Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
listeria raskausaikana?
09.11.2014 |
Onko jollakin ollut? Typeryyksissäni söin valkohomejuustoa pästöroidusta maidosta ja neljäntenä päivänä alkoi ripuli. Mitä oireita listeriassa on? Raskaana olen :(
Kommentit (3)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
En olisi niin huolissaan, nuo listeriatapaukset ovat sen verran harvinaisia. Itse esimerkiksi olen 3 raskautta ollut siinä luulossa että pehmeät pästöroidun juustot käyvät! Eli noita olen syönyt koko raskauksien ajan. (Minulla satunnainen ripuli on myös ollut raskausoire). Kerran olin huolissani ja yritin saada listeriatestejä, mutta ilmeisesti ne ovat keskussairaalaan kuuluvia ja jos oikein ymmärsin niin otettaisi jopa selkäydinnäytteestä? (Korjatkaa mikäli tiedätte paremmin).
Tarkkaile, listerian oireena on muutakin kuin ripuli, mm kuume.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01143
Tuttava oli syönyt seisovasta pöydästä jotain epämääräistä juustoa ym. ja arvasi heti että sai siitä nyt jotain (oli raskaana). Epäili listeriaa myös, oli kuume ja monen viikon kestävä ripuli. Kävi monessa testissä ja olikin saanut siitä vaikka mitä. Mm. Salmonellan, jonku bakteerin joka oli siinä Nokian "paskavesi" - vahingossakin ja oli vielä joku kolmaskin. (Ei listeria) Kaikki meni itsestään ohi eikä vahingoittanut vauvaa millään tavalla.