Synnytyksestä kuukausi- palautuuko vatsaan tunto?
Navan ympäriltä iho on ollut jo pitkään tunnoton, eikä synnytys muuttanut tilannetta. Palautuuko alueelle enää tunto?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole juuri tuota kyseistä vaivaa ollut, mutta kaikenlaista muuta kyllä synnytyksen jälkeen. Mulla meni ainakin se 12vk ennen kuin kroppa alkoi jotenkin tuntua taas tutulta ja esim. löysin vatsalihakseni uudestaan.
En siis vielä huolestuisi, me kaikki toivutaan eri tahtiin, joillakin voi mennä vuosikin ennen kuin keho tuntuu suurinpiirtein samalta kuin ennen raskautta :)
Mitä tarkoitat vatsalihasten löytämisellä? Vaikuttaako esimerkiksi pitkien matkojen kävelemiseen tai seisomiseen? Ap
Hmmm... Ei mulla kyllä kolmessa raskaudessa kadonnut tunto vatsasta? Kannattaa ottaa puheeksi jälkitarkastuksessa ainakin. Jos eivät osaa sanoa mitään niin mene vielä yksityiselle. Ehkä hermoja pitää jotenkin aktivoida? Mitenhän se tunto olis voinut kadota, en ole aiemmin kuullut tuollaisesta? Itse muutenkin palaiduin ulkoisesti täysin, en olisi muuten alkanut useampaa pyöräyttelemään.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm... Ei mulla kyllä kolmessa raskaudessa kadonnut tunto vatsasta? Kannattaa ottaa puheeksi jälkitarkastuksessa ainakin. Jos eivät osaa sanoa mitään niin mene vielä yksityiselle. Ehkä hermoja pitää jotenkin aktivoida? Mitenhän se tunto olis voinut kadota, en ole aiemmin kuullut tuollaisesta? Itse muutenkin palaiduin ulkoisesti täysin, en olisi muuten alkanut useampaa pyöräyttelemään.
Eli vatsan iho on tunnoton navan ympärillä, alueen halkaisija ehkä noin 15 cm. Oli jo raskausaikana, kun vatsa kasvoi suureksi. Ap
Siellä on varmaan joku hermo puutunut. Itsellehän iski iskiasvaivat synnytyksen jälkeen, kun varmaan jotain hermoa painanut muksu ulos tullessaan.
Mutta yleensä aika korjaa, etenkin nuo puutumisongelmat. Minulla oli meralgiaa raskausaikana (eli etureisi puutui aina istuessa tunnottomaksi), mutta se korjautui synnytyksen jälkeen. Anna aikaa toipumiseen. Täydelliseen toipumiseen voi mennä tosiaan vuosikin. Eri vaivat korjautuu eri tahtia.
Mulla oli melko tunnoton iho alueelta jonne ratkesi raskausarpia. On se palautunut, kuukausia kyllä kesti, ehkä jopa vuoden verran. Sitä mukaa kun arvet haalenivat sinipunaisesta vaaleiksi muutenkin tuntuma palautui.
Minulla oli sektion jälkeen tunnottomia alueita vatsan iholla mutta tunto on palautunut täysin vuosien varrella.
Samoin pissahädän tunne katosi muutamaksi viikoksi mutta sekin palautui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole juuri tuota kyseistä vaivaa ollut, mutta kaikenlaista muuta kyllä synnytyksen jälkeen. Mulla meni ainakin se 12vk ennen kuin kroppa alkoi jotenkin tuntua taas tutulta ja esim. löysin vatsalihakseni uudestaan.
En siis vielä huolestuisi, me kaikki toivutaan eri tahtiin, joillakin voi mennä vuosikin ennen kuin keho tuntuu suurinpiirtein samalta kuin ennen raskautta :)
Mitä tarkoitat vatsalihasten löytämisellä? Vaikuttaako esimerkiksi pitkien matkojen kävelemiseen tai seisomiseen? Ap
Vatsalihaksethan venyvät raskauden aikana ja kaikille tulee jonkinasteinen erkauma. Mä en ekaan 12 viikkoon oikein vaan tuntenu/löytäny mun vatsalihaksia, vaikka yritin varovasti jännittää yms. Vaikutti kyllä ryhtiin ja seisomiseen.