Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töissä käyvät kateellisia työttömille?

Vierailija
06.11.2014 |

Keskusteluja seurattuani (tällä palstalla ja muualla) olen tullut siihen tulokseen, että työssäkäyvät ovat mitä ilmeisimmin äärettömän kateellisia työttömille. Mikseivätpä olisi, vaikuttaahan työttömällä olevan kaikkea: ilmaista rahaa, rajattomasti vapaa-aikaa... Kaikkea, mitä työssäkäyvältä puuttuu. Miksi muutoin työssä käyvät jatkuvasti mollaisivat, alentaisivat ja paheksuisivat työttömiä, ellei taustalla ole nimen omaan kateus? Taitaa monelta vaan unohtua, että työttömän leipä ei ole leveä. En ymmärrä, miksi juuri työttömät tällä tavalla otetaan hampaisiin ja ajatellaan, että heitä saa kuka tahansa ylemmyydentuntoisesti haukkua.

Jos olette sitä mieltä, että yhteiskunnalta ei tule saada vastikkeetonta rahaa, niin palauttakaa ihmeessä yhteiskunnalle lapsilisänne (itsestänne tai lapsistanne maksetut) ja opintotukenne. Ei teidän ja lastenne olemassaolo ja opiskelu hyödytä yhteiskuntaa. Älkää vaan ikinä käyttäkö julkista terveydenhuoltoa, eihän verorahoilla tule kustantaa sairastamistanne. Lopettakaa itsekin se "loisiminen", jos vaaditte sitä työttömiltäkin.

T. työssäkäyvä

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:56"]

Niin, ja jos nyt jäisinkin yllättäen työttömäksi en epäröisi hetkeäkään vaikkapa kaupan kassalle takaisin menemistä. Ei tulisi mieleenkään terveenä ihmisenä jäädä kotiin omasta päätöksestä.

T: 13

[/quote]

Entäs akateemisesti koulutettu, parikymmentä vuotta vaativaa asiantuntijatyötä tehnyt. Ihanko todella sinusta hänet pitäisi lykätä mihin tahansa hanttiduuniin? Kansantaloudellisesti järjetöntä tuhlata sellaista aivopääomaa kaupan kassalle. Ja mihinkäs ne vähemmän lahjakkaat hakijat ja opiskelijat sitten menevät? Ei niitä kassaduuneja ole kaikille. Itse olen ollut niin kaupan kassalla kuin tehtaassa opiskeluaikoina, työtä en todellakaan vieroksu. Mutta eipä mulle ole niitä hanttihommia annettu, kun niitä nyt olen hakenut, kun taskussa on maisterin paperit ja 10 vuotta alan kansainvälistä työkokemusta.

Vierailija
22/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:53"]

Olen tehnyt töitä 16-vuotiaasta asti, nyt olen 25. Olen jakanyt mainoksia, ollut rappusiivooja, varastotyöntekijänä vuosia ja kaupan kassalla vuosia. Moni pitäisi noita paskaduunina, itse arvostan kaikkea työkokemustani. Varmasti olen pitkälti sen ansiosta päätynyt nykyiseen työhöni.

Eli ei, en kauheasti jaksa arvostaa ihmisiä jotka kieltäytyvät omasta mielestään vähäpätöisistä töistä ja olettavat pääsevänsä suoraan hyväpalkkaiseen duuniin.

[/quote]

Palaisitko vielä rappusiivoojaksi tai mainostenjakajaksi (joka muuten on juurikin nuorille sopivaa taskurahan keräystä, perheellinen ihminen ei sillä perhettään elätä)?

Minäkin olisin 16-vuotiaana voinut jakaa lehtiä, mutta 36-vuotiaana ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneena en siihen lähde. Hyvä niin, joku sinunkaltaisesi nuori saa työkokemusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:25"]

Kuka sinne töihin haluaa mennä. Kummassakin on hyvät puolensa ja kumpaankin tottuu. Suomessa saa tukia tekemättä mitään, se on hyvä puoli työttömille. Tavallista työtä tekemällä ei taas rikastu.

[/quote]

No ei rikastu ei, mutta jos mä tällä hetkellä saan kelalta 522e kuussa, niin arvaa tuntuuko se paremmalta vaihtoehdolta kun se mitä vielä muutama kk sitten sain siitä tavallisesta työstä, 2200e kuussa. Noilla on kuitenkin ero, huomaatko? Ja ei tarvitse kenenkään vaivautua sanomaan että saanhan mä asumistukea, toimeentulotukea tai muuta, en saa. 

Vierailija
24/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 08:52"]

Itse elän sossu- ja kelatuilla. Kesällä pitäis loppua, kun valmistun ja pääsen töihin. Olis ihan kiva, kun pääsis töihin koulun lisäks, mutta ei niitä töitä oikein ole.

[/quote]

Eikä niitä töitä ole valmistuneillekaan noin vaan, että älä laske sen varaan että tosiaan pääset valmistumises jälkeen duuniin.
[/quote]
no mulla on alaani vastaavaan paikkaan jo toistaiseksi voimassa oleva työsopimus. Pitää vain valmistua.

Vierailija
25/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä katkeria työttömiä peukuttelemassa :D onko oikeasti niin mahdoton ajatus että jollain on niin paljon selkärankaa ja itsekunnioitusta että on mielummin matalapalkkaisessa työssä kuin kotona tukien varassa?

Vierailija
26/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:04"]

Palaisitko vielä rappusiivoojaksi tai mainostenjakajaksi (joka muuten on juurikin nuorille sopivaa taskurahan keräystä, perheellinen ihminen ei sillä perhettään elätä)?

Minäkin olisin 16-vuotiaana voinut jakaa lehtiä, mutta 36-vuotiaana ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneena en siihen lähde. Hyvä niin, joku sinunkaltaisesi nuori saa työkokemusta.

[/quote]

Mainosten jakajaksi en, koska tiedän ettei sillä vuokraa makseta. Siivoamaan menisin toki mielummin kuin olisin työtön :)

T: se 25-vuotias (joka valmistuu korkeakoulusta joulukuussa)

Vierailija
27/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:56"]

Niin, ja jos nyt jäisinkin yllättäen työttömäksi en epäröisi hetkeäkään vaikkapa kaupan kassalle takaisin menemistä. Ei tulisi mieleenkään terveenä ihmisenä jäädä kotiin omasta päätöksestä.

T: 13

[/quote]

Minä en edes ole terve, jalassa on plantaarifaskiitti, selässä nikamien kulumaa ja kivut välillä kamalat. Minäkin olen näistä huolimatta tehnyt siivoustyötä ja siellä kaupan kassalla ollut, tekisin edelleen jos niitäkään töitä olisi mulle tarjolla. En pysty minäkään siis ymmärtämään ihmisiä jotka käytännössä vapaaehtoisesti sinne kotiin jäävät sen sijaan että tekisivät töitä. Kyllä minä noissa "paskaduuneissakin" enemmän rahaa sain kun kotona ollessa nyt. 

Vierailija
28/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:00"]

Pakko myöntää, että olen kateellinen siitä, että voivat olla kotona ja ottaa rennommin, niin minä tekisin, jos olisin työtön. Sen verran muntaon kuitenkin olen, etten uskalla irtisanoutua itse, mutta toivon kyllä, että kun seuraavat yt:t iskevät, voisin päästä pois...

[/quote]

Oletko kateellinen myös siitä viidestäsadasta mikä on mun ainoa kuukausitulo?

Vierailija
29/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:13"]

Pakko myöntää, että olen kateellinen siitä, että voivat olla kotona ja ottaa rennommin, niin minä tekisin, jos olisin työtön. Sen verran muntaon kuitenkin olen, etten uskalla irtisanoutua itse, mutta toivon kyllä, että kun seuraavat yt:t iskevät, voisin päästä pois...

[/quote]

[/quote]

En, onneksi sun puoliso taitaa kustantaa sun elämääs muutoin. Jos mä jäisin työttömäksi, mun tulotaso ei liikahtaisi juurikaan...

Vierailija
30/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 08:52"] Itse elän sossu- ja kelatuilla. Kesällä pitäis loppua, kun valmistun ja pääsen töihin. Olis ihan kiva, kun pääsis töihin koulun lisäks, mutta ei niitä töitä oikein ole. [/quote] Eikä niitä töitä ole valmistuneillekaan noin vaan, että älä laske sen varaan että tosiaan pääset valmistumises jälkeen duuniin. [/quote] no mulla on alaani vastaavaan paikkaan jo toistaiseksi voimassa oleva työsopimus. Pitää vain valmistua.

[/quote]

Jos sulla on voimassa oleva työsopimus, niin luulis että voisit tehdä sen opiskelun ohella niitä töitäkin eikä tarviis sossusta hakea rahoja.

Vierailija
31/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, niitä vaivaa kateus ja lisäksi ne luulevat, että työttömällä on aikaa kamalasti. Ei todellakaan ole  ylimäärästä aikaa. Aika kuluu äkkiä kaikenlaiseen. Huippu on yksi työssäkäyvä ystäväni, joka aina kertoo mulla kaikki työhuolensa tarkkaan. Syyksi kertoo sen, että mulle muka tulee hyvä olo, kun tajuan, että siellä työssäkään ei ole niin mukavaa.

Vierailija
32/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:10"]

Onpa täällä katkeria työttömiä peukuttelemassa :D onko oikeasti niin mahdoton ajatus että jollain on niin paljon selkärankaa ja itsekunnioitusta että on mielummin matalapalkkaisessa työssä kuin kotona tukien varassa?

[/quote]

Kyllä kuule minäkin olisin mieluummin matalapalkkaisessa työssä, palkka tuskin olisi pienempi kun työmarkkinatuki joka on ainoa mitä tällä hetkellä saan. 

Vierailija
33/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 08:52"] Itse elän sossu- ja kelatuilla. Kesällä pitäis loppua, kun valmistun ja pääsen töihin. Olis ihan kiva, kun pääsis töihin koulun lisäks, mutta ei niitä töitä oikein ole. [/quote] Eikä niitä töitä ole valmistuneillekaan noin vaan, että älä laske sen varaan että tosiaan pääset valmistumises jälkeen duuniin. [/quote] no mulla on alaani vastaavaan paikkaan jo toistaiseksi voimassa oleva työsopimus. Pitää vain valmistua.

[/quote]

Jos sulla on voimassa oleva työsopimus, niin luulis että voisit tehdä sen opiskelun ohella niitä töitäkin eikä tarviis sossusta hakea rahoja.
[/quote]
tällä hetkellä työtilanne on se, että itsenäinen työskentely on pakollista. En ole valmistunut vielä, joten en saa tehdä yksin töitä. Toisin sanoen mulla täytyy olla joku valvomas mun tekemisiä.

Vierailija
34/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:10"]

[/quote]

Varsinkin tässä työllisyystilanteessa työstäkieltäytymistä pidetään pahana. Laitetaan pakosta töihin, ettei oikeasti halukkaat työllisty. Työttömillä on enemmän selkärankaa kieltäytyä kuin vastaanottaa. Näille on ihan omat lain pykälätkin, ei tarvitse täällä kertoa mikä on oikein. Muista, että suomi on hyvinvointivaltio.

Vierailija
35/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:15"]

[/quote]

[/quote]

En, onneksi sun puoliso taitaa kustantaa sun elämääs muutoin. Jos mä jäisin työttömäksi, mun tulotaso ei liikahtaisi juurikaan...

[/quote]

Mulla vaan on sen verran itsekunnioitusta, että en ikinä suostuisi noin muutoin elämään puolison kustannuksella. Maksan edelleen puolet meidän vuokrasta, puolet sähköstä, oman puh.laskuni ja loput vähät laitan yhteisiin ruokamenoihin. Millä tahansa paskapalkallakin voisin kuitenkin ostaa edes joskus vaikka ihan kaupasta uuden vaatteen itselleni, nyt ei tarvitse edes haaveilla. Voidaan toki vaihtaa, mä tuun ihan mielelläni sun duuniin jos sä tosiaan haluat jäädä kotiin makaamaan. 

