Huhtikuiset 2022
Laitetaan tänne myös meille, jotka huhtikuun vauvaa odotetaan, oma ryhmä.
Voisit vaikka alkuun kertoa lasketun ajan, onko ensimmäinen vai löytyykö sisaruksia perheestä ja ihan vaan itsestäsi 😊.
Mulla on laskettu aika 4.4 ja tämä on mun kolmas lapsi, toinen meidän yhteinen. Ikäeroa pienille tulee 1v 8kk 🥰. Ikää on 34v ja täytän vähän jälkeen vauvan syntymän 35v.
Kommentit (13)
Moi pohjoistuuli 🙋🏻♀️
Miten sä oot voinut tässä alkuraskaudessa? Mulla alkoi nyt rv 14 ja olo on hyvä. Ollut kyllä muutenkin helpoin raskaus näistä kolmesta kun ei oo tarvinnut oksennella 😄.
Mulla on nyt rv 11+3 ja ylihuomenna olis nt-ultra enkä millään malttais odottaa 🥰 Olo on ollut myös hyvä, kiva kuulla että sullakin! Hiukan on ollut etovaa olo välillä ja iltaisin turvottaa, esikoisestakaan ei ollut ihan loppuaikaa lukuunottamatta oikein mitään oireita 😊
N24 | toinen lapsi tulossa | rv 13+ |
Ihanaa, että olette tehneet keskustelun myös meille huhtikuisille. Olen sitä aika pitkään kaipaillut, mutten itse uskaltanut tehdä :)
Olen 32v, ja toinen lapsi tulossa. Rv 13+2, laskettu aika 3.4. Esikoinen on nyt 10kk, eli ikäeroa lapsille tulee vain 1v 4kk. Hoitovapaalla olen, enkä varmaan ehdi töissä käydä ennen uutta äitiyslomaa kuin korkeintaan kääntymässä. Suunnittelin pitäväni viimevuotiset lomat hoitovapaan ja uuden äitiysvapaan välissä.
Olo ollut paljon karmeampi kuin ekassa raskaudessa, ekat viikot oli pahoinvointia suunnilleen 24/7, nykyään enimmäkseen aamuisin ja iltaisin ja joskus on pitänyt rynnätä oksentamaankin. Refluksi vaivaa, eikä reseptilääkityskään auta. Selkä reistaa, mutta esikoista pitäisi silti jaksaa nostella.
Viime raskaudessa oli insuliinihoitoinen raskausdiabetes, joka jäi synnytyksen jälkeen ns. päälle, eli sokerit jäi koholle, joten tällä kertaa insuliinit on olleet alusta asti käytössä. Vähän hankalaa, kun pahoinvointi on erittäin vahvasti kytköksissä nälkään, joten kun nälkä iskee, pitäisi ruoka olla jo suussa, eikä vasta silloin ruveta laskemaan hiilihydraatteja ja pukkaamaan piikkiä. Hypoglykemioitakin on ollut, kun ei ole ehtinyt ajoissa syömään.
Hankintoja olen mietiskellyt, lähinnä sisarusrattaita ja sitä pitääkö hankkia toinenkin pinnasänky. Ja esikoinenkin pitäisi ehtiä vieroittaa rinnalta ja saada nukkumaan omassa sängyssä, kun on viime aikoina tykästynyt liikaa nukkumaan meidän välissä, vaikka ennen nukkui nätisti pinnasängyssään. Tekemistä olisi, kunhan vain olisi jaksamistakin :D
Täältä löytyy myös huhtikuun vauvaa odottava. Laskettuaika on 2.4. ja toinen lapsi. Esikoinen on jo kakkosluokkalainen. Ikää minulla 31v. 🍂
Moikka!
Täälä kans laskettuaika olisi 2.4. Lapsi on viides eli ennestään meillä on pojat s.-06, -08 ja -18 sekä tyttö s.-13.
Itse olen 36v ja mies pari vuotta vanhempi. Perheessä myös pari koiraa ja kolme kissaa.
Nyt on rv16 ja malttamattomana odotellaan rakenneultraa.
Tervetuloa Enninen ja Jenspa85! Täällä on vähän hiljaista, mutta toivottavasti vilkastuu ennen pitkään, kun rakenneultrat alkaa olla edessä muillakin.
Itsellä on ylimääräinen ultra ennen rakenneultraa tuossa lokakuun lopussa, koska riskiraskaus (diabetes ja verenhyytymishäiriö), joten joudun käymään äitipolilla melkeinpä kerran kuussa. Ensimmäisessä raskaudessa oli vielä mukavaa, että pääsi näkemään pikkuisen välillä parikin kertaa kuussa, mutta nyt kun on hoitovapaalla ja tulot pienet ja jokaiselle käynnille täytyy hankkia lapsenvahti, tuntuu siltä, että joutuu käymään, vaikka ei haluaisi ja olisi varaakaan.
Joko te olette kertoneet ystäville ja sukulaisille raskaudesta? Meillä äitini arvasi mahan turvotuksen takia, joten kerroin sitten kaikille muille paitsi miehen perheelle. Jätin miehen vastuulle kertoa, mutta ei ole sanonut halaistua sanaa, vaikka tilaisuuksia olisi ollut, joten täytynee kertoa itse.
Kiitos!
Me ollaan jo kerrottu. Tai kyllä sen jo näkeekin kilometrin päähän 😂 mulla on aina ollut taipumusta siihen, että vauvamasu näkyy tosi aikaisin. Muutamille kavereille kerrottiin jo ennen nt- ultraa. Ja ultran jälkeen sitten tein instaan julkaisun.
Meillä on kans ainakin yks ylimääräinen ultra loppu vaiheilla, kun tämä käynnistellään varmaan siinä 2viikkoo ennen laskettua. Näin on siis tehty myös kahden nuorimman kohdalla. Ja siksi, koska meidän toinen lapsi jäi hartioista kiinni. Kolmannen lapsen odotuksessa sain lähetteen sypelle ja se kyllä auttoi. Ja toki tieto siitä, että käynnistellään ennen kuin on turhan iso.
Kiitos! Me ollaan pikkuhiljaa kerrottu töissä niille keitä tulee nähtyä livenä. Vatsa on näkynyt selvästi jo kuukauden verran. Itse en arkisin juuri muita nää kun esikoista ja miestä 😁 työkavereille kerroin muutamalle. Parhaat ystävät ovat tienneet jo rv 4 lähtien. Mies ei ole tainnut hirveästi kertoa kuin vanhemmilleen.
Raskaus on nyt ihan erilainen kuin esikoista odottaessa. Silloin paino nousi ja vatsa alkoi näkyä vasta rv 20 eteenpäin. Nyt on painoa tullut 2kg lisää ja vatsa tosiaan jo melkoinen pallero. Toki olin esikoisen aikaan 8v nuorempi kuin nyt, ja 10kg kevyempi. 😩 Onneksi fyysisesti tähän asti ollut kuitenkin helppoa.
Voisin liittyä porukkaan nyt kun alkuraskauden järkyttävä olo on hiipunut. Täällä siis la 14.4. ja nyt rv 14+4.
Pari kuukautta plussan jälkeen oli todellakin hirveä olo 24/7, ihan kun pahin krapula ikinä ja kaikki ruoka oli aivan järkyttävää. Leivällä ja voileipäkekseillä elettiin, vesi oli ainoa juoma jonka sain alas. Aika ankea fiilis oli kun rakastan ruokaa ja kokkaamista, nyt se oli aivan täysin mahdotonta. Kiloja tuli ensimmäisen kolmanneksen aikana hyvät 3,5 kun 1-2 tunnin välein oli syötävä sitä leipää joka ei todella nälkää kauaa pidä. Ja se nälkä oli jotain ihan älytöntä :D.
Huolissani en ole tosta painon noususta, oon normaalipainoinen ja treenaan 5-6 kertaa viikossa ja syön todella monipuolisesti - nyt ainakin vihdoin kun taas pystyn. Teki mieli melkein itkeä kun sain porkkanaraastetta maistumaan ensimmäisen kerran viime viikolla :D.
Eka raskaus kyseessä ja vaikka paljon oli lukenut ekoista kuukausista niin tuo järkky olo tuli todellakin yllätyksenä. Kerrottiin perheille ja ystäville vasta 12 viikon ultran jälkeen, siihen asti tästä ei tiennyt kukaan muu kun minä ja puoliso. Ja salaisuus tuli helposti pidettyä kun ketään ei nähnyt järkyn olon vuoksi eikä jaksanut "intoilla" kenenkään kanssa kun vaan yritti selvitä seuraavaan päivään.
Tervetuloa, Peach!
Tuo 24/7 krapulafiilis on niin tuttua. Minä sentään sain tehtyä ja syötyäkin ruokaa, mutta muutaman kerran kävi niin, etten ehtinyt syödä ajoissa ja edellinen ateria tuli sen takia ulos... Eikä esikoisen kakkavaippojen vaihtaminen ja pyllyn peseminenkään ole mitään herkkua, kun hajuaisti on vielä herkempi kuin ekassa raskaudessa...
