Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteishuoltajuus ei exäni kanssa olekkaan yhteishuoltajuutta...

Vierailija
09.11.2014 |

Juttelimme jo tulevista eka luokkalaisemme kesälomista ja totesin että täytyy sitten katsoa meidän kummankin lomat niin että pidettäisiin putkeen,että lapsi voisi olla aina jomman kuman vanhemman kanssa kesällä,kun hoitoa ei ole. Perustelin sen sillä, että lapsi on vielä pieni ja on hänen hyvinvoinnistaan ja perusturvallisuudesta kyse,etteu tarvitse pitkiä aikoja vielä olla yksin (En tiedä vielä onko kerhotoimintaa tms hoitoa). Lapsen isä sitten tähän toesi että ei,hän pitää lomansa milloin haluaa,että ajattelen vain itseäni kun tuollaista ehdotan,että hän ei ole mikään arkeni helpottaja.Että minä olen halunnut että lapsi on äidillä valtaosan ajasta ja isällä vain joka toinen viikko to-ma, eikä esim viikko viikko, joten minä öitinä kannan sitten myös kaiken vastuun. Noh ensinäkään hän ei millään pystynyt ymmärtämään että en oleta hänen olevan arkeni helpottaja(vaikka olenkin super tyytyväinen että isä on lapsemme elämässä tiiviisti ja minäkin saan omaa aikaa),vaan että hän on lapsemme isä ja tärkeä hänelle,enkä millään tavalla ajattele itsekkäästi noissa loma jutuissa,että kyllä mä saan sen järkestymään jotenkin,mutta musta perusoletus on se että yhdessä mietitään voitisiko saada lomat niin että olisi jompi kumpi vanhemmista läsnä(ei tarvitsisi lähteä mummolaan toiseen kaupunkiin viikoiksi sen vuoksi että exä ei periaatteesta halua sopia lomia)..lasta tässä ajattelen. Ei vain pystynyt ymmärtämään..vituttaa muutenkin kun aina jankkaa tuosta viikko viikko jutusta. On totta,että minä haluan että on yksi ns pysyvä koti jossa ollaan isompi osa ajasta,en halua heittopussi systeemiä varsinkin kun eri kaupungin alueilla asutaan ja muutenkin. Mutta kun exä ei edes pystyisi tuohon viikko viikko syteemiin työnsä vuoksi. Naurettavaa että edes vetoaa siihen kun tiedämme ettei se olisi mahdollista tällä hetkellä. Minusta yhteishuoltajuus on yhteishuoltajuus ja vastuu on molemmilla vaikka lapsi onkin äidillä suuremman osan ajasta. Sanoinkin exälle että voisin ihan hyvin sitten hakea yksinhuoltajuutta ja siten päättää tapaamisista ja menoista täysin itse,mutta en ole hakemssa kun ei ole kiinnostusta/tarvetta siihen? meni hiljaiseksi. Muutenkin on niin olevinaan isoa herraa kun maksaa 140e elareita,että HÄN kun nyt maksaa meidän elämistä...öh. jep, minulla on työ ja omistusasunto ja pärjään kiitos vain oikein hyvin. Että tuo minun exä on edelleeeeeen niin lapsellinne...Avautuminen. Kiitos :D

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi, tärkeä asia, mutta kappalejako!

Vierailija
2/7 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 14:24"]anteeksi, tärkeä asia, mutta kappalejako!
[/quote]
Varmaan puhelimella kirjoitettu..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän miehenkin pointin. Jos et ole suostunut viikko-viikko-systeemiin, niin et sinäkään ole sitä yhteishuoltajuutta toteuttanut ihan kirjaimellisesti. Tokihan miehen pitäisi lapsen parasta ajatella mutta esim. vastuu kesälomajärjestelyistä tulisi olla hänellä suhteessa tapaamiseen eli 1/3 kesälomasta on hänen vastuullaan ja 2/3 sinun vastuullasi ihan sen tapaamisaikajärjestelyn perusteella. Jos siis kesälomaviikkoja on 10, olisi vajaa neljä viikkoa miehen vastuulla ja reilu kuusi viikkoa sinun vastuullasi.

Jos et anna miehen olla arjessa mukana tuota 1/3 enempää, niin eipä kai se vastuukaan voi olla 1/3 enempää. Miksi miehellä olisi vain velvollisuudet ja sinulla oikeudet?

Mielestäni siis lähestyt ongelmaa väärin. Sinun olisi pitänyt kertoa miehelle, että olet järjestämässä kesälomalle ohjelmaa, kun on vielä liian pieni olemaan yksin. Mitkä viikot mies voi pitää lasta tai järjestää ohjelmaa? Näin mies olisi saanut viestin paremmassa hengessä perille ja pois olisi jäänyt se syyllistävä "sinun osuutesi kesälomasta". Kai se mies kuitenkin haluaa viettää lapsensa kanssa lomaa?

Nyt kun homma meni jo lapselliseksi riitelyksi, laittaisin miehelle enää viestin: Järjestän lapselleni kesälomaohjelmaa. Ilmoitathan xxxx mennessä, jos haluat viettää hänen kanssaan aikaa ja päivämäärät, kiitos.

Vierailija
4/7 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteishuolto tarkoittaa sitä, että molempien mielipide vaikuttaa lapsen asioihin. Yhdessä päätetään isot linjat, koulut ym. Molemmat vanhemmat saavat yhtälailla tiedon lapsen asioista esim. koulusta. Molemmat vanhemmat ovat lapsen huoltajia ja molemmilla on päätäntävaltaa. Käytännössä se, kumpi on lähivanhempi, merkitsee paljon enemmän. Etävanhempi voi tehdä mitä huvittaa, lähivanhempi on vastuussa. Yhteishuollolla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Siis käytännössä.

Vierailija
5/7 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sulla olisi yksinhuoltajuus, et voisi itse tapaamisiin vaikuttaa yhtään enempää.. Ne kun ei toisiinsa liity.

Vierailija
6/7 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro5: Tuo viikko viikko juttu on vähän kaksipiippuinen juttu,en ole siihen suostunut,mutta mieskään ei ole sitä 100%vakavissaan ehdottanut,koska se ei käytännössä hänen töidensä vuoksi onnistu (tämä näkyy käytännössä kokoajan) ja ottaa tuon viikko viikko systeemin esille aina erimielisyyksissä,jotta pystyy laistamaan velvollisuuksistaan. Mutta minusta mies vain on lapsellinen koska ei edes HALUA miettiä lomia niin että ne menisi putkeen eikä päällekkäin. Lapsen hyvinvointia ajatellen..se ärsyttää,että on niin itsekäs tietyissä jutuissa.Ap

Vierailija
7/7 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, näinhän se on. Yhteisuoltajuus on hieno asia paperilla mutta käytännössä sitten ihan jotain muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi