Töissä käyvät kateellisia työttömille?
Keskusteluja seurattuani (tällä palstalla ja muualla) olen tullut siihen tulokseen, että työssäkäyvät ovat mitä ilmeisimmin äärettömän kateellisia työttömille. Mikseivätpä olisi, vaikuttaahan työttömällä olevan kaikkea: ilmaista rahaa, rajattomasti vapaa-aikaa... Kaikkea, mitä työssäkäyvältä puuttuu. Miksi muutoin työssä käyvät jatkuvasti mollaisivat, alentaisivat ja paheksuisivat työttömiä, ellei taustalla ole nimen omaan kateus? Taitaa monelta vaan unohtua, että työttömän leipä ei ole leveä. En ymmärrä, miksi juuri työttömät tällä tavalla otetaan hampaisiin ja ajatellaan, että heitä saa kuka tahansa ylemmyydentuntoisesti haukkua.
Jos olette sitä mieltä, että yhteiskunnalta ei tule saada vastikkeetonta rahaa, niin palauttakaa ihmeessä yhteiskunnalle lapsilisänne (itsestänne tai lapsistanne maksetut) ja opintotukenne. Ei teidän ja lastenne olemassaolo ja opiskelu hyödytä yhteiskuntaa. Älkää vaan ikinä käyttäkö julkista terveydenhuoltoa, eihän verorahoilla tule kustantaa sairastamistanne. Lopettakaa itsekin se "loisiminen", jos vaaditte sitä työttömiltäkin.
T. työssäkäyvä
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:28"]
Itse saan tukia yhteensä 1943,46€/kk olen siis yhden lapsen yh (työtön) Joten rahallisesti ei ole mitään järkeä mennä näihin matalapalkkaisiin hommiin (toki työkokemuksen takia kannattaa jne, ja ei jäisi aukkoja cv:hen)
Suomessa tuet ovat kyllä liian passivoivia, minullakaan ei siis ole mikään hengenhätä vaikken heti duunia löytäisikään.
[/quote]
Muut kuin yh:t eivät saa tuollaisia summia. Ja tuo kaikki varmasti menee teillä normaaliin elämiseen, ei tuolla rahalla paljoa juhlita.
Ongelmana eivät ole sosiaalietujen suuruus, vaan palkkojen pienuus. Myös Suomessa alkaa olla työssäkäyviä köyhiä, joilla palkka ei riitä normaaliin elämiseen. Pk-seudulla yksiökin voi maksaa jo lähemmäs tonnin kuussa, vaikka olisi miten huonolta alueelta, ja päälle työmatkakulut ja syömiset. Ei se 1500 euron bruttopalkka riitä.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:25"]
Kuka sinne töihin haluaa mennä. Kummassakin on hyvät puolensa ja kumpaankin tottuu. Suomessa saa tukia tekemättä mitään, se on hyvä puoli työttömille. Tavallista työtä tekemällä ei taas rikastu.
[/quote]
No ei rikastu ei, mutta jos mä tällä hetkellä saan kelalta 522e kuussa, niin arvaa tuntuuko se paremmalta vaihtoehdolta kun se mitä vielä muutama kk sitten sain siitä tavallisesta työstä, 2200e kuussa. Noilla on kuitenkin ero, huomaatko? Ja ei tarvitse kenenkään vaivautua sanomaan että saanhan mä asumistukea, toimeentulotukea tai muuta, en saa.
[/quote]
Itse saan tukia yhteensä 1943,46€/kk olen siis yhden lapsen yh (työtön) Joten rahallisesti ei ole mitään järkeä mennä näihin matalapalkkaisiin hommiin (toki työkokemuksen takia kannattaa jne, ja ei jäisi aukkoja cv:hen)
Suomessa tuet ovat kyllä liian passivoivia, minullakaan ei siis ole mikään hengenhätä vaikken heti duunia löytäisikään.
[/quote]
No joo, ollaan kyllä vähän eri tilanteessakin. Mä en sanois tota mun viissatasta niinkään passivoivaksi. Sun tilanteessa vois ollakin vähän vähemmän kiire se duuni löytää.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:35"]
[/quote]
Tradenomi. Että suhteellisen rajalliset on vaihtoehdot.
[/quote]
Palataan asiaan, kun rekrykielto loppuu! Nyt ei vaihto onnistu.
En ole koskaan kadehtinut työttömiä. Jopa nuorena pienipalkkaisessa työssä tuloni olivat suuremmat kuin jos olisin ollut työtön. Lokakuun lopussa tipahti tililleni viisinumeroinen palkka tai oikeammin palkka+bonukset. Joten en todellakaan kadehdi työttömiä vaan käyn enemmän kuin mielelläni töissä, maksan iloisesti veroni ja nautin jokaisesta eurosta, jonka voin tuhlata omaan hyvinvointiini.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:20"]
Mulla vaan on sen verran itsekunnioitusta, että en ikinä suostuisi noin muutoin elämään puolison kustannuksella.[/quote]
Meillä on yhteiset rahat ja se, kummalla on enemmän rahaa, maksaa suuremman osan koko perheen menoista. Elättämisestä ei ole kyse, vaan elintasosta.
Jos aletaan menoja tarkasti puolittaa, elintaso täytyy tällöin mukautta pienituloisemman tulotason mukaan. Siinä jäisi matkat matkustamatta ja ravintolassa käymättä, jos opiskelijalla, äitiyslomalaisella tai työttömällä ei siihen olisi varaa. Ja aika hiljaista olisi vaikka jääkiekkoilijoiden ja Supercell-miljonäärien perheissä, kun ansaitulla rahoilla ei voisi mitään tehdä, koska "puoliso ei suostu elämään minun kustannuksellani". Mies viilettäisi yksinään ympäri maailmaa ja vaimo istuisi kotona ylpeänä vauvapalstalla?
Selvästi kuvaamasi tapa sinulle toimii, mutta minä en ikinä alistuisi parisuhteeseen kaltaisesi kanssa.
[/quote]
No joo, mä nyt noi kuukausittaiset perusjutut tossa kyllä vaan luettelin. Kyllä me matkustellaan, sillon kun miehellä sattuu olemaan lomaa (tosin matkustetaan kotimaassa vain, rakastetaan lappia molemmat ja siellä tykätään käydä, ei siis hintakaan ole se mitä olisi ulkomaanmatkalla), mutta mieshän ne matkat kuitenkin maksaa. Ravintoloissa nyt ei muuten vaan edes käydä kovin usein. Että kyllä me tehdään ihan tommosia normaaleja asioita, ne nyt vaan ei ole meidän arkipäivää joten en niitä alkanut eritellä.
Ja sitten siinä on vielä ihan pikku ero tohon sun esimerkkiin verrattuna, nimittäin kun mun mies ei ole lätkä- eikä supercell-miljonääri, vaan ihan tavis duunari. Että ei sen rahoillakaan ihan miten sattuu rellestetä. Tilanne ois aivan eri jos toisella sitä rahaa olisi niin paljon kun keksitään tarvita. En minäkään sentään niin pikkumainen ole että kituuttaisin omalla työmarkkinatuella jos miehellä olis sitä rahaa ku roskaa.
[/quote]
Apua! :D Ihan järkyttävää että saat tollasia summia tekemättä mitään! Kuka helvetti noita tukia on jakelemassa.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:31"]
Missä pullossa kavaneita täälläkin oikein hilluu?! Tässä taloustilanteessa ei niitä työpaikkoja yksinkertaisesti riitä kaikille. Itselläni on kaksi ammattia ja jonkin verran työkokemusta, nyt ollut 1,5 kuukautta työttömänä ja olen hakenut kaikkea mahdollista 2 viikon varastotyö pätkästä lähtien. Ja ei - en ole päässyt kuin yhteen haastatteluun, ja sitäkään työtä en saanut. Mielummin olisin jossain paksaduunissakin, kun viettäisin kaikki päivät töitä etsien ja tuntien itseni luuseriksi ja yhteiskunnan pohjasakaski muiden ihmisten seurassa. Henkisesti rankempaa tämä työttömyys on, kun minkä tahansa paskaduunin tekeminen..
