Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain viikko sitten ms-tauti diagnoosin. Millaisia oireita teillä on?

Vierailija
22.09.2021 |

Olen 32v nainen.
Oireita on ollut jo vuosia. Esimerkiksi väsymystä joka on niin voimakasta, että silmät painuvat väkisin kiinni, silloin olo on tosi poissa oleva eikä kotona jaksaisi edes istua. Välillä taas tunnen itseni aivan terveeksi ja jaksan paljon enemmänkin, kuin terveet ystäväni. Esimerkiksi voin hyvin lähteä työpäivän jälkeen shoppailemaan.
Motoriikkaa liittyviä oireita minulla on hyvin vähän. Välillä kävely huteraa ja rakko tyhjenee heikosti. Nuo oireet eivät kuitenkaan ole mukana arjessa vaan niitä esiintyy satunnaisesti.
Mitä oireita teillä muilla on? Onko paikalla muita?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/32 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.msopas.fi/ms-asiaa/ms-taudin-oireet

Joo tiedän, että netistä löytyy ja olen katsonutkin, mutta olisi mukavaa keskustella jonkun tautia sairastavan kanssa.

T. Aloittaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä, ja pidä itsestäsi hyvää huolta!

Vierailija
4/32 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan jättää alkoholin ja tupakan minimiin tai mieluiten kokonaan pois. Krapulapäivät muistuttavat lyhyitä pahenemisvaihetta. Yllättävän moni ei tunnu tuota sisäistävän.

Vierailija
5/32 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tiedän, että netistä löytyy ja olen katsonutkin, mutta olisi mukavaa keskustella jonkun tautia sairastavan kanssa.

T. Aloittaja

Parhaiten saat keskustelu seuraa vertairyhmistä, joilla on sama sairaus.

Mene tuon potilasjärjestön sivuille  ja etsi sieltä tietoa.

Ryhdy myös jäseneksi potilas järjestykseen.

Saat jäsenlehden ja tietoa sairaudestasi ja sen hoidosta ja kehittymisen aikajanasta.

Toisinaan potilasjärjestöt vai ovatko ne yhdistyksiä, järjestävät myös edullisesti sopeutumis valmennuskursseja ja muita sairautta koskevia tilaisuuksia.

Arvelen, että palstalla ei liene montakaan, joka sinun iässässi sairastaa samaa sairautta, mutta toki joitakin saattaa olla.

Eikös tuo MS tautikin ole neurologinen sairaus?

Vakava sairaus kun etenee, olen työssäni nähnyt ms-potilaita, mutta iäkkämpiä kuin sinä.

Toivotan kuitenkin sinulle kaikkea hyvää jatkoon ja mukavaa syksyn jatkoa!

Vierailija
6/32 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistathan jättää alkoholin ja tupakan minimiin tai mieluiten kokonaan pois. Krapulapäivät muistuttavat lyhyitä pahenemisvaihetta. Yllättävän moni ei tunnu tuota sisäistävän.

Ihmiset ei vaa halua luopua viinasta. Surullista. Minä raitistuin 25 vuotta sitten enkä kadu hetkeäkään!r34

Vierailija
7/32 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi reilu 2 viikkoa sitten ihmeelliset oireet: Jalkapohjat pistelee, puutuu ja tuntuvat itsestä olevan jäässä, vaikka tuntuvat käsiin lämpöisiltä. Lantionpohjalihaksiston alue on puutuneen ja pistelevän tuntuinen. Rakko tyhjenee kyllä, mutta jotenkin hitaasti. Erityisen väsynyt en ole ja kävely onnistuu normaalisti, joskin jalkapohjat tuntuvat oudoilta kävellessä. Oon menossa ensi viikon alussa magneettikuviin. Oon 41-vuotias nainen. Pelottaa :(

Vierailija
8/32 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt tämä korona. Ei jouda mitään MS-tauteja. Katsotaan sitten, kun kaikki rokotettu:D

Vierailija
9/32 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 7 jatkaa. Suvussamme ei ole ms-tautia. Kovasti mietin, mikä tämän on laukaissut, jos näin on. En ole mikään foliohattu, vaan itse ja lapseni ovat kyllä saaneet kaikki normirokotukset. Ja itse kävin ottamassa ekan koronapiikin 3kk sitten. Väistämättä mietin sen osuutta näihin oireisiin. Toka rokote mulla ois ollut viikko sitten, mutta en uskaltanut tässä tilanteessa ottaa sitä.

Vierailija
10/32 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 7 jatkaa. Suvussamme ei ole ms-tautia. Kovasti mietin, mikä tämän on laukaissut, jos näin on. En ole mikään foliohattu, vaan itse ja lapseni ovat kyllä saaneet kaikki normirokotukset. Ja itse kävin ottamassa ekan koronapiikin 3kk sitten. Väistämättä mietin sen osuutta näihin oireisiin. Toka rokote mulla ois ollut viikko sitten, mutta en uskaltanut tässä tilanteessa ottaa sitä.

MS-taudin voi laukaista mikä tahansa infektio, jos alttius on olemassa. Voi olla, että olet saanut jo lapsena virusinfektion, joka on altistanut sinut.

Oma äitini sairastui ms-tautiin ainoana suvustaan, vaikkei hänen syntyessään ollut Suomessa minkäänlaista rokotusohjelmaa.

Vierailija
11/32 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ymmärrän kyllä sen, mutta on luonnollista miettiä tässä tilanteessa, mistä oireet johtuvat. Näin sanoi ihan neurologikin. Ja ei mulla ole todettu ms-tautia, ja toivottavasti ei todetakaan.

Vierailija
12/32 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän siitä kiinni, että mihin se ms-tauti liittyy eli onko se joku my-variantti vai joku ki-he variantti...

Vierailija
13/32 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nyt tämä korona. Ei jouda mitään MS-tauteja. Katsotaan sitten, kun kaikki rokotettu:D

Siis ootteko te suomen naiset tälläsiä. Vittuilette ihmiselle jolla todettu vaikea sairaus ja naurut päälle.

Vierailija
14/32 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyykö MS aina magneetissa tai likvorissa? Mulla on oireet, mutta magneetti puhdas.

Vierailija
15/32 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Aloittaja

Parhaiten saat keskustelu seuraa vertairyhmistä, joilla on sama sairaus.

Mene tuon potilasjärjestön sivuille  ja etsi sieltä tietoa.

Ryhdy myös jäseneksi potilas järjestykseen.

Saat jäsenlehden ja tietoa sairaudestasi ja sen hoidosta ja kehittymisen aikajanasta.

Toisinaan potilasjärjestöt vai ovatko ne yhdistyksiä, järjestävät myös edullisesti sopeutumis valmennuskursseja ja muita sairautta koskevia tilaisuuksia.

Arvelen, että palstalla ei liene montakaan, joka sinun iässässi sairastaa samaa sairautta, mutta toki joitakin saattaa olla.

Eikös tuo MS tautikin ole neurologinen sairaus?

Vakava sairaus kun etenee, olen työssäni nähnyt ms-potilaita, mutta iäkkämpiä kuin sinä.

Toivotan kuitenkin sinulle kaikkea hyvää jatkoon ja mukavaa syksyn jatkoa!

Ms-tauti on kyllä nimenomaan nuorten aikuisten sairaus. Toki pahenee iän myötä, etenevä tauti kun on. Joten ehkä monella on mielikuva vanhemmista potilaista.

Oma läheiseni sai ensimmäiset oireensa reilusti alle 20-vuotiaana. Tämä toki oli selvästi keskimääräistä nuorempana, useimmat lienevät kolmekymppisiä.

Vierailija
16/32 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyykö MS aina magneetissa tai likvorissa? Mulla on oireet, mutta magneetti puhdas.

Yleensä näkyy, mutta jostain syystä ei aina. Etenkään jos tulehduspesäkkeet esiintyvät lähinnä selkäytimen alueella. Kuitenkin suurimmalla osalla aaltoilevaa tautia sairastavilla esiintyy näitä käsittääkseni molemmissa vuoron perään.

Vierailija
17/32 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ms taudin oireiden vakavuus ei välttämättä korreloi taudin vakavuuden kanssa. Joku voi olla vähä oireinen, mutta istuu pian pyörätuolissa, kun kävelykyky menee yllättäin. Toisella voi olla hankaliakin oireita ja kävelee vielä 30 vuoden päästä. Toki vakava oireisella on suurempi taipumus menettää kävelykyky.

Vierailija
18/32 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ootteko te suomen naiset tälläsiä. Vittuilette ihmiselle jolla todettu vaikea sairaus ja naurut päälle.

Eikö tilanne sitten ole tämä? Kaikki seisoo koska kaikki ei rokottaudu. Teho-osastoltakin väkeä käännytetään. Mikä nyt on?

Vierailija
19/32 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän yli 50-vuotias ja olen pitkään epäillyt tätä itselläni, mutta lääkärit keksivät oireisiini aina jonkun muun selityksen, yleensä kaikki on päätetyöskentelystä, migreenistä tai iästä johtuvaa. Olen käynyt useilla eri lääkäreillä eri oireiden takia ja maininnut muista, nämä sanotaan aina syyksi. 

Oireita:

- aamuisin varsinkin näkö on heikko, näen sahalaitoja - nämä sahalaidat ehkä ovatkin migreenistä tai päätetyöskentelystä, mutta kaksoiskuvien ja näön heikkouden on vaikea uskoa johtuvan niistä - käy ms-tautiin

- välillä tulee puutumista - lääkäreiden mukaan päätetyöskentelyn jäykkyyttä

- joskus harvoin on tullut tilanteita, että alkaa huipata niin paljon että jalat ei tottele päätä ja ihan selvin päin olen - en erityisemmin käytä edes alkoholia, joskaan en ihan absolutisti ole, vaan tyyliin saunasiideri harvakseltaan tai lasi tai pari viiniä kun käydään ulkona syömässä. Tähänkin diagnoosi  ninska-harkiaseudun jäykkyys

- väsymys johtuu varmasti huonosta nukkumisesta, mutta tässä on

- kömpelö olen aina ollut, mutta se on lisääntynyt, tavaroita putoaa ilman mitään syytä, tähän ei oteta kantaa "sellaista nyt sattuu välillä kaikille" oli vastaus

- tämä, että rakko tyhjenee huonosti, olikin itselleni ihan uutta ja lisää epäilyä. Mulla menee välillä tosi kauan että saan tulemaan, vaikka on hätä. Mies nauraa mulle että tuo viipyy kusella puoli päivää  mutta paskalla käy minuutissa. Ehkä vähän liioittelua, mutta suuntaa antavaa, toisaalta sitten saattaa mennä päiviä, ettei suoli toimi ollenkaan

Mitenkähän saisin asialliset tutkimukset, nämä oireet käy kyllä aika hyvin yksiin. Tuo huippaaminen on lisääntynyt kyllä viimeisen vuoden aikana rutkasti, se voi johtua siitä että teen töitä lähinnä vain päätteellä - olen tekninen suunnittelija, joten piirrän hiirellä paljon. 

Vierailija
20/32 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ms tauti lienee vähän mystinen. Puolisolla diagnosoitiin se n. 13 vuotta sitten kun näössä oli jotain häikkää ja jokin sormi puutui. Sai tosin positiivisen borreliatestissä mutta sitä eivät juuri noteeranneet.

Ehdottivat jotain piikityshoitoa, mutta puoliso haki yksityiseltä erittäin pitkän antibioottikuurin.

Vähitellen näkö normalisoitui ja sormi tuli kuntoon.

13 vuoteen ei ole tullut uusia oireita eikä vaiheita ja alan vuosi vuodelta uskoa enemmän, että diagnoosi oli väärä.