Millä kriteereillä läheinen saa matkustaa ohjaamossa? Finnair jne.
Yks bloggaaja oli lentäjämiehensä mukana ihan tavallisella reittilennolla siellä ohjaamossa. Kuinka yleinen tämä käytäntö on ja joutuuko siitä maksamaan? Vai voiko kuka tahansa pilotin vaimo hypätä ilmaiseksi miehensä kyytiin ja suihkauttaa vaikka Kanarialle?
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:23"]
Olen ymmärtänyt, että se olisi ehdottomasti kiellettyä.
[/quote]
Tuskin bloggaaja olisi siitä postauksessa maininnut ja vielä kuvan kanssa, jos olisi kiellettyä...
Oliko se nyt id-lippu vai mikä millä tuo voi onnistua. Riippuu käsitääkseni aina tilanteesta ja ennen kaikkea koneen kapteenista.
Ohjaamoon tarjotaan ruoka normaalisti muttei alkoholia.
Minäkin olen luullut sen olevan kiellettyä nykyisin. Ovelta lapseni sai kurkata, ja lentokapteeni esitteli kerran ystävällisesti, kun jouduimme odottelemaan bussia terminaaliin. Ystäväni sai kerran teinipoikana matkustaa, kun koko sen suku on Finnairilla töissä ja kapteeni oli perhetuttu. Mutta tämä oli joskus viime vuosituhannella. Hänellä oli kyllä lippukin.
Saa ottaa omaisen, kollegan yms. Ei kyllä ole ilmaista. Mielummin matkustaisi ihan matkustamossa. Jos jos oon täynnä voi kapteeni tehdä näin.
Siinä lentoturmatutkinnassa oli tapaus jossa kone tipahti kun lentäjän lapset olivat olleet ohjaamossa ja jotenkin kytkeneet autopilotin päältä vissiin, ja siinä yhteydessä ymmärsin että olisi kiellettyä, ja sen jälkeen kiinnitetty vielä enemmän huomiota asiaan? Pääseekö siellä kukaan vieras käväisemään?
Onko siellä ohjaamossa nyt niin jännää? Bussikuskin työtä vastaavaa on se lentäjän homma. Ainakin sano mulle näin yks lentäjä joka päästi ohjaamoon ennen 9/11 tapahtumia.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:30"]
Siinä lentoturmatutkinnassa oli tapaus jossa kone tipahti kun lentäjän lapset olivat olleet ohjaamossa ja jotenkin kytkeneet autopilotin päältä vissiin, ja siinä yhteydessä ymmärsin että olisi kiellettyä, ja sen jälkeen kiinnitetty vielä enemmän huomiota asiaan? Pääseekö siellä kukaan vieras käväisemään?
[/quote]Missä "siinä"? Lentoturmia on tässä menneinä vuosina tapahtunut aika monta.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:33"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:30"]
Siinä lentoturmatutkinnassa oli tapaus jossa kone tipahti kun lentäjän lapset olivat olleet ohjaamossa ja jotenkin kytkeneet autopilotin päältä vissiin, ja siinä yhteydessä ymmärsin että olisi kiellettyä, ja sen jälkeen kiinnitetty vielä enemmän huomiota asiaan? Pääseekö siellä kukaan vieras käväisemään?
[/quote]Missä "siinä"? Lentoturmia on tässä menneinä vuosina tapahtunut aika monta.
[/quote]
Lentoturmatutkinta tv-ohjelmassa.
Lapseni sai siis kurkata, mutta ei mennä ohjaamoon sisään. Kapteeni valitteli, ettei enää saa päästää ulkopuolisia ohjaamoon. Siis ei lapseni olisi mennytkään, mutta oli kohteliaasti kiinnostunut, kun toinen halusi esitellä.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:42"]Lapseni sai siis kurkata, mutta ei mennä ohjaamoon sisään. Kapteeni valitteli, ettei enää saa päästää ulkopuolisia ohjaamoon. Siis ei lapseni olisi mennytkään, mutta oli kohteliaasti kiinnostunut, kun toinen halusi esitellä.
