Miten aloittaisin kiinteät tässä tilanteessa (vatsavaivoja, allergioita)?
6 kk vauvalla tiedetään olevan maito ja kotim. vilja-allergiat (kaura, ruis, ohra, vehnä ei käy). Riisistä saa vatsanväänteitä, mutta tottuu varmaan ajan kanssa (toivotaan...).
Mutta nyt siis olisi viimeinkin aloitettava kiinteät kunnolla, kun allergiaselvittelyt ovat takana. Millä aloittaisin? Jotenkin olen ihan lukossa tämän kanssa, missä järjestyksessä ja mitä lähtisin kokeilemaan.
Millä siis aloittaisit kiinteät herkkävatsaiselle 6kk vauvalle? Mitä seuraaviksi kiinteiksi? Tavoitteena olisi melko nopeasti saada edes jokunen ateria päivään.
Ehdottaa saa ihan vapaasti vaikkei olisikaan allergiataustaa :) Tarvitsen ideoita ja inspiraatiota... Ja kokeilemalla se vain selviää mille muulle vauva on mahdollisesti allerginen.
Kommentit (5)
Se olikin pitkään ainoa sopiva aine. Sitten sopivat bataatti, peruna, mustikka, vadelma, omena, kana jne. Aikamoista hakuammuntaa kuitenkin. Mutta maissilla olen aloittanut kummankin allergisen lapsen kohdalla.
Sitä saa valmiissa purkeissa ja vähän isommalle voi tehdä itse pakastemaissista. Leivät leivoin maissi-ja riisijauhoista. Meille ravitsemusterapeutti suositteli myös bataattia. Se ei meidän lapselle sopinut, mutta on aika miedon makuinen ja siten hyvä alkuun. Kannattaa kokeilla myös tattaria ja hirssiä. Tutki tuotteiden kuitupitoisuuksia, että vatsa pysyy toiminnassa.
Meillä lapsi oli 1v 6kk ikään asti tiukalla dietillä: maissi, riisi, possu, kalkkuna, poro, porkkana, puolukka, mustikka, rypsiöljy, suola, sokeri ja almiron pepti. Sitten allergiat alkoivat nopeasti parantua ja nyt 1v 9kk syö jo lähes kaikkea.
Suosittelen lämpimästi Allergisen lapsiperheen keittokirjaa. Itse jouduin aina reseptejä muokkaamaan, mutta siinä oli hyvät perusohjeet.
Tsemppiä!
ja siellä keskusteluissa kysymässä ja lukemassa vanhoja keskusteluja.
jos lapsella on käytössä almiron tai neocate, niin sillä yksistään pärjää vaikka rippikouluikään, mitään hätää tai hoppua ei ole. myös imetyksellä pärjää helposti vuoden ikään. joten muista aloittaa kiinteät hitaasti, kokeilemallä yhtä ainetta kerraan väh2-3vkoa ja sitten vasta uusi kuvioihin.
Eli joku liha-possu.
Vihannes- kukkakaali, kesäkurpitsa
Hedelmä, marja-mustikka
Rypsiöljy
ekat sopivat taisivat olla peruna, kesäkurpitsa, possu, broileri, mustikka, vadelma, maissi ja päärynä. Sopimattomia oli pitkä lista. Aika hakuammuntaa se on, mut ota ekaksi lihaksi joku muu kuin naudanliha kun on maitoallergia.
Tee soseet itse veteen keitettynä, meillä meni muutama kokeilu pieleen sen takia kun yritti päästä helpolla ja ottaa jotain pilttisosetta, ja sitten kuviteltiin pitkään että lapsi on allerginen soseen ruoka-aineelle kun hän reagoikin tärkkelykselle mitä oli purkissa.