Vierailija
36/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:20"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:15"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mulla vaan on sen verran itsekunnioitusta, että en ikinä suostuisi noin muutoin elämään puolison kustannuksella. Maksan edelleen puolet meidän vuokrasta, puolet sähköstä, oman puh.laskuni ja loput vähät laitan yhteisiin ruokamenoihin. Millä tahansa paskapalkallakin voisin kuitenkin ostaa edes joskus vaikka ihan kaupasta uuden vaatteen itselleni, nyt ei tarvitse edes haaveilla. Voidaan toki vaihtaa, mä tuun ihan mielelläni sun duuniin jos sä tosiaan haluat jäädä kotiin makaamaan. 

[/quote]

Minkä alan koulutus sulla on? Jos nappaa, niin voisin yrittää suostutella.

Vierailija
37/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:25"]

Kuka sinne töihin haluaa mennä. Kummassakin on hyvät puolensa ja kumpaankin tottuu. Suomessa saa tukia tekemättä mitään, se on hyvä puoli työttömille. Tavallista työtä tekemällä ei taas rikastu.

[/quote]

No ei rikastu ei, mutta jos mä tällä hetkellä saan kelalta 522e kuussa, niin arvaa tuntuuko se paremmalta vaihtoehdolta kun se mitä vielä muutama kk sitten sain siitä tavallisesta työstä, 2200e kuussa. Noilla on kuitenkin ero, huomaatko? Ja ei tarvitse kenenkään vaivautua sanomaan että saanhan mä asumistukea, toimeentulotukea tai muuta, en saa. 

[/quote]

Itse saan tukia yhteensä 1943,46€/kk olen siis yhden lapsen yh (työtön) Joten rahallisesti ei ole mitään järkeä mennä näihin matalapalkkaisiin hommiin (toki työkokemuksen takia kannattaa jne, ja ei jäisi aukkoja cv:hen)

Suomessa tuet ovat kyllä liian passivoivia, minullakaan ei siis ole mikään hengenhätä vaikken heti duunia löytäisikään.

Vierailija
38/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä pullossa kavaneita täälläkin oikein hilluu?! Tässä taloustilanteessa ei niitä työpaikkoja yksinkertaisesti riitä kaikille. Itselläni on kaksi ammattia ja jonkin verran työkokemusta, nyt ollut 1,5 kuukautta työttömänä ja olen hakenut kaikkea mahdollista 2 viikon varastotyö pätkästä lähtien. Ja ei - en ole päässyt kuin yhteen haastatteluun, ja sitäkään työtä en saanut. Mielummin olisin jossain paksaduunissakin, kun viettäisin kaikki päivät töitä etsien ja tuntien itseni luuseriksi ja yhteiskunnan pohjasakaski muiden ihmisten seurassa. Henkisesti rankempaa tämä työttömyys on, kun minkä tahansa paskaduunin tekeminen..

Vierailija
39/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:20"]

Mulla vaan on sen verran itsekunnioitusta, että en ikinä suostuisi noin muutoin elämään puolison kustannuksella.[/quote]

Meillä on yhteiset rahat ja se, kummalla on enemmän rahaa, maksaa suuremman osan koko perheen menoista. Elättämisestä ei ole kyse, vaan elintasosta.

Jos aletaan menoja tarkasti puolittaa, elintaso täytyy tällöin mukautta pienituloisemman tulotason mukaan. Siinä jäisi matkat matkustamatta ja ravintolassa käymättä, jos opiskelijalla, äitiyslomalaisella tai työttömällä ei siihen olisi varaa. Ja aika hiljaista olisi vaikka jääkiekkoilijoiden ja Supercell-miljonäärien perheissä, kun ansaitulla rahoilla ei voisi mitään tehdä, koska "puoliso ei suostu elämään minun kustannuksellani". Mies viilettäisi yksinään ympäri maailmaa ja vaimo istuisi kotona ylpeänä vauvapalstalla?

Selvästi kuvaamasi tapa sinulle toimii, mutta minä en ikinä alistuisi parisuhteeseen kaltaisesi kanssa.

Vierailija
40/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:18"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:09"]

[/quote]

[/quote]
tällä hetkellä työtilanne on se, että itsenäinen työskentely on pakollista. En ole valmistunut vielä, joten en saa tehdä yksin töitä. Toisin sanoen mulla täytyy olla joku valvomas mun tekemisiä.
[/quote]
ja miten muuten voisin olla kahdessa paikassa yhtäaikaa? Työaika on 7-16 ja koulussa pitäis olla 8-16

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi