Karvattoman koiran kutiava iho, miten hoidetaan?
Koiralla ei siis ole karvoja, musta kutiava iho.
Ei hilsettä tai muuta näkyvää ongelmaa.
Ruoan joukossa aina jogurttia, pellavansiemenöljyä ja jotain vatsapulveria.
Ruoka on kuivamuonaa, ei sisällä viljoja ja on tarkoitettu herkälle vatsalle.
Iho kutiaa, varsinkin koira rakastaa sitä, kun selkää rapsutetaan. Kehrää kuin kissa.
Puuvillapusero sillä on aina päällä, muuten tärisee. Pesen (muuten alkaa iho haista "koiralle") sen miedolla vauvashampoolla ehkä kerran 2/kk.
ELI, millä öljyllä, voiteella tjms. ihoa voi rasvata?
Kommentit (22)
No eikös kaikkia koiria rapsuteta. Kuka ylipäätään ottaa karvattoman koiran.. Ihan jäätävää tää jalostaminen.
Lisää jotain toistakin öljyä ruokaan, kokeile luomunappulaa tai lisää vähän raakaravintoa ruokavalioon? Luultavasti voit kosteuttaa ihoa myös ulkoisesti myrkyttömällä ja tuoksuttomalla voiteella tai öljyllä.
Mä olen rasvaillut ihan ihmisten rasvoilla. Eläinlääkäreistä ja eläinkaupoista löytyy myös kutiavalle koiralle tarkoitettuja shampoita. Tuo vauvashampoo kuulostaa vähän hassulta, itse pesen iho-obgelmaisen harjakoirani mäntysuovalla, sitä suositellaan koirille joilla on iho-ongelmia, siinä on lievästi desinfioiva vaikutus. Anyway sanoisin että jos iho näyttää ihan hyvältä ja ainoa ongelma on kutina, niin rasvaisin sitä ihan apobase- rasvalla tms
Meillä Amerikankarvattomallaterrierillä myös iho-ongelmia. Ruokana pystyy ainoastaan syömään eläinkaupasta ostettua yhtä tiettyä erikoisnapua ( en voi tarkistaa nyt merkkiä). Kannattaa koittaa olla syyttämättä vähään aikaan noita öljyjä, jogurttia ym. Meillä iho-ongelmat vain paheni, kun koitettiin antaa lääkärin ohjeen mukaan omega3/kalanmaksaöljyä. Myös tuo shampoo voi pahentaa tilannetta. Rasvaa ihoa apteekista ostettavilla "rasvaisilla" rasvoilla, ihottumaan tarkoitetuilla.
Ottaisin yhteyttä kasvattajaan, tietänee parhaiten.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:35"]
No eikös kaikkia koiria rapsuteta. Kuka ylipäätään ottaa karvattoman koiran.. Ihan jäätävää tää jalostaminen.
[/quote]
Kiitos, koiralla oli alunperin karvat, ne vaan vanhemmiten on karisseet pois. Se nyt vaan on sellainen.
ap.
Olen ajatellut tuoksuttoman vauvashampoon olevan se miedoin vaihtoehto, siksi sitä pesussa.
Karvat tippui ja kutina alkoi jo ennen noita öljys=jen laittamista ruokaan.
Kasvattajaa en saa kiinni, koira on 12v ja kasvattaja lopetti n. 5 v sitten.
ap.
täällä karvattoman koiran omistaja myös :)
me ollaan harvakseltaan rasvattu koiraa, jos iho hilseilee ja kutisee on siihen yleensä "sisäisiä syitä". Meidän koiralla on allergioita, sen vuoksi aiemmin ollut kutinaa. Nyt iho on hyvässä kunnossa. Ruokimme koiraa raakaruoalla, eli vain tiettyjä lihoja raakoina ja kuivattuna, koiramme ei myöskään pysty kovinkaan monia kasviksia syömään. Joskus annamme marjoja (esim. kesällä suoraan pensaasta vadelmia, niistä koiramme tykkää tosi paljon, mustikat maistuu myös).
