Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain viikko sitten ms-tauti diagnoosin. Millaisia oireita teillä on?

Vierailija
22.09.2021 |

Olen 32v nainen.
Oireita on ollut jo vuosia. Esimerkiksi väsymystä joka on niin voimakasta, että silmät painuvat väkisin kiinni, silloin olo on tosi poissa oleva eikä kotona jaksaisi edes istua. Välillä taas tunnen itseni aivan terveeksi ja jaksan paljon enemmänkin, kuin terveet ystäväni. Esimerkiksi voin hyvin lähteä työpäivän jälkeen shoppailemaan.
Motoriikkaa liittyviä oireita minulla on hyvin vähän. Välillä kävely huteraa ja rakko tyhjenee heikosti. Nuo oireet eivät kuitenkaan ole mukana arjessa vaan niitä esiintyy satunnaisesti.
Mitä oireita teillä muilla on? Onko paikalla muita?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkyykö MS aina magneetissa tai likvorissa? Mulla on oireet, mutta magneetti puhdas.

Yleensä näkyy, mutta jostain syystä ei aina. Etenkään jos tulehduspesäkkeet esiintyvät lähinnä selkäytimen alueella. Kuitenkin suurimmalla osalla aaltoilevaa tautia sairastavilla esiintyy näitä käsittääkseni molemmissa vuoron perään.

Mutta jos tulehduspesäkkeet olisi selkäytimen alueella, niin eikö se näkyisi oireissa? Kuvittelisin että silloin liikkumiseen liittyvää oiretta olisi enemmän. Ja miksi otetaan pelkkä pään magneetti, jos epäillään MS-tautia niin luulisi että halutaan nähdä myös selkäranka.

Vierailija
22/32 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvojen pistelyä, puutumista. Näköhäiriöitä/ongelmia. Virtsaaminen hankalaa, väsymys, uupumus ja voimattomuus koko kropassa etenkin jaloissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samoja oireita kuin ap:lla ja olen epäillyt Ms-tautia. Osa oireistani voi selittyä muullakin, mutta ms-taudin epäily hiipii aina mieleeni. Olen koko ajan "sumussa " enkä jaksa päivisin edes istua tuolilla ilman, että pitää päästä välillä makuulle. Puutumis/pistelyoireet jaloissa, mutta selittyy toisella syyllä. Rakko ja suoli tyhjenee huonosti, mutta siihenkin on toinen syy. Näön sumeneminen oli, joka kesti ehkä viikon, siihenkin lääkäri löysi toisen syyn. Keskittymisvaikeuksia on koko ajan. Liikkua en jaksa. Se vaan on outoa kun nämä oireet aaltoilee ilman, että olisi mitään loogista syytä miksi ne yhtäkkiä ilmestyy ja sitten menee pois. Voi olla pari viikkoa hirveä väsymys ja sitten taas melko normaalia useampi viikko. Kaikkeen löytyy aina muu selitys, eikä kukaan tutki kunnolla. Itse koen, että en kykyne enää mitenkään normaaliin elämään.

Vierailija
24/32 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 jatkaa vielä. Magneetissa näkyi jotain läikkiä aivoissa, mutta nekin lääkäri selitti migreeniksi.

Vierailija
25/32 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

23 jatkaa vielä. Magneetissa näkyi jotain läikkiä aivoissa, mutta nekin lääkäri selitti migreeniksi.

Voiko migreeni näkyä magneetissa? 😮

Vierailija
26/32 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ms taudin oireiden vakavuus ei välttämättä korreloi taudin vakavuuden kanssa. Joku voi olla vähä oireinen, mutta istuu pian pyörätuolissa, kun kävelykyky menee yllättäin. Toisella voi olla hankaliakin oireita ja kävelee vielä 30 vuoden päästä. Toki vakava oireisella on suurempi taipumus menettää kävelykyky.

Pelottava mielikuva.

Vierailija
27/32 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko migreeni näkyä magneetissa? 😮

Tottakai, onko se joku suurikin ihme?

Vierailija
28/32 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan ketjua.

Millaisia oireita teillä oli ennen tutkimuksiin hakeutumista ja mikä tapahtuma /oire tutkimuksiin viimein vei?

Minulla on ensi viikolla lääkäri.

Noin 20-vuotiaasta minulla on ollut poikkeuksellista väsymystä ja koko elämäni olen kärsinyt ”oudoista kivuista”. Arjessa lähtökohtaisesti kroppa on lähes tulkoon aina kipeä, kuin urheilun jälkeen. Itselleni aina uskottelen, että se johtuu urheilusta . Vaikka en esimerkiksi käy kuntosalilla, lihakset silti monesti kipeät kuin salilla käytyä.

Muutama vuosi sitten alkoi makuulla huimaus, kiertohuimaukseksi luokiteltu.

