. Hän ei ole harmittomaksi leimattava mummo, mutta ei täytä hyväksyttävälle naiselle asetettuja kriteerejä, koska on liian iäkäs olemaan haluttu katseiden kohde.
Väitän, ettei sellaista ole. Esim. Ritu on aivan eri käsite kuin Karen. Kyllä Karen on Karen suomeksikin. Tämä on vaatimaton mielipiteeni.
Vierailija kirjoitti:
Valkoiset ovat rakentaneet itselleen vuosisatojen ajan miellyttävät olosuhteet elämiseen. Sitä sitten muualta kotoisin olevat kateellisena seuraavat sivusta ja keksivät tuollaisen halventavan termin. Itse eivät laita tikkua ristiin omien elinolojen parantamiseksi.
Eiköhän tätä käsitteistöä sorvaa ihan "sisäpiirin" mädättäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoiset ovat rakentaneet itselleen vuosisatojen ajan miellyttävät olosuhteet elämiseen. Sitä sitten muualta kotoisin olevat kateellisena seuraavat sivusta ja keksivät tuollaisen halventavan termin. Itse eivät laita tikkua ristiin omien elinolojen parantamiseksi.
Eiköhän tätä käsitteistöä sorvaa ihan "sisäpiirin" mädättäjät.
Eivät pelkästään.
Ap tulee itsekin vanhenemaan. Kun hän on keski-ikäinen ja yhtäkkiä huomaa olevansa yhtä näkymätön kuin ilma kanssaihmisille, kuulee vitsejä mummotaudista sekä työnantaja heittää pihalle nuorempien tieltä, voikin keskittyä miettimään "etuoikeuksiaan".
Vierailija kirjoitti:
Arja. Ovat hermosahoja.
Marja-Liisa, Marja-Leena ja Tarja ovat hänen luokkakavereitaan?
Ääni Heidille kirjoitti:
Kyllä se on oltava Heidi. Kaikki mun tuntemat Heidit on just tuollaisia.
Itseasiassa niin on kaikki munkin tuntemat :D
Vierailija kirjoitti:
Ap tulee itsekin vanhenemaan. Kun hän on keski-ikäinen ja yhtäkkiä huomaa olevansa yhtä näkymätön kuin ilma kanssaihmisille, kuulee vitsejä mummotaudista sekä työnantaja heittää pihalle nuorempien tieltä, voikin keskittyä miettimään "etuoikeuksiaan".
Tuo tulee vielä yllättävän nopeasti eteen eikä ihminen ole vielä oletetun elämänsä puolivälissäkään.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitaan konservatiiveja, kun naiset hyökkäävät itse naisia vastaan? Ap edustaa misogynian lisäksi vanhenevan naisen vihaa.
Nuoruutta palvovalle kulttuurille keski-ikäinen nainen on ongelma. Hän ei ole harmittomaksi leimattava mummo, mutta ei täytä hyväksyttävälle naiselle asetettuja kriteerejä, koska on liian iäkäs olemaan haluttu katseiden kohde.
Mikä sun nimi on? Ihan mielenkiinnosta kysyn 😂
Tyhmä persu. Tai tuo tyhmä on oikeasti turhaan tuossa. Voisi sanoa vain persu, koska he ovat ihan oletusarvoisesti tyhmiä valehtelijoita..
Tää koko Karen-juttu on niin väsynyttä. Kaikista ikäluokista löytyy huonosti käyttäytyvät ihmisiä.
Vai oliko sittenkin olennaista ”valkoinen” ja ”etuoikeutettu”?
Vierailija kirjoitti:
Tää koko Karen-juttu on niin väsynyttä. Kaikista ikäluokista löytyy huonosti käyttäytyvät ihmisiä.
Noi kolme ominaisuutta yhdessä tuppaavat luomaan semmosen huonon käytöksen kolminaisuuden.
Tässä on hyvä juttu siitä, miten Karenista on tullut jälleen yksi tapa hiljentää naiset. Naisen tärkein tehtävä on olla hiljaa ja sitä varten naisia on perinteisesti hiljennetty erilaisilla nimityksillä. Ei ole ihmekään, että miehet tykkäävät siitä, kun naiset huolehtivat toistensa pilkasta. https://www.theguardian.com/fashion/2020/apr/13/the-karen-meme-is-every…
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelepa tuohon joku muu väri kuin valkoinen, niin yhtäkkiä koko juttu saisi ap:n pillastumaan.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä persu. Tai tuo tyhmä on oikeasti turhaan tuossa. Voisi sanoa vain persu, koska he ovat ihan oletusarvoisesti tyhmiä valehtelijoita..
Tsekkaa privilegiosi, olet problemaattinen foobikko.
Joo, Karen on syntynyt joko ihan 60-luvun lopulla tai 70-luvulla.