G: Mitkä työpaikat (pl. viranomaiset) tarkistaa työntekijöiden taustat?
Esim. tilaa tuomiot oikeuksista tms? Mitkä firmat harrastaa tällaista?
Kommentit (15)
IT-alalla tuntuu olevan ihan peruskäytäntö, ainakin niissä työpaikoissa joissa itse olen ollut.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:00"]
IT-alalla tuntuu olevan ihan peruskäytäntö, ainakin niissä työpaikoissa joissa itse olen ollut.
[/quote]
Millainen merkintä voi olla este työpaikalle?
Useammassa pörssiyrityksessä on tehty tarkastus. Työt olleet taloushallinnossa, esimerkiksi kirjanpitoa.
[/quote]
Jep, monet asiakkaat haluavat teettää turvaselvityksen. Kuitenkin tähän tarvitaan aina selvitettävän kirjallinen lupa, ihan vaan yllätyksenä ei mitään Supon turvaselvityksiä tehdä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:01"]
[/quote]
Millainen merkintä voi olla este työpaikalle?
[/quote]
Periaatteessa millainen vaan. Riippuu ihan työnantajasta. Tietomurto- tai huumausainerikos on melko varma este, samoin muutenkin varkaudet. Rattijuopumus taas on sellainen että osan mielestä ei este, osan mielestä taas on.
Jos työskentelee korkean turvallisuuden paikoissa, esim. lentokentällä, eduskuntatalolla tai käräjäoikeudessa missä tahansa tehtävissä. Siis vaikka siivoojana.
Jos työskentelee alaikäisten kanssa, pitää toimittaa rikosrekisteriote.
Useammassa pörssiyrityksessä on tehty tarkastus. Työt olleet taloushallinnossa, esimerkiksi kirjanpitoa.
[/quote]
Ohis. Onko huumausainerikos este? Tuttuni opiskelee ekonomiksi ja on jäänyt 18-vuotiaana kiinni marihuanan polttamisesta, luuletko että on este alan töille?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:08"]
[/quote]
Ohis. Onko huumausainerikos este? Tuttuni opiskelee ekonomiksi ja on jäänyt 18-vuotiaana kiinni marihuanan polttamisesta, luuletko että on este alan töille?
[/quote]
Se riippuu täysin yrityksestä. Yhdessä paikassa tiedän että talous- tietomurto- ja huumausainerikokset olivat sellaisia että rekryä ei edes harkittu.
Minkä tuomion pilvenpolttamisesta saa?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:02"]
[/quote]
Jep, monet asiakkaat haluavat teettää turvaselvityksen. Kuitenkin tähän tarvitaan aina selvitettävän kirjallinen lupa, ihan vaan yllätyksenä ei mitään Supon turvaselvityksiä tehdä.
[/quote]
Meillä on tehty turvaselvitys rekrytoitaessa (se kevyempi versio, en nyt muista millä nimellä), ja tämä tietysti on kerrottu rekrytoitaessa. Ja tosiaan joillekin asiakkaille saattaa olla vaatimuksena, että he teettävät tarkemman selvityksen. Riippuu joko projektin luonteesta ja/tai asiakkaan omasta toimialasta.
Ainoa syy olla palkkaamatta jotain pilven polttelusta narahtanutta on se, että kiinni jäädäkseen pitää olla ihan perkeleen tyhmä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:20"]
pilven polttelu perkeleen tyhmä.
[/quote]
Tämä on ainoa asiapitoinen osuus tekstissäsi.
It-alalla, riippuu toki asiakkaasta ja projektista. Luottotiedot ym. tarkistetaan.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:08"]
[/quote]
[/quote]
Merkintä noista lievemmistä rikoksista kuten huumausaineen hallussapito tai käyttö tai rattijuopumus, tulee turvaselvityksessä esiin vain 5 vuotta merkinnän tekemisestä, eli eivät sentään loppuikää häiritse työllistymistä turvaselvitystä vaativiin paikkoihin.
Sosiaali ala käskee itse hankkimaan rekisteriotteen ennen sopimuksen allekirjoitusta