Mutta siitä rasvauksesta: yksi hyvä ja turvallinen vaihtoehto on kookosöljy. Sellainen kylmäpuristettu jota saa lasipurkissa nykyään ihan perus ruokakaupoista. Oliviiöljy on hyvä myös. Näissä on se hyvä puoli, että koira yleensä aina nuolee ihoa rasvauksen jälkeen, luonnon omista öljyistä ei ole haittaa. Joskus olen laittanut ihan apteekin hajustamatonta perusvoidetta ja myös Ceridalia olen kokeillut. Kookosöljyn puolesta kuitenkin liputan, sen jälkeen koira tuoksuu tosi hyvältä :D
Kannattaa miettiä ruokintaa jos koiralla on ihon kanssa ongelmia. Nutrolin-öljy on hyvä lisä koiran ruokintaan. Samoin kalaöljyt, esim Salmopet (me emme voi käyttää lohiöljyjä, koira on allerginen niille myös). Nutrolinia sietää kyllä. Nappuloita syötimme koirallemme aikaisemmin, mutta noin 1,5 vuotiaana alkoi olla ongelmia terveyden kanssa. VIka ei varmaankaan ollut huonossa ruoassa, koira söi Acanaa jonka pitäisi olla laadultaan hyvä. Raakaruoan kanssa on siinä mielessä helppoa, että kun antaa yhtä ruoka-ainetta niin huomaa nopeasti jos se ei sovi (meillä esim. just lohi useamman kerran viikon-kahden sisällä annettuna aloitti oireet).
Halit karvattomalle koirakaverillesi!
Kookosölyjä itsekin suosittelen sekä koiralle että omistajalle! Käy sekä sisäisesti että ulkoisesti nautittuna! :)
Ihanan tuoksuinen koira jos kookoksella rasvataan. :) Ohis
Kokeilen kookosta, sitä onkin kotona. Ehkä pesen ensin ja laitan hieman kostealle iholle?
Pusero sitten päälle, muuten on aika liukas koira. Kiitos!
ap.
Ihmisten rasvoilla minäkin nuo nakut hoidan.
Olisi varmaan hyvä antaa joskus olla ilman paitaa että saa iho hengittää.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:16"]
Ihmisten rasvoilla minäkin nuo nakut hoidan. Olisi varmaan hyvä antaa joskus olla ilman paitaa että saa iho hengittää.
[/quote]
Löysä paita ja en minäkään kulje alasti...eikö minun iho sitten hengitä?
ap.
11 palaa vielä ketjuun. Meillä ei koira käytä sisällä vaatteita (tosin meillä onkin ihan mukava sisälämpötila kun asutaan kerrostalossa, varmaan 20 astetta on), ymmärrän toki että esim. vetoisassa omakotitalossa on kiva olla joku lämmike päällä. Muuten kyllä suosittelen että koira välillä nakuilisi, kyllähän kotona pääsee halutessaan viltteihin yms lämpimään.
Itse en ole siis kookosöljyttyä koiraa käärinyt vaatteisiin, hieron koiraan kevyesti että öljy imeytyisi hyvin ja sitten vaan annan olla. Kyllä se iho imee hyvin öljyä jos nyt et lusikkatolkulla laita (tämäkin toki riippuu koiran koosta, jos sulla on karvaton bernhardilainen niin kyllähän sitä saa aika paljon rasvata).
Ilmoittautuminen käynnissä tammikuussa alkaville online-kursseille: Koiran iho-ongelmien luonnonmukainen hoito ja Koiran homeopaattinen itselääkintä. Lisätietoa kursseista ja ilmoittautumisohjeet: www.pethealth.fi
Foreverin Aloe Gel-mehua sisäisesti ja Veterinarya ulkoisesti iholle.
Jollain luonnollisella öljyllä tai voiteella rasvaisin. Esim. kookosöljy tai hamppuöljy, tai Frantsilan luomuperusvoide. Mitään apteekin kemikaalisotkuja en laittaisi. Öljyt ja rasvat nimenomaan kostealle iholle.
Kannattaa myös pesussa käyttää öljyä (eli suihkussa hiero iho öljyllä ja sitten huuhtele isoimmat pois mitä lhtee ilman pesuainetta), siitä jo jää iho pehmeämmäksi!
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:35"]
[/quote]
Karvattomat rdout eivät itse asiassa ole jalostuksen tulos vaan hyvin alkukantaisia rotuja.
Eikö kukaan osaa auttaa?
KVG en löydä ohjetta!
ap.