Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia asunnon laittamisesta vuokralle, suositteletko, kannattaako?

Vierailija
21.09.2021 |

Onko se käytännössä vaikeaa tai stressaako liikaa? Yksiön vuokralle laittamista harkitsen kun muutetaan isompaan.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vaan, ei ole vaikeaa

Vierailija
2/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita vinkkejä ja kokemuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikeaa, eikä stressaa, kun haastattelet vuokralaisen tarkoin, otat maksimivakuuden (vain pankkivakuus kelpaa, ei mitään kelan tai takaamon höpöhöpöjä) ja laitat ehdoksi sen, että jokaisen vuokranmaksun yhteydessä vuokralainen esittää voimassaolevasta kotivakuutuksesta todistuksen. Luottotiedottomiin ei kannata koskea pitkällä tikullakaan, ellet saa 3kk pankkivakuutta ja sen lisäksi henkilötakausta luottotietoiselta. Muista laittaa vuokrasopimukseen myös, että vuokralaisen velvollisuus on ilmoittaa muuttuneet yhteystiedot, asunto tarkistetaan kaksi kertaa vuodessa tiettyinä päivinä tai seuraava arkipäivänä. Et saa kieltää alivuokrausta kokonaan, mutta kiellä koko asunnon eteenpäin luovuttaminen.

Vierailija
4/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskaabelia, riskaabelia... Annat yhden arvokkaimmista omaisuuksistasi tuntemattoman käyttöön muutaman tonnin vakuutta vastaan.

Onko edes kunnon kassavirtaa luvassa?

Vierailija
5/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riskaabelia, riskaabelia... Annat yhden arvokkaimmista omaisuuksistasi tuntemattoman käyttöön muutaman tonnin vakuutta vastaan.

Onko edes kunnon kassavirtaa luvassa?

Hoitovastikkeen, rahoitusvastikkeen ja verojen jälkeen jäisi satanen positiivista kassavirtaa. Onko se hyvä vai huono?

Vierailija
6/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikeaa, eikä stressaa, kun haastattelet vuokralaisen tarkoin, otat maksimivakuuden (vain pankkivakuus kelpaa, ei mitään kelan tai takaamon höpöhöpöjä) ja laitat ehdoksi sen, että jokaisen vuokranmaksun yhteydessä vuokralainen esittää voimassaolevasta kotivakuutuksesta todistuksen. Luottotiedottomiin ei kannata koskea pitkällä tikullakaan, ellet saa 3kk pankkivakuutta ja sen lisäksi henkilötakausta luottotietoiselta. Muista laittaa vuokrasopimukseen myös, että vuokralaisen velvollisuus on ilmoittaa muuttuneet yhteystiedot, asunto tarkistetaan kaksi kertaa vuodessa tiettyinä päivinä tai seuraava arkipäivänä. Et saa kieltää alivuokrausta kokonaan, mutta kiellä koko asunnon eteenpäin luovuttaminen.

Ei asuntojen vuokraaminen sentään noin vaikeaa ole. Ellei sitten ole huonokuntoinen asunto huonolla paikalla, johon ei tahdo kunnon vuokralaisia löytyä. 

Vierailija
7/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon antaminen vuokralle ei ole vaikeaa.

Isompi stressi voi tulla siitä, kun käy ilmi,mettei kaikki menekään niin kuin oli ajatellut.

Yllätyksiä yllätyksiä...

Itse en enää ottaisi vuokralle kuin omat lapseni (😄) ja ehkä jonkun hyvin ja pitkään tuntemani tutun ihmisen.

Vierailija
8/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan siihen käyttää apuna jotain välitysfirmaa jos muuten stressaa liikaa. Näin itse aion tehdä koska muutan sen verran kauas etten pystyisi hoitamaan mitään yllättäviä asioita.

Vierailija
9/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksiöissä asuu erilaisia vuokralaisia kuin esim. kolmiossa.  Usein tilanteet muuttuu nopeasti ,ja kavreita otetaan asumaan myös   muualta. Välillä bilettäävät ja naapurit häiriintyy.  Aika tavalista on  yksion vuokralainen katoaa vain , ja  puhelin ei vastaa. Minulla on vuokra-asuntoja , eikä yksiö kannata, tulee  tyhjiä kuukausia.

