Mikä on kaunein kaupunki, jossa olet käynyt?
Kommentit (571)
Pieni, romanttinen Dinkelsbuhl Saksassa.
Mikkeli. Ainakin niistä mitä oli viime viikolla iltapäivälehden artikkelissa rankattu maailman kauneimmiksi kaupungeiksi.
Kioto, ei epäilystäkään. Olen matkustellut laajasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venetsia illan hämärtyessä, kun risteilylaivojen päiväturistit ovat lähteneet, valot syttyvät ravintoloihin ja puoteihin ja paikalliset lähtevät ulos ja ostoksille.
ja jäljelle jäävä ihana seisovan veden viemärilöyhkä terassien tuntumassa kun turistit kipanneet kakkansa sinne, juu en ole jäänyt kaipaamaan kun opiskelin siellä kurssilla kuukauden verran joitakin vuosia sitten.
Venetsiasta Muranon saari on kaunis ja illalla vapaa turisteista. Kannattaa mennä tutistikauden ulkopuolella niin jää hajut kokematta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukholma
Euroopassa on valtavasti nätimpiä kaupunkeja kuin Tukholma. Kööpenhaminakin on paljon nätimpi.
Kysymys oli "...missä olet käynyt?"
Paljoo en oo maailmalla matkustellut mutta se mitä olen niin kyllä Kuusamon pääkatu on sykähdyttävän kaunis
isä aurinkoinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pietari.
Tämähän se olisi omallakin kohdalla. Keskusta-alue on uskottoman kaunis, kun arkkitehtuuri on toisaalta niin yhtenevää ja toisaalta taas löytyy niitä todellisia erottuvia helmiä (Palatsiaukio, kirkot). Kauniita puistoalueita, kanaalit jne. Ja kaikki se pieni rapistuneisuuskin on niin viehättävää, historiallista. Monta kertaa olen ihan kyyneliin asti liikuttunut Pietarin kauneudesta.
Kaupungin keskustasta ei tunnu löytyvän sataa vuotta nuorempaa taloa. Neuvostoliiton köyhyyden ansiota ja sen, että Stalin rakennutti uuden virastokeskuksen muualle soisen maaperän takia.
Osittain kai siksikin, että Pietari oli vanhan vallan keskus, ja toisaalta mahdollisesti epävakaampi ja radikaalimpi, koska siellä oli tehty jo yksi vallankumous. Kaikki niistä, jotka olivat kannattaneet lokakuun vallankumousta, eivät pitäneet Stalinista.
Oli syy mikä tahansa, niin onneksi Pietarin keskusta on säilynyt.
Lyon
barokki arkkitehtuuria, hieno vihreä jokialue joka on saman tyyppinen kun Pariisissa mutta siistimmän näköinen, löytyy myös täysin uutta arkkitehtuuria, suihkulähteitä, kukkia, vesilintuja. Kaksi juna-asemaa joista toinen on siisti ja uusi, toinen vanha ja rähjäinen.