Unettomuus ja heräily
Mikä tähän auttaa? Otin melatoniinkin, heräsin silti kello 12. Ja sen jälkeen ainakin kymmenen kertaa ennen kuin nousin ylös viideltä.
Kommentit (14)
Kovin on vähän tietoa joten siksi yhtä ympäripyöreä vastaus että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Omia elintapoja ja elämäntilannetta kannattaa miettiä.
Stressiä, epäsäännöllinen unirytmi?
Miesten "vaihdevuodet" vaikka sellaista ei ole olemassa.
Melatoniinin lisäksi huolehdi illalla, että olet laittanut älypuhelimen pois riittävän ajoissa, syönyt sopivan iltapalan niin ettei ole nälkä muttei myöskään ähky olo tai vessahätä. Rakenna iltoihin rutiini, eli iltapalan jälkeen teet aina samat asiat samassa järjestyksessä, esim. luet kirjaa samassa nojatuolissa, käyt iltapesulla jne aina samassa järjestyksessä.
Käy vessassa, pukeudu sopivaan yöpukuun niin, ettei ole kylmä eikä kuuma. Kylmät jalat herättävät helposti, monella auttaa nukkumista sukat, mutta ne ei saa puristaa. Säädä makuuhuoneen lämpötila sopivaksi, monelle sopii vähän viileämpi huone. Peitto ja tyyny pitää olla just sulle sopivat, samoin patja. Niiden ei tarvitse olla kallempia Hästensejä, kunhan ne sopii sulle. Ikkunassa pitää olla sellaiset verhot, että ulkota tulevat valot (kuu, katuvalot, aamuaurinko) himmentyvät riittävästi - joillekin riittää sälekaihtimet, toiset tarvitsevat kahdet pimennysverhot.
Kuuntele viimeiseksi illalla jotain rauhoittavaa musiikkia, podcastia tai äänikirjaa tai tee joku meditaatioharjoitus, jos sellaisista tykkäät. Unimaski auttaa blokkaamaan valon ja yöllä heräillessä silmiä avatessa maski antaa muistutuksen - nyt on vielä yö, silmät takaisin kiinni ja uneen. Tarvittaessa voit laittaa myös korvatulpat, jos vieruskaverin/naapurin/liikenteen äänet on se, mikä herättää.
Ja kuten tuolla moni on jo sanonut, päivän aikana pitää huolehtia liikunnasta, ravinnosta ja levosta. Oikeastaan hyvät unet alkavat jo siitä, miten heräät päivään. Eli kehitä myös heräämiseen itsellesi sopivat rutiinit - jollekin sopii hypätä sängystä suoraan päivän touhuihin, joku haluaa venytellä pitkään ja heräillä rauhassa. Jos ajatus aamun kiireestä ahdistaa jo nukkumaan mennessä, sille kannattaa tehdä jotakin.
T: toinen uniongelmainen, jolle näistä keinoista on ollut apua, mutta joka silti ajoittain valvoo
Minä keksin juuri erittäin yllättävän kikan yölliseen heräilyyn; yleensä pari kertaa yössä kun täytyy mennä rakko tyhjentämään. Kikka toimi niin tehokkaasti että kyseessä täytynee olla placebo-vaikutus.
Nimittäin, aloin käyttää nikotiinipurkkaa - vaikken ole röökannut juuri lainkaan koko lähes 70-vuotisen elämäni aikana - kun koronapandemian alkuaikoina kerrottiin tiedoitus välineissä,
että tupakoijilla näyttää olevan pienempi mahdollisuus saada koronan vaikea versio, mahdollisesti siksi että nikotiini taitaa blokata ACE-2 reseptoria, joka jotenkin liittynee SARS-Cov-2 -viruksen toimintatapaan?
Tavallisesti olen jauhanut puolikasta 2 mg:n purkasta melko pitkään, päivässä korkeintaan kahta. Eilen illalla päätin piruuttani maata pannessa kokeilla noin neljäsosaa 2 mg:n purkasta tavalliseen ksylitolipurkkaan sekoitettuna. En muistaakseni herännyt kertaakaan yöllä ties kuinka pitkään aikaan!
Noh, luultavasti ensi yönä tuo ei enää toistune, mikä osoittanee että kyse todellakin oli placebosta,
mutta kuitenkin näyttää siltä että heräilyssä on kyse opitusta reaktiosta, joka ei ole kovin syvällä...
No, unettomuuden JUURISYY on usein vaikea poistaa. On stressitekijöitä ja taustatekijöitä jotka ei vaan poistu. Esim itsellä lapsuus hullun väkivaltanarsistin lapsena- koko lapsuus piti pelätä ja kuulostella tilannetta - teki minusta ylivalppaan ja ylivireän ja se on unettomuuden juursyy.
Samoi esim tuo narsistivanhempi on yhä stressitekijä, sillä edelleen tekee kaikkensa tuhotakseen lapsensa. Vaikka mun puolelta on välit poikki, sekään ei estä sitä etteikö voisi välikäsien kautta kiusata ja uhkailla. Samoin jollain voi olla hirveä elämäntilanne joka kestää VUOSIA, ei sitä silloin voi aina valita että enpä enää stressaa.
Mulla ainoa laiha apu on se että hyväksyn asian. Lääkejaksoja on ollut, mutta en koe että sen avulla loppupeleissä olisi yhtään helpompaa. Olen nyt sitten hyväksynyt että olen kroonisesti uneton ja nukun 3-4h jos aina edes sitäkään.
Sama vika täällä. Nukahdan helposti klo 20 aikoihin, mutta herään 01-03, enkä enää saa unta. Sinnittelen sängyssä viiteen asti ja sitten lähden lenkille ja alan päivän hommiin muutenkin. Kasilta illalla tietty taas väsyttää niin, että pakko päästä nukkumaan. Tavallisesti tarvitsen noin 8-9h unta yössä, joten nyt jää vähän vähiin.
Sänkysi alla oli halloween kummitus joka välillä ryömi peittosi alla.
tarkoitat varmaan nollanolla eli keskiyöllä.
Juot liikaa alkuillasta,rakko pitää hereillä. Nimim kokemusta on. Kertyy tippa ja kaks ja tuntuu muka että pissattaa ja on pakko ravata. Virkistyy.
Toinen syy on nälkä,rehellinen nälkä. Elimistö luulee saavansa ruokaa. Syöt päivän aikana liian vähän. Mulla oli tota samaa,aloin syömään enemmän iltapalalla.. Otin esim voileipää vielä just ennen nukkumaanmenoa.
Mutta se juominen,se on pahempi.
Eli juo vähemmän,syö proteiinipitoinen yöpala,juusto/kananmuna voikkari tai silleen
Menet liian aikaisin nukkumaan, jos unet alkaa katkeilla aamuyöstä, ja heräät viideltä. Unentarve vähenee iän myötä. Tee itsellesi säännöllinen unirytmi menemällä joka yö sänkyyn samaan aikaan, esim. klo 24, ja nouse aina samaan aikaan vaikka seitsemältä. Säännöllisyys on hyvän nukkumisen perusta.
Joskus 45-vuotiaana aloin heräillä pissahätiin. Ehkä oli kyse esivaihdevuosioireesta kun ei tällaista nuorempana ollut. Lopetan sekä juomisen että syömisen hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa.
Nyt on vaihdevuodet ohi ja tilanne paljon parempi.
Mulla alkoi kahden vuoden helvetti noin. Kun menin nukkumaan, nukahdin kyllä nopeasti mutta heräsin 2-3 tunnin unien jälkeen tuijottamaan vain kelloa ja odottamaan aamua.
Lopulta en saanut nukahdettua ollenkaan vaan valvoin lähes aamuun asti. Ehkä toisinaan nukuin tunnin tai alle herätäkseni kellonsoittoon.