Vierailija
10/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraisin vain läheiselle sukulaiselle tai ystävälle

Vierailija
11/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksiöissä asuu erilaisia vuokralaisia kuin esim. kolmiossa.  Usein tilanteet muuttuu nopeasti ,ja kavreita otetaan asumaan myös   muualta. Välillä bilettäävät ja naapurit häiriintyy.  Aika tavalista on  yksion vuokralainen katoaa vain , ja  puhelin ei vastaa. Minulla on vuokra-asuntoja , eikä yksiö kannata, tulee  tyhjiä kuukausia.

Tässä on realismia.

Vuokrattavaan asuntoon ei saa olla mitään tunnesidettä. Siksi oman, entisen kodin ulosvuokraaminen voi johtaa traumaattiseen kokemukseen, kun se sydämellä remontoitu koti on laitettu tuusannuuskaksi.

Parempi ostaa kämppä suoraan sijoituskäyttöön.

Vierailija
12/26 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten saat joka päivä jostain tuutista kuulla solvauksia, kuinka asumisen kalleus on sinun vikasi, ja miten on paha yhteiskunnallinen ongelma, jos pääset voitolle. Vuokraloordikysymyksen lopullinen ratkaisu tulee varmaan kohta poliittiseen retoriikkaan.

Vuokranantajana toimiminen ei sovi herkkänahkaiselle. Kehitä siis paksu selkänahka.

Vierailija
13/26 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 16 asuntoa. Ostettu heti, kun on mahdollista ja mm vanhemmat toimivat takaajina ensimmäisissä. Ehkä 3 v sitten ekan kerran pankissa sanottiin pitää laskea, kun ostettiin asunto lisää.

Tällöin ei pankkihenkilö ollut katsonut kokonaisuutta, ennen sitä lainaa sai.

Ykkössuosikkivuokralainen on keski-ikäinen mies. Jos erosta on vuosia, ei muuta tilapäisesti vaan enemmänkin lopullisesti. Ei biletä, ei missaa maksuja.

Tee hyvä pohjatyö ja ota myös oma vakuutus

Ei Kelan maksavaa eikä luottotiedotonta. Kaupunki saa hoitaa ne

Vierailija
14/26 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraturvan kautta kannattaa laittaa.

Minulla kaksi asuntoa niin eikä ongelmia.

Vierailija
15/26 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt hyvä vuokralainen: virolaisia työmiehiä, jotka eivät vaadi mitään eikä kuluta mitään. Mutta aiemman vuokralaisen kanssa olin repimässä hiuksia päästäni. Jätti vuokria maksamatta yms.

Itse en ole tästä innoissani. Kun työmiehet lähtevät, niin myyn asunnon. Sijoitan rahat ennemmin asuntorahastoon, jossa sama tuotto. Tai - sijoitan osakkeisiin, jossa parempi tuotto.

Vierailija
16/26 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon antaminen vuokralle ei ole vaikeaa.

Isompi stressi voi tulla siitä, kun käy ilmi,mettei kaikki menekään niin kuin oli ajatellut.

Yllätyksiä yllätyksiä...

Itse en enää ottaisi vuokralle kuin omat lapseni (😄) ja ehkä jonkun hyvin ja pitkään tuntemani tutun ihmisen.

Hih hih, näihinkin yllätyksiin voi varautua ihan samalla tavalla, kuin muihinkin elämän yllätyksiin esim vakuutuksilla.

Vierailija
17/26 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraisin vain läheiselle sukulaiselle tai ystävälle

Mä en, näistä ei tule kuin itkua ja hammastenkiristystä ja vuokrat jää saamatta... etkä kehtaa heittää ulos.

Vierailija
18/26 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko olis riittävän hyvä kassavirta kuukaudessa? Onko se satanen siis liian vähän?

Vierailija
19/26 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
20/26 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain pääomatuloa 4000 euron verran vuodessa. Veroja siitä sitten riipaistiin 30%. 

Siitä voikin laskeskella, että kuinka paljon asunto tuotti. Mun vuokralaiset eivät sentään tuhonneet paikkoja tai jättäneet vuokria maksamatta, mutta pari kodinkonetta tarvitsi vuokrausaikana uusia. Ja senhän tekee vuokranantaja, kukas muukaan. 

Eli saat taskun pohjalle lähinnä muutaman hassun lantin ja jos hyvin menee, saatat pysyä plussan puolella. Jos vuokralainen jotain sössii asumisessaan, sinä maksat kaiken. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi