Kokemusta kellään, miltä tuntuu kun 15-20 vuoden laina maksettu?
Odotan tuota hetkeä tapahtuvaksi 5 vuoden päästä =)
Kommentit (17)
Meillä maksettiin nopeammin okt-laina. Olihan se hienoa, mutta rahaa ei jäänyt säästöön sen jälkeen, vaikka kulutustottumukset eivät muka muuttuneet.
Se on suuri helpotus! Ei tarvitse miettiä lainanlyhennyksiä vaikka olisit työtön. Tunne että asunto on nyt todella sinun. Jää rahaa enemmän käyttöön mahtavaa! Olet vapaa laina-ikeestä!
Ei se hirveästi "tunnu miltään", ainakaan mulla tuntunut. Monet muut asiat (terveys, ihmissuhteet, työ, harrastukset) on niin paljon tärkeämpiä. Olen yksineläjä ja maksoin asuntolainani yksin, 15 vuotta sitä kesti. Kuvittelisi, että se lainamaksujen poisjääminen olisi jotenkin edes arjessa näkynyt, mutta ei kyllä oikeastaan siinäkään. Rahaa vaan jää nykyään enemmän säästöön.
Laina saatiin maksettua, mies lähti seuraavassa kuussa. Kestihän liittoa 25 vuotta. Nyt uutta lainaa ottamaan, että saa sille maksettua talon. Että saa uuden eukon kanssa uuden ostettua.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 14:04"]Meillä maksettiin nopeammin okt-laina. Olihan se hienoa, mutta rahaa ei jäänyt säästöön sen jälkeen, vaikka kulutustottumukset eivät muka muuttuneet.
[/quote]
miten voi olla noin? Tosi pienet lyhennykset? Meillä maksetaan lainaa 1300e/kk. Etelämänmatkan verran kuussa =)
Mä maksoin lainani pois nopeutetusti seitsemässä vuodessa. Nyt olen reilun vuoden ollut velaton nainen ja onhan tää mahtavaa! Pystyn esimerkiksi jatko-opiskelemaan ilman, että täytyy murehtia lyhennysvapaista kuukausista. Henkisesti se oli mulle suuri saavutus saada laina maksettua ja talo omaksi.
Itsekin odotan sitä hetkeä, kun viimeinen lainaerä talosta on maksettu! Meillä suunnilleen 20 vuoden laina-aika (maksetaan 1000€ kuussa), nyt jäljellä vielä noin 7,5 vuotta. Olen tähän asti ajatellut, että "velkavankeutta" on jäljellä hamaan tulevaisuuteen, mutta nythän se loppu jo kohta häämöttääkin, tajusin sen ihan vasta hiljattain. Uskon, että tunne tulee olemaan mahtava! Ainakin sekin oli, kun sai opintolainan maksettua!
Ei oo mitään lainoja, kaikki palkat saa tuhlata vaikka hemmotteluihin ja matkustamiseen. Tuntuu se.
Meillä oli alunperinkin pieni laina (kiitos edullisen asunnon ja sen, että vanhempani olivat lapsesta asti säästäneet mulle rahaa ja sijoittaneet rahat tosi hyvin onnellisten sattumien seurauksena) joten se maksettiin kyllä vähän nopeammin kuin ap:n tapauksessa. Meillä on vaikuttanut niin, että lasten kanssa on ollut mahdollisuus pitää täydet hoitovapaat (minä osan, mies osan) ilman että olisi hirveästi tarvinnut nuukailla (emme kyllä harrasta mitään etelänmatkoja tms. muutenkaan ja suurin osa tavarastakin hankitaan käytettynä mutta esim. syödään hyvin sekä kotona että ulkona) ja nyt on mahdollisuus miettiä palaanko enää hoitovapaalta omaan työhöni vai lähtisinkö opiskelemaan huonommin palkattua alaa, joka ehkä kiinnostaisi enemmän. Tässä on ollut paljon hyvää mutta rehellisesti sanoen ehkä laiskistaa myös.
Joo, nyt lokakuussa meni viimeinen erä. Mut seuraavaksi tulee putkiremontti. Et ei se lopu. Mutta ei tartte remppaa ja lainaa yhtä aikaa maksaa!
Me voisimme sijoituksillamme maksaa asuntolainan pois laskennallisesti ensi vuonna. Juuri nyt korot ovat niin halpoja, että se ei kannata, parempi pitää sijoitukset ja vähän osinkojakin tulossa, kertyypähän siitä sitten millä maksaa remontteja. Putkiremppa tulossa meilläkin....
Ihan hyvältä. Sitten alkaakin remontointi niillä rahoilla.
Miten kaikilla on noin lyhyet laina-ajat? Täytyy olla halvat asunnot. Meillä pääkaupunkiseudulla 10v vanhasta rivarista asuntolainaa 25v, josta vielä 20v jäljellä ja rahassa se on 200 000e. Maksetaan 1000e/kk.
No se varmaan riippuu ihan lainan määrästä. Jostain perähikiältä joku alle sadan tonnin asunton, niin lyhennykset on sen verran pienet että vastikkeen jäädessä, ei paljon elintaso hetkahtane.
Joku omakotitalo Espoosta ja 2000€/kk lyhennyksiin, niin jäähän siinä sitten vähän enemmän. Voi ostaa vaikka pari uutta autoa ja poistaa ne viidessä vuodessa.
Meillä lyhennykseen menee tällä hetkellä 1700€/kk ja odotan todella aikaa, kun laina on maksettu 5,5 vuoden kuluttua.
Eikö kellään??