Tasapainossa on ollut selvää häikkää nyt parin vuoden ajan. Tästä olen syyttänyt huonoja kenkiä / epätasaista maastoa / koiria jotka vetävät liikaa lenkillä. Monesti huomaan ihmetteleväni, miten maa on niin epävakaa.

Virtsankarkailu. Alkoi aivan puun takaa noin 3 vuotta sitten. Sitä ilmenee ehkä 1/krt kuussa joskus useammin joskus harvemmin aamuisin. Karkailu ei ole edes pientä vaan rakko alkaa tyhjentyä tahdonvastaisesti ja tyhjenee täysin.

No, tästä syytin synnytystä, lantionpohjaa, keski-ikää vaikka tätä ei ole ollut ja lapsetkin saatu ajat sitten (olen pian 40). En ole ottanut tätä karkailua esiin lääkärin kanssa.

Viime vuonna tuli äkillinen silmäongelma hiihtolomalla. Molemmat silmät tulehtui kuin hiekkaa silmissä ja muutaman päivän oli pelistä pois. Tähän keksin selityksen että koska laskettelin ilman aurinkolaseja. Lumisokeus.

Nyt sitten viimeisin oli aivan yllättävä tasapainohäiriö&huimaus mihin liittyi toisen kehon puolen puutumista ja silmävärve. Iski sekunnissa ja työtehtävissä. Lääkäri sanoi että silmävärve vaatii aina tarkemmat tutkimukset ja ensi viikolla nyt sitten aletaan tutkia. En ole muista oireista kertonut kenellekään lääkärille mitään vielä.

Vähän pelottaa, toisaalta minulla on vuosia ollut sisäisesti se olo, että minulla on MS-tauti. En osaa selittää miksi. On vaan aina tuntunut, että kaikki ei ole ihan ok.

Voihan nämä oireet olla muutakin mutta huimauskohtauksen jälkeen on tuntunut että kyllä nämä kaikki oireet taitaa liittyä yhteen . Kuulostaako yhtään tutulta ? Turhahan sitä on etukäteen murehtia mutta mietityttää tilanteeni enkä läheisille viitsi asiasta turhaan puhua jos onkin vain aivan väärä hälytys.

Vierailija
29/32 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, minun tieni ms-tauti tutkimuksiin alkoi välittömästi Koronan jälkeen näköhermontulehduksella. En ensin edes mennyt lääkäriin, koska juuri sairastelun Koronan jälkeen ajattelin oireiden johtuvan vielä siitä. No sain lähetteen silmälääkäriöle ja sieltä mangneettiin ja 3 päivää sairaalassa kortisonitiputuksessa. Tällä viikolla kävin selkäydinnäytteessä ja reilun viikonpäästä neurologille.

Olen 45v ja melkein varma, että saan valitettavasti diagnoosin ms-tautiin. Magneetissa näkyi palkkeja, selkäydinnäytteen tuloksista en vielä tarkemmin osaa sanoa, mutta monikaan niistä ei ollut viitearvojen sisällä olen aika peloissani, että miten tauti minun kohdallani tulee näyttäytymään,mikäli se minulla on.

Vierailija
30/32 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vanhaa ketjua koska minulla myös outoja oireita, jotka kuvittelen että voisi viitata ms tautiin. Tietysti kova väsymys, minkä voi toki selittää monella muullakin syyllä, mutta verikokeet normaalit. Teen fyysistä työtä, ja välillä on tullut hetkiä, että toinen jalka ei tunnu "omalta", eikä tottelisi kunnolla. Olen ajattelut, että ehkä se vaan kramppaa. Samaa on tullut myös toiseen käteen, ja vähän aikaa on ollut niin että toinen käsi ja jotkut sormet eivät tunnu omilta, eivätkä tottele. Sekin mennyt ohi lopulta. Huimausta on tullut puun takaa välillä. Asentohuimausta?  Välillä on kausia, että rakon tyhjentäminen tuntuu tosi vaikealta ja pissiä saa tikistellä ihan tosissaan ennen kuin se tulee. Ja silti tuntuu että rakko ei tyhjene kokonaan. Töissä minulle on huomautettu, että kävelen oudosti, oletko satuttanut jalan? En ole satuttanut, enkä itse ole tajunnut käveleväni oudosti.

Vierailija
31/32 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasin pari päivää sitten ajan optikolle kun aloin ihmetellä miksi en näe toisella silmällä kunnolla. Eilen toisen puolen raajoihin tuli omituinen puutunut tunne joka ei mene ohi. Ne ei ole puutuneet, pystyn käyttämään niitä normaalisti ja niissä on normaali tuntokin mielestäni, mutta ne tuntuvat puutuneilta. Parisen viikkoa mulla on myös ollut outoja huimaamisen ja heikotuksen tuntemuksia.

Aika lievät oireet siis vielä mutta ms-taudin mahdollisuus tuli nyt mieleeni. Neurologille olen vasta menossa.

Vierailija
32/32 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan ketjua.