Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukio-ope: sallisitko että oppilas skannaa kirjat tablettiin

Vierailija
07.11.2014 |

ja käyttää sitä oppitunnin aikana? Miksi/mikset?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sallisi, liikaa häiriötekijöitä. Ja sitä paitsi laitonta, ellei oppilas itse omaa kappaletta kirjasta, joka samalla tekee tämän scannaamisen tyhjänpäiväiseksi.

Vierailija
2/13 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noissa tunnin osissa muutenkin käytetään kirjoja, niin mulla ei ole tähän asiaan mitään sanottavaa.

Oikeasti koko kirjan skannaaminen on tekijänoikeuslaissa vähän niin ja näin, mutta kirjan osia saa skannata/kopioida omaan käyttöön  jokseenkin vapaasti. Eikä mun homma ole muutenkaan olla mikään tkeijänoikeuslainvalvoja. Se olkoon jonkun muun ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa minulla on 10 kilometrin matka lukioon ja selkävamma joka estää kantamasta reppua kirjoineen. Tabletti olisi paljon kirjapinoa paljon kevyempi kantaa mukana joka päivä.

Vierailija
4/13 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 12:40"]

Itseasiassa minulla on 10 kilometrin matka lukioon ja selkävamma joka estää kantamasta reppua kirjoineen. Tabletti olisi paljon kirjapinoa paljon kevyempi kantaa mukana joka päivä.

[/quote]

Eikö ison osan lukiokirjoista saa ostaa suoraan e-kirjoina nykyään? Ei tarvitsisi käyttäää aikaa skannailuun.

Opettajille kannattaa selittää tuo selkävaivajuttu. Ja sit kannattaa pitää huolta siitä, että todella on ekstraskarppina sen kirjansa kanssa tekemässä annettuja tehtäviä, eikä katsele kissavideoita juutuubista.

Vierailija
5/13 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 12:45"]

[/quote]

Eikö ison osan lukiokirjoista saa ostaa suoraan e-kirjoina nykyään? Ei tarvitsisi käyttäää aikaa skannailuun.

Opettajille kannattaa selittää tuo selkävaivajuttu. Ja sit kannattaa pitää huolta siitä, että todella on ekstraskarppina sen kirjansa kanssa tekemässä annettuja tehtäviä, eikä katsele kissavideoita juutuubista.

[/quote]

Opettajille ei kuulu oppilaan vaivat pätkääkään.

Vierailija
6/13 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 12:46"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 12:45"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tja no sitten ei ehkä auta kuin kantaa kirjoja.

Vierailija
7/13 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 12:40"]Itseasiassa minulla on 10 kilometrin matka lukioon ja selkävamma joka estää kantamasta reppua kirjoineen. Tabletti olisi paljon kirjapinoa paljon kevyempi kantaa mukana joka päivä.
[/quote]

Jos tämä olisi totta, sait koulukuljetuksia jotenkin tuettuna.

Vierailija
8/13 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuren osan kirjoista saa muutenkin e-kirjoina. Mulle on ihan sama missä muodossa kirja on, ainoastaan tekijänoikeusseikat voisi arveluttaa. Mutta jos sulla on paperikirja omana ja skannaat saman kirjan itsellesi toiseen muotoon niin siitä vaan mun puolesta. Tunneilla suurimmalla osalla on muutenkin koneet/tabletit koko ajan esillä e-kirjojen ja/tai tiedonhaun takia. Monella meidän lukion opettajista ei ole kirjalistassa edes vaihtoehtona paperikirjaa, e-kirja on ainoa.

T. lukion ope, joka viettää just nyt hyppytuntia av:lla vaikka pitäisi korjata paperipinoja :)

Vierailija
9/13 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa kirjan skannaaminen on täysin sallittua jos omistaa, on omistanut tai jopa lainannut alkuperäisen kappaleen.

Vierailija
10/13 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 12:39"]En sallisi, liikaa häiriötekijöitä. Ja sitä paitsi laitonta, ellei oppilas itse omaa kappaletta kirjasta, joka samalla tekee tämän scannaamisen tyhjänpäiväiseksi.
[/quote]
Opettajalle ei kuulu montako kappaletta kirjasta omistan. Sitä paitsi omaan käyttöön saa edelleen kopioida. Herää unestasi, dino.

Vierailija
11/13 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koulussa kirjoitettiin kalvoita vihkoon 2h putkeen. Kaikka aika meni siihen, että sai kirjoitettua. Turhaan heitettyä aikaa ja mitään ei jäänyt mieleen. Tietenkin sallisin, työelämässä suositaan tietokoneita.

Vierailija
12/13 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvioin tunnilla tarvitaan kirjaa, joten kiitos ei, tabletti pysyköön laukussa. Muuten minua ei kiinnosta pätkääkään, onko siellä e-kirja, skannattu vai varastettu teos.

Vierailija
13/13 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 12:46"]

[/quote]

Olet väärässä, rakas lapsi. Meillä on lakiin kirjoitettu velvollisuus edistää teidän hyvinvointianne.