[/quote]
Tämä! Tässäkin keskustelussa lähtökohtana on, että työttömät ovat työttömiä, koska duuni ei kelpaa. Ei, vaan avoimia työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:04"]
Missä pullossa kavaneita täälläkin oikein hilluu?! Tässä taloustilanteessa ei niitä työpaikkoja yksinkertaisesti riitä kaikille. Itselläni on kaksi ammattia ja jonkin verran työkokemusta, nyt ollut 1,5 kuukautta työttömänä ja olen hakenut kaikkea mahdollista 2 viikon varastotyö pätkästä lähtien. Ja ei - en ole päässyt kuin yhteen haastatteluun, ja sitäkään työtä en saanut. Mielummin olisin jossain paksaduunissakin, kun viettäisin kaikki päivät töitä etsien ja tuntien itseni luuseriksi ja yhteiskunnan pohjasakaski muiden ihmisten seurassa. Henkisesti rankempaa tämä työttömyys on, kun minkä tahansa paskaduunin tekeminen..
[/quote]
Tämä! Tässäkin keskustelussa lähtökohtana on, että työttömät ovat työttömiä, koska duuni ei kelpaa. Ei, vaan avoimia työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole.
[/quote]
Kait sä tiedät, että niitä paskaduuneja kyllä on tarjolla, vaan ei taida napata?
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:06"]
[/quote]
[/quote]
Kait sä tiedät, että niitä paskaduuneja kyllä on tarjolla, vaan ei taida napata?
[/quote]
Ei ole edes niitä paskaduuneja joka paikassa.
Haha työssäkäyvät ovat kateellisia työttömille kun eivät ota paskaduuneja vastaan. Varmaan olette myös kateellisia sille työkaverille joka tekee kaikki hitaasti, pitää pidemmät työtauot ja juttelee työkavereiden kanssa. Elämä on rankkaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Oletko noin avuton matematiikassa? Jos työttömiä on 450 000 ja avoimia työpaikkoja TE-toimistossa vähän päälle 10 000 koko Suomessa, niin ei niitä töitä vaan riitä kaikille. Ja kait sä tiedät, että ns. paskaduuneja ei maistereille anneta? Vai onko jossain satojatuhansia paskapiiloduuneja?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minä kerron ohiksena sinulle yhden hyvän syyn, miksi ihan mikä tahansa työ ei kelpaa: minä en ole saanut tähän mennessä kuin osa-aikaisia töitä. Ongelmaahan ei olisi, jos ne työt olisivat omalta paikkakunnaltani tai hieman etäämpää (pystyn kyllä matkustamaan töihin). Mutta jos tunteja on tarjolla viikossa muutama hassu ja työmatka on vaikkapa 30 km, niin se työssäkäyminen tulisi yksinkertaisesti kalliimmaksi kuin työttömänä "makaaminen" (kiitos, kun oletatte muuten minun olevan myös toimeton). Ja minun tukeni eivät todellakaan ole runsaan tonnin luokkaa, vaan siitä puolet. Minä en ymmärrä, miksi minun pitäisi pekästä työssäkäymisen riemusta matkustaa osa-aikatöiden perässä pitkiä matkoja siksi, että todellisessa minulla on kuukaudessa käytettävänä jopa perustyöttömyystukea pienempi summa.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:22"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:00"]
Pakko myöntää, että olen kateellinen siitä, että voivat olla kotona ja ottaa rennommin, niin minä tekisin, jos olisin työtön. Sen verran muntaon kuitenkin olen, etten uskalla irtisanoutua itse, mutta toivon kyllä, että kun seuraavat yt:t iskevät, voisin päästä pois...
[/quote]
Oletko kateellinen myös siitä viidestäsadasta mikä on mun ainoa kuukausitulo?
[/quote]
En, onneksi sun puoliso taitaa kustantaa sun elämääs muutoin. Jos mä jäisin työttömäksi, mun tulotaso ei liikahtaisi juurikaan...
[/quote]
Mulla vaan on sen verran itsekunnioitusta, että en ikinä suostuisi noin muutoin elämään puolison kustannuksella. Maksan edelleen puolet meidän vuokrasta, puolet sähköstä, oman puh.laskuni ja loput vähät laitan yhteisiin ruokamenoihin. Millä tahansa paskapalkallakin voisin kuitenkin ostaa edes joskus vaikka ihan kaupasta uuden vaatteen itselleni, nyt ei tarvitse edes haaveilla. Voidaan toki vaihtaa, mä tuun ihan mielelläni sun duuniin jos sä tosiaan haluat jäädä kotiin makaamaan.
[/quote]
Minkä alan koulutus sulla on? Jos nappaa, niin voisin yrittää suostutella.
[/quote]
Tradenomi. Että suhteellisen rajalliset on vaihtoehdot.