[/quote]
Niin ettei oikeastaan kiinnostanut, mutta katsotaan nyt kun setä haluaa esitellä. Vaikka vois tässä mieluummin vähän piirtää ja syödä karkkia.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:33"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:30"]
Siinä lentoturmatutkinnassa oli tapaus jossa kone tipahti kun lentäjän lapset olivat olleet ohjaamossa ja jotenkin kytkeneet autopilotin päältä vissiin, ja siinä yhteydessä ymmärsin että olisi kiellettyä, ja sen jälkeen kiinnitetty vielä enemmän huomiota asiaan? Pääseekö siellä kukaan vieras käväisemään?
[/quote]Missä "siinä"? Lentoturmia on tässä menneinä vuosina tapahtunut aika monta.
[/quote]
Lentoturmatutkinta tv-ohjelmassa.
[/quote]
Eihän siinä käydäkkään kun tyyliin kaikki lentoturmat läpi siitä asti, mitä matkustajalentokoneita onkaan ollut? Ja useammasta maasta vielä? Että jos vähän tarkemmin osaisit sanoa.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:30"]
Siinä lentoturmatutkinnassa oli tapaus jossa kone tipahti kun lentäjän lapset olivat olleet ohjaamossa ja jotenkin kytkeneet autopilotin päältä vissiin, ja siinä yhteydessä ymmärsin että olisi kiellettyä, ja sen jälkeen kiinnitetty vielä enemmän huomiota asiaan? Pääseekö siellä kukaan vieras käväisemään?
[/quote]Missä "siinä"? Lentoturmia on tässä menneinä vuosina tapahtunut aika monta.
[/quote] Niin, epämääräisesti ilmaisin, siinä ohjelmassa jossa näitä tapauksia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aeroflot_Flight_593
Mutta oliko ongelma sitten vaan siinä että lapset päästettiin itse ohjaimiin.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:33"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:30"] Siinä lentoturmatutkinnassa oli tapaus jossa kone tipahti kun lentäjän lapset olivat olleet ohjaamossa ja jotenkin kytkeneet autopilotin päältä vissiin, ja siinä yhteydessä ymmärsin että olisi kiellettyä, ja sen jälkeen kiinnitetty vielä enemmän huomiota asiaan? Pääseekö siellä kukaan vieras käväisemään? [/quote]Missä "siinä"? Lentoturmia on tässä menneinä vuosina tapahtunut aika monta. [/quote] Lentoturmatutkinta tv-ohjelmassa.
[/quote] Kiitos kun selvensit puolestani kysyjälle, näköjään joku sentään ymmärsi mistä puhuin:)
Ei useinkaan tule haettua taustoja ja linkkejä ennen kuin mainitsee ohimennen palstalla jotain "niin siinä yhdessä ohjelmassa oli sellainen tapaus..."
Mutta erään linkin mukaan näyttäisi että koneen ollessa maassa pääsee käymään helposti
Lentolippu pitää olla normaalisti, että pääsee koneeseen. Ohjaamoon pääse periaatteessa kuka vain kapteenin kutsulla. Tosin joihinkin tiettyihin kohteisiin mennessä ohjaamossa ei saa olla ulkopuolisia, mutta niitä on vain muutama.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:30"]
Siinä lentoturmatutkinnassa oli tapaus jossa kone tipahti kun lentäjän lapset olivat olleet ohjaamossa ja jotenkin kytkeneet autopilotin päältä vissiin, ja siinä yhteydessä ymmärsin että olisi kiellettyä, ja sen jälkeen kiinnitetty vielä enemmän huomiota asiaan? Pääseekö siellä kukaan vieras käväisemään?
[/quote]
Pilotti antoi lastensa "ohjata" konetta. Autopilotti oli päällä eikä heidän tekemisellään pitänyt olla vaikutusta. Tyttö oli heikompi eikä saanut käännettyä ohjainta niin paljon, että autopilotti olisi mennyt päältä. Poika käänsi niin kovaa, että autopilotti kytkeytyi manuaalille. Lentäjät eivät tienneet tuosta koneen ominaisuudesta. Vähän ajan päästä muistaakseni kone kääntyi syöksyyn liian jyrkän sivulle kallistavan kulman takia.
Voisin kuvitella, että tuon takia ohjaamoon ei enää päästetä omaisiakaan kovin helpoin kriteerein.
Ihmettelen muuten tuon ohjelman perusteella lentäjien koulutusta erilaisista lentokonetyypeistä, sillä moni onnettomuus on tapahtunut siksi, että he eivät tienneet lentokoneen ominaisuuksista. Yksi syöksykierteeseen joutunut kone olisi pelastunut niin, että lentäjä olisi päästänyt irti kaikista koneen ohjaimista. Kone olisi korjannut itsensä ulos söksystä antureiden avulla. Jne.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 17:10"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:30"]
Siinä lentoturmatutkinnassa oli tapaus jossa kone tipahti kun lentäjän lapset olivat olleet ohjaamossa ja jotenkin kytkeneet autopilotin päältä vissiin, ja siinä yhteydessä ymmärsin että olisi kiellettyä, ja sen jälkeen kiinnitetty vielä enemmän huomiota asiaan? Pääseekö siellä kukaan vieras käväisemään?
[/quote]
Pilotti antoi lastensa "ohjata" konetta. Autopilotti oli päällä eikä heidän tekemisellään pitänyt olla vaikutusta. Tyttö oli heikompi eikä saanut käännettyä ohjainta niin paljon, että autopilotti olisi mennyt päältä. Poika käänsi niin kovaa, että autopilotti kytkeytyi manuaalille. Lentäjät eivät tienneet tuosta koneen ominaisuudesta. Vähän ajan päästä muistaakseni kone kääntyi syöksyyn liian jyrkän sivulle kallistavan kulman takia.
Voisin kuvitella, että tuon takia ohjaamoon ei enää päästetä omaisiakaan kovin helpoin kriteerein.
Ihmettelen muuten tuon ohjelman perusteella lentäjien koulutusta erilaisista lentokonetyypeistä, sillä moni onnettomuus on tapahtunut siksi, että he eivät tienneet lentokoneen ominaisuuksista. Yksi syöksykierteeseen joutunut kone olisi pelastunut niin, että lentäjä olisi päästänyt irti kaikista koneen ohjaimista. Kone olisi korjannut itsensä ulos söksystä antureiden avulla. Jne.
[/quote] Jep, hirvittävää katsottavaa tuo ohjelma kyllä siinä mielessä että tuollaisia outoja "ominaisuuksia" on aiheuttamassa onnettomuuksia, ja kovin pienestä on usein kiinni. Onneksi mulla ei ole varmaankaan tarvetta lentää, taitaisin tuon ohjelman perusteella pelätä liikaa.
Kyllä sinne ohjaamoon edelleen pääsee, paitsi eräisiin kohteisiin lennettäessä. On siitä jotain hyötyä, että siippa on lentokapteeni. Pääsee edullisesti shoppailemaan ympäri maailmaa.
Suomessa Finnairin koneen ohjaamoon matkustamaan pääsee kuka tahansa, jolle koneen kapteeni antaa luvan. Yleensä tällainen tilanne syntyy, kun Finnairin henkilökuntaan kuuluva tai omainen matkustaa ns. id-lipulla (pääsee koneeseen, mikäli tyhjiä paikkoja on) ja kone onkin täysi. Sitten kapteeni saa päättää, ottaako ohjaamoon tämän muuten rannalle jäävän matkustajan.
Asia on täysin 100 % koneen kapteenin päätettävissä. Isoihin koneisiin mahtuu kolme matkustajaa ohjaamoon, pienempiin kaksi matkustajaa. Tämä on sitten varma tieto. Omaisia Finnairilla töissä.
Suomessa Finnairin koneen ohjaamoon matkustamaan pääsee kuka tahansa, jolle koneen kapteeni antaa luvan. Yleensä tällainen tilanne syntyy, kun Finnairin henkilökuntaan kuuluva tai omainen matkustaa ns. id-lipulla (pääsee koneeseen, mikäli tyhjiä paikkoja on) ja kone onkin täysi. Sitten kapteeni saa päättää, ottaako ohjaamoon tämän muuten rannalle jäävän matkustajan.
Asia on täysin 100 % koneen kapteenin päätettävissä. Isoihin koneisiin mahtuu kolme matkustajaa ohjaamoon, pienempiin kaksi matkustajaa. Tämä on sitten varma tieto. Omaisia Finnairilla töissä.
Eli mitään kriteerejä ei ole. On vain kapteenin päätös / lupa. Kutsutaan ohjaamoluvaksi. Kapteeni voi myös evätä ohjaamoluvan ilman mitään syytä.
Olen ymmärtänyt, että se olisi ehdottomasti kiellettyä.