Vinyylilankku vai parketti? Miksi?
Olen valitsemassa lattiaa uuteen kotiini ja pohdin eri vaihtoehtoja. Viimeksi kun olin samalla asialla, vaihtoehtoina oli karkeasti laminaatti tai parketti. Nyt on monessa paikassa tyrkyllä ensisijaisesti vinyylilankkua.
Valmistajien ja myyjien infoja olen tutkinut, mutta kiinnostaisi kuulla, miksi muut ovat valinnoissaan päätyneet siihen mihin ovat. Kerro siis ajatuksiasi ja huomioitasi!
Kommentit (43)
Vinyylilankku. Hiljaisempi, kestää paremmin vettä, lämmin.
Mieluiten ottaisin muovimaton.
Meillä on vinyylilankku ja tynkkään. On huomattavasti kestävämpi kuin parketti (lapsiperhe), mutta ei ollenkaan niin kova kuin laminaatti. Tuntuu jalan alla myös miellyttävältä.
Vierailija kirjoitti:
Aito puu tietenkin, noi laminaatit ja vinyylit on muovia ja kylmiä ja elottomia puuhun verrattuna.
Parketti on edelleen minun vahvin vaihtoehtoni. Vinyylilankku on niin vahvasti esillä, että yritän ymmärtää, siksi kyselen. Kun muuten tarpeetonta muovia yritetään välttää, ihmettelen suuresti sen tuomista koteihin näin suurella innolla.
Meillä on ollut illuminaatti-lattiat jo 20 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aito puu tietenkin, noi laminaatit ja vinyylit on muovia ja kylmiä ja elottomia puuhun verrattuna.
Parketti on edelleen minun vahvin vaihtoehtoni. Vinyylilankku on niin vahvasti esillä, että yritän ymmärtää, siksi kyselen. Kun muuten tarpeetonta muovia yritetään välttää, ihmettelen suuresti sen tuomista koteihin näin suurella innolla.
Miten vinyylilankku eroaa muovilattiasta, en minäkään ymmärrä hehkutusta.
Meillä on parketti, enkä vaihtaisi. Lapsia ja eläimiä löytyy.
Vinyylilankku on uusinta uutta, joten totta kai sitä myydään.
Käytännössä se on nätti muovimatto.
Muovimatossa on hyvät puolensa ja on vinyylilankku laminaattia parempi ratkaisu, mutta ei se parkettia voita.
Vierailija kirjoitti:
Vinyylilankku. Hiljaisempi, kestää paremmin vettä, lämmin.
Mieluiten ottaisin muovimaton.
I rest my case.
Vinyylilankku = uusi nätti nimi muovilattialle :D
Onko kyseessä kerrostaloasunto vai omakotitalo? Kerrostaloon ottaisin hiljaisen vinyylilankun, omakotitaloon parketin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuostakin pitää tehdä ongelma? Miksi välität siitä, mitä sinulle yritetään tuputtaa? Tee ihan oman mielesi mukaan. Ei luulisi olevan mitään väliä, miksi muut suosivat vinyylilankkua, jos itse et muovia halua.
Ei ainakaan vinyylilankku (eli nykyajan muovimatto). Erittäin epäekologinen, ainakin jos se pitää vaihtaa muutaman vuoden päästä uuden muodin mukaiseksi.
Parketissakin on liimoja ja lakkaa. Lankkulattia jollain ekopinnoitteella on paras ympäristölle
Vierailija kirjoitti:
Vinyylilankku = uusi nätti nimi muovilattialle :D
Lisäys tähän: uusiksi pakattu ja brändätty muovilattia. MYös hinta vedetty uusiksi, vinyylilankku on järkyttävän ylihinnoiteltua ja kallista! Hinnan takia porukka luulee vetelevänsä lattiaan jotain Upofloorin perusharmaata muovimattoa parempaa materiaalia.
Vierailija kirjoitti:
Parketissakin on liimoja ja lakkaa. Lankkulattia jollain ekopinnoitteella on paras ympäristölle
Parketti voi olla ihan täsmälleen samalla tavalla uivana asennettu. Lankut ladotaan ihan samalla tavalla kuin laminaatti. Ei tartte liimojen ja lakkojen kanssa läträtä. Nykyisin aika harvinaisia sellaiset paikanpäällä puupalikoista kootut parketit.
Vierailija kirjoitti:
Puulattian voi käsitellä mehiläisvahalla. On mahdollista tehdä täysin kemikaalivapaa lattia. Kunnon puuta ja vahalla pintakäsittely. Sellainen olisi ihana.
Edellisessä asunnossa oli koivuparketti.
Ei ikinä enää! Jos elät asunnossasi tai siirrät yhtäkään huonekalua, niin heti lattiassa jälkiä. Olkoon vaan puuta, mutta ei ole mielenkiintoa hioa ja lakata lattiaa vuosittain.
Laminaatin kanssa ei tätä ongelmaa, kunhan ei osta sitä halvinta, jossa lyhyet pontit. Lähtee rakoilemaan, on nähty monissa asuntonäytöissä.
Ei kai kukaan oikeasti pohdi aidon puulattian ja teollisen muovilevyn välillä kumpi on parempi? Ainoa hyvä puoli noissa laminaateissa ja vinyylilankuissa on halvempi hinta. Onhan ne ihan toimivia "korvikkeita". Jännästi ne vaan aina yritettään tehdä mahdollisimman paljon aidon tammilankun näköiseksi. Harva yrittää saada omaa puulattiaansa mahdollisimman muovisen näköiseksi saada. Kertoo sekin jo jotain siitä mitä ihmiset aidosti arvostaa. Muovi on aina muovia ja aito puu aitoa puuta.
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä asunnossa oli koivuparketti.
Ei ikinä enää! Jos elät asunnossasi tai siirrät yhtäkään huonekalua, niin heti lattiassa jälkiä. Olkoon vaan puuta, mutta ei ole mielenkiintoa hioa ja lakata lattiaa vuosittain.
Laminaatin kanssa ei tätä ongelmaa, kunhan ei osta sitä halvinta, jossa lyhyet pontit. Lähtee rakoilemaan, on nähty monissa asuntonäytöissä.
Kotimaiset puulajit on aika pehmoista tavaraa. Sen takia yleensä käytetään tammea, pyökkiä tai merbauta. Huomattavasti kovempia kuin koivu. Puhumattakaan mäntylattiasta. Niitä mäntylautoja näkee kesämökeillä ja rintamamiestaloissa. Käytön jäljet näkyy tosi vahvasti.
Meillä tulee lähivuosina lattian vaihto ajankohtaiseksi. Nyt on puun näköinen muovimatto, olen tykännyt siitä, mutta tahtoisin parketin. Miehen takia valinta on kuitenkin vinyylilankku.