Poliisi haukkuu lyttyyn sähköpotkulaudoilla liikkuvat: ”Säännöt hukassa ikään katsomatta”
Kommentit (11)
Kaupasta tullessani edellä ajoi sähköpotkulaudalla joku 7v tyttö, pienemmän ollessa kyydissä. Alamäessä sitten vielä ilman käsiä veti menemään, eikä kypärää kummallakaan päässä
Kukapa kertoisi kunnan katuosastolle, että ei ole järkevää ohjata sähköpotkulautoja varsinkaan keskustassa jalankulkijoiden joukkoon? Kun kävelijä astuu ulos vaikka liiketilan ovesta, niin metrin päästä humauttaa sähköpotkulautailija ohi 25 km/h -vauhtia.
Lisäksi ongelma on se, että se vaihtelee täysin kadunpätkästä riippuen, että missä sähköpotkulaudan laillinen paikka on. Eli liikkuminen menee poukkoiluksi autojen seasta jalankulkijoiden sekaan ja päinvastoin.
Tuossa kesällä pyöräilin erään äidin perässä, jolla oli n. 2-3 v pieni lapsi kyykyssä potkulaudan etuosassa, Helsingin keskustassa poukkoili, tosin aika hitaasti ajaen, mutta silti, tyon pikkuisen jalathan olisi helposti voinut murskaantua laudan alle, jos olisi sattunut tipahtamaan tuosta. Ja toinen äiti, jonka etuosassa oli tällä kertaa n.7-8 poika, joka seisoi potkulaudan päälle poikittain asetetun skeittilaudan päällä. Ei paljon ole järkeä tuossa touhussa, kun pitää pikkulapsien terveydestä piittaamatta ajella noilla.
Vierailija kirjoitti:
Ja teillä liikkuu viritettyjä yli 25 km tunnissa suhailevia lautailijoita, vaarallisen näköistä touhua tuo hurjastelu.
En tiennytkään, että niitä voi virittää. Olen kyllä ihmetellyt, kun mielestäni jotkut noista kulkevat paljon nopeammin kuin toiset. Olen vain luullut, että arvioin itse nopeudet väärin.
Vierailija kirjoitti:
Kukapa kertoisi kunnan katuosastolle, että ei ole järkevää ohjata sähköpotkulautoja varsinkaan keskustassa jalankulkijoiden joukkoon? Kun kävelijä astuu ulos vaikka liiketilan ovesta, niin metrin päästä humauttaa sähköpotkulautailija ohi 25 km/h -vauhtia.
Lisäksi ongelma on se, että se vaihtelee täysin kadunpätkästä riippuen, että missä sähköpotkulaudan laillinen paikka on. Eli liikkuminen menee poukkoiluksi autojen seasta jalankulkijoiden sekaan ja päinvastoin.
Ei niillä jalkakäytävällä saisi ajaakaan, vaan ne kuuluvat pyörätielle / kevyen liikenteen väylälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja teillä liikkuu viritettyjä yli 25 km tunnissa suhailevia lautailijoita, vaarallisen näköistä touhua tuo hurjastelu.
En tiennytkään, että niitä voi virittää. Olen kyllä ihmetellyt, kun mielestäni jotkut noista kulkevat paljon nopeammin kuin toiset. Olen vain luullut, että arvioin itse nopeudet väärin.
Noillahan pääsee parhaillaan varmaan jotain 50-60 km tunnissa, kun on tarpeeksi tehokas moottori. Yhden tämmöisen viritetyn perässä ajoin taannoin, pitkässä loivassa alamäessä, ja teki tiukkaa pysyä perässä, ohi olisin nippanappa päässyt, vauhtia oli varmasti yli 25 km tunnissa, kun usein olen noita lautoja kevyesti ohitellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä jalkakäytävällä saisi ajaakaan, vaan ne kuuluvat pyörätielle / kevyen liikenteen väylälle.
En niin väittänytkään, että saisi ajaa jalkakäytävällä. Mutta kun jalkakäytävällä ja kevyenliikenteenväylällä ei ole muuta eroa kuin liikennemerkki, ja niitä liikennemerkkejä on ripoteltu vähän sinne sun tänne, niin kaaos siitä seuraa.
Esim. tässä Google Mapsin kuvassa vasemmalla on kevyenliikenteenväylä jolla pitää ajaa sähköpotkulaudalla ja oikealla taas jalkakäytävä jolla ei saa ajaa sähköpotkulaudalla: https://goo.gl/maps/SnH9pi9An9qJJUnJA
Joku vie kuolee todella graavisti ( tyyliin aivot levinneenä kadulle) ja sit ollaan taas huuli pyöreenä.
Sähköpotkulautailijoilla tulisi olla omat kaistat erillään kevyestä liikenteestä.