Voinko sanoa näin työhaastattelussa:
Haluaisin vaihtaa työpaikkaa, koska en viihdy nykyisessä työpaikassa: pomo on juntti diktaattori, jonka johtamisopit ovat suoraan 50-luvulta, työntekijöitä kytätään eikä mitään kehitysehdotuksia otetan vastaan, jos ne on keksinyt joku muu kuin pomo. Kyseessä on pieni perheyritys, jonka tulevaisuuden epäilen olevan vaakalaudalla, eli halua pois tästä uppoavasta laivasta!
Olen nyt hakenut joitakin työpaikkoja, joihin työkokemuksellani ja koulutuksellani olisi pätevä, mutta mitä sanon työhaastattelussa syyksi miksi haluan vaihtaa työpaikkaa? Uusien haasteiden hakemisesta puhuminen on niin klisee. Voinko kertoa oikean syyn haluuni vaihtaa työpaikkaa, vai kokeeko haastattelija sen epälojaaliksi mustamaalaamiseksi? Mitä olette sanoneet vastaavassa tilanteessa, eli kun nykyinen työ on niin v---mäinen, että siksi haluaa muualle?
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:09"]
Hassua kuitenkin, että työhönottajilta pitä äsalata, että joku työpaikka voi olla oikeasti P:stä. Ja keksiä jotain ympäripyöreitä latteuksia. Terveisiä siis teille, jotka haastattelette tyhönhakijoita...
[/quote]
Tämä on vähän kaksipiippuinen asia. Ensinnäkään et voi tietää kuka tuntee kenetkin. Voi olla, ettei itse haastattelija tunne entistä työnantajaasi, mutta joku yrityksessä saattaa tuntea tai joku haastattelijan tuttu saattaa tuntea. Toinen pointti on juuri se, että jos kovasti annat negatiivista kuvaa edellisestä työnantajasta, voi haastattelija epäillä, että olet hyvin helposti arvostelemassa myös uutta työnantajaa. Hyvä haastattelija kun tietää, että asioissa on aina kaksi puolta, ja jokainen esittää vain sen omansa eikä kukaan voi olla varma, miten se oma näkemys on värittynyt.
Entinen tai tässä tapaukessa nykyinen työpaikka on aina käyntikortti seuraavaan. Jos sanot todellisen syyn niin se ei anna sinusta kovin hyvää kuvaa, koska on se henkilökohtaista panettelua. En minä ainakaan palkkasi henkilöä, joka saattaisi vaarantaa meidänkin yrityksen mainetta.
Joka työpaikkassa on töissä erilaisia ihmisiä ja se luo haasteita ottaa tiettyjä asioita huumorilla ja sitä, että pahat sanat yms pitää osata laittaa sanojan puutteelisuuden piikkin. Ja pienissä yrityksissä on se vika, että ne on pienen piirin piirileikkejä, eikä siellä on resursseja eikä kiinnostusta niitä ongelmia ratkaista.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:15"]
"Pienten perheyrityksien haasteet tuli koettua ja toivoisin ehkä sellaista avoimen palautteen ja kykyihin luottamamisen ilmapiiriä uudessa työpaikassa."
[/quote]
paitsi silloin, jos hakee toiseen pieneen perheyritykseen...
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:15"]
"Pienten perheyrityksien haasteet tuli koettua ja toivoisin ehkä sellaista avoimen palautteen ja kykyihin luottamamisen ilmapiiriä uudessa työpaikassa."
[/quote]
paitsi silloin, jos hakee toiseen pieneen perheyritykseen...
[/quote]
"Pienellä perheyrityksellä" on negatiivinen kaiku. Välltäisin ilmaisua pieni perheyritys vaikka se olisi ihan totta. Se vaan helposti kuulostaa negatiiviselta. Tai ainakin kuulostaa minun korviini, koska mulla on niistä juurikin negatiivisia kokemuksia niin en ehkä osaisi sanoa sitä täysin neutraalisti saati positiivisesti.