Mitä sanoja puolisosi on sinulle opettanut?
Mitä sanoja (tai sanontoja) puolisosi on sinulle opettanut, joita et ollut ennen kuullutkaan?
Kommentit (36)
Leipata. Eli siis viikata lakanat, vaatteet yms
Tukkahan on ihan normaali sana, ja Se on ihan samaa tarkoittava kuin hiukset:D itse sanon aina hiuslakkaa tukkalakaksi
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 21:48"]
Oravapillu.
[/quote]
Ihanat muistot. vieläkö noita syntyy?
Nati = Hyvää yötä :) Hänen isänsä on suomenruotsalainen, joten sieltä Ruotsin puolelta kai tämä on poikaystävän perheen kieleen vääntynyt.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 00:41"]
Nati = Hyvää yötä :) Hänen isänsä on suomenruotsalainen, joten sieltä Ruotsin puolelta kai tämä on poikaystävän perheen kieleen vääntynyt.
[/quote]
Kyllä meillä tuolla suomenkielisellä länsirannikollakin oli lapsuudessani (80-luvulla) tapana sanoa natinati, kun toivotimme hyvää yötä.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 21:09"]Mies puhui 'mallaamisesta' ja olin et häh?? Se on sovittamista, ikinä ennen en ollut kuullut ja nyt käytän sitä itse sujuvasti.
[/quote]
sama täällä :) opin aikoinaam itä-suomalaiselta mieheltäni.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 00:30"]Leipata. Eli siis viikata lakanat, vaatteet yms
[/quote]
Ihanaa, opetin saman omalle miehelleni. Oli aika ihmeissään kun pyysin avuksi leippaamaan lakanoita.
Mieheni on opettanut mulle taas: fikkari (taskulamppu), ookata (matkustaa)
Nukkua kuin naula päässä
Mun on nyt pakko ilmaista oma tyhmyyteni, kun en ymmärrä mitä outoa voi olla sanoissa "raitis ilma". Eikö niin sanota kaikkialla? Autoihinkin laitetaan raitisilmasuodattimia. Tai johonkin muihinkin ilmastointijuttuihin, imureihin ehkä. Eikö aina saada raitista ilmaa, kun tuuletetaan =). Olen eteläisestä Suomesta.
Mies oli ihmeissään kun puhuin, että mun uuteen pyörään pitää ostaa rapakaaret. Ei ollu ikinä kuullutkaan mistään rapakaarista. Koitti selventää, että se on kylläkin lokasuoja. Väiteltiin tästä leikkimielisesti kauan :D Mielestäni autossa on lokasuojat ja pyörässä rapakaaret.
Sitten mies on opettanut minulle sanan inkuttaa (valittaa/väittää vastaan)
pödlöjöö/pödee
völjy
mäyskäri/karsu
ois niitä varmaan muitakin mut ei tuu mieleen. :)
tietääkö kukaan muu mitkä nuo kolme sanaa ovat ihan suomenkielellä?