Olen miettinyt, että imettämisellä ja yöheräämisillä on varmaan vaikutuksensa siihen, miksi tässä raskaudessa on ollut niin paljon kurjempi olo kuin ekassa. Viimeksi pystyin myös lepäämään tarvittaessa, mutta ei onnistu nyt kun esikoinen tulee hädissään huutamaan korvan juureen, jos yritänkin asettua makuulle. Tämän takia ne varmaan suosittelee neuvolassa, ettei uutta raskautta ennen kuin edellisestä on vuosi, kun on äidille niin rankkaa. Ei ole myöskään mukavaa imettää hampaita saavaa lasta kipeillä rinnoilla :D
Kiloja tuli alkuraskaudessa 4kg+, kun koko ajan piti syödä. Viimeksi tuli koko raskausaikana 16kg, jotka lähti parissa kuukaudessa, niin en ole jaksanut ottaa pulttia painonnoususta. Lääkärit voi toki olla eri mieltä, kun viimeksikin käynnistyksen syynä oli "obesiteetti" ja liiallinen painon nousu, mikä suoraan sanottuna vähän huvitti, koska jos olisin ollut 2kg kevyempi ennen ekaa raskautta (eli BMI olisi ollut alle 25), niin tuo 16kg olisi ollut sallituissa painon nousun rajoissa, mutta koska BMI oli 25,7, niin ei kun tuli liikaa painoa :D
Tällä kertaa lähtöpaino oli normaalipainon rajoissa, joten saa nähdä miten tällä kertaa menee.
Raskaudesta on nyt kerrottu lähes kaikille läheisille ja valtaosa paljastikin jo arvanneensa, kun maha on niin näkyvä :)
Heippa!
Mitenkäs muilla on odotus sujunut?
Täälä jo aika malttamattomina odotellaan, että maaliskuulla käynnistetään. Tai n.4-5viikon päästä on synnytystapa- arvioon aika. Neuvolassa viimeksi oli täti ihmeissään, kun vauva on jo tosi alhaalla ja siltä kyllä tuntuukin, kun pyörittelee päätään😅 kovin on muutenkin liikkuvainen neitokainen. Ihmeen hyvin olen säästynyt erilaisilta vaivoilta tai siis nyt vasta parin viikon sisään alkanut olla tuskaista ja kävely sattuu. Ja aika paljon tulee harjoitussupistuksia päivittäin. Kolmessa edellisessä odotuksessa on kaikkia kipuja ja vaikeuksia ollut jo paljon aiemmin. Nyt on kyllä kamala närästyskin vaivana.
Melkein kaikki alkaa olla valmiina vauvan tuloon vain rurvakaukalo on vielä ostamatta.
Oletteko pysyneet terveinä? Meille iski nyt flunssa ja sitä oikeastaan osasin odottaakin, kun lapset joululomalta palasivat kouluun.
Hei!
Tämä raskaus tuntuu vaikeammalta kuin ensimmäinen, varmaan levon puutteen takia, kun pitäisi jaksaa kolotuksista huolimatta olla menossa tuon 1v 2kk esikoisen perässä koko ajan. Lonkkaa kolottaa, selkää jomottaa, hemoglobiinit laskeneet 30 pykälää (ei kuitenkaan vielä anemiaa, mutta rautalisä piti aloittaa) ja jo pelkkä seisominen tuntuu joskus siltä kuin olisi maratonin juossut. Syke on taivaissa, sokerit on taivaissa ja refluksi vaivaa lääkityksestä huolimatta. Ruokavalio ei ole yhtä hyvä kuin pitäisi olla insuliinihoidossa, mutta en vaan jaksa stressata koko aikaa.
Pohkeet kramppaa yöllä asentoa vaihtaessa, toinen käsi puutuu kokonaan nukkuessa ja harjoitussupistuksia ollut jatkuvasti rv 17 alkaen. Muksu myllää paljon. Raivotarjonnassa on ja pylly pystyssä niin, että on mahdollisimman tukala olla mahdollisimman ison osan päivästä :D
Tarvikkeet on hankittu, työkaverilta ostin sisarusrattaat ja ison läjän poikien vaatteita. Isosiskolta jää myös paljon vaatteita käyttöön, lähinnä ne kukkamekot laitoin pois. Isosiskolle hankittu isompi sänky ja turvaistuin, joten vanhat jää pikkuiselle. Vielä peittosetin hankin, niin on jotain omaa ja uutta uudella tulokkaallakin, vaikka eihän sitä vauva tiedä tai välitä, mistä ja kenen käytössä tavarat on olleet.
Eri sairaalaan ollaan menossa tällä kertaa, jos vaikka syntyisi vapaaehtoisesti ettei jouduta käynnistykseen, joten toivotaan, että palvelu olisi sielläkin hyvää, ettei tarvitse sitten myöhemmin kirjoitella tuohon huonot sairaalakokemukset - ketjuun :D
Kiva kun tuli ryhmä meille huhtikuisillekin! Itse en ryhmää uskaltanut tehdä 😅 Mulla laskettu aika pääsiäisenä ja toinen tulossa 🥰 Esikoinen nyt 3v. Itse oon 24v ja mies hiukan vanhempi.
N24 | toinen lapsi tulossa | rv 13+ |