Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sappikivet ja maksa arvot

pelokas..
20.09.2021 |

elikkäs mulla alkoin synnytyksen jälkeen kovat ylävatsakipu kohtaukset ja verikokeilla selvisi että kaikki maksa arvot koholla. myöhemmin löytyi ultrassa että sappi täynnä pientä soraa.. mutta niin eniten tässä mua ahdistaa että nyt eism ei oo tullut uutta kohtausta 2 viikkoon, tosin syön kyllä tosi tiukasti tällä hetkellä.. mutta GT arvo vaan nousee ja AFOS ei laske ja taas P-Alat nousussa. niin oisko kokemuksia sappikivistä ja erityisesti ettå miten teillä vaikuttanut noihin arvoihin? Pelottaa ihan kamalasti että on jotain muuta minkä takia nuo arvot ei laske... vauva ajan luulis olevan iloista aikaa mutta tämän kaiken takia mulla vaan on kauhea stressi ja itkettää vähän väliä ettå saanko nähdä kun pieni rakas kasvaa..

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös raskaus laukaisi sappikivitaudin ja leikkauksessa selvisi, että sappirakko oli ollut kroonisesti tulehtunut.

Mulla oli P-ALAT marginaalisesti koholla pitkään (sitä ihmeteltiin kovasti raskauden aikana), mutta se laski normaaliksi leikkauksen jälkeen. Mun sappirakko leikattiin, kun vauva oli 2kk vanha.

Oletko jonossa sappileikkaukseen?

Vierailija
2/7 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo lähete on kirran polille menossa, en vielä tiedä suostuvatko leikkaamaan.. toivon todella ettå leikkaavat. synnytyksen jälkeen laihtunut raskauskilot+ kohta 7 kiloa päälle alle 3 kk. Mitään uskalla syödä kun pelottaa että tulee uusi kohtaus..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelokas.. kirjoitti:

joo lähete on kirran polille menossa, en vielä tiedä suostuvatko leikkaamaan.. toivon todella ettå leikkaavat. synnytyksen jälkeen laihtunut raskauskilot+ kohta 7 kiloa päälle alle 3 kk. Mitään uskalla syödä kun pelottaa että tulee uusi kohtaus..

No kyllä pitäis, jos kohtauksia on tiheään ja maksa-arvot koholla. Oikeastaanhan toi jo täyttää päivystyksellisen leikkauksen kriteerit.

Jos haluat leikkaukseen nopeammin voit hakeutua päivystykseen kipukohtauksen aikana. Mitä useampi päivystyskäynti, sitä todennäköisemmin ja nopeammin leikataan.

Hoitavaan tahoon tai leikkausjonon hoitajaan voi myös olla yhteydessä ja vedota tohon tilanteeseen, että on sappikivikohtauksia ja pieni vauva. Itse en ainakaan olisi pystynyt vauvasta huolehtimaan kohtauksen aikana.

Tosi paljon tsemppiä. Olen ollut samassa tilanteessa, etten oikein uskaltanut syödä ja pelkäsin vaan aina milloin kohtaus tulee.

Vierailija
4/7 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtauksia ei nyt tule jos syön vaan näitä nutridrinkkejä ja kaurapuuroa yms kevyttä

Vierailija
5/7 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna yrittäisin saada leikkausta aikaistettua. En tiedä missä asut, mutta ainakin täällä pk-seudulla jono voi olla puoli vuotta tai ylikin.

En haluaisi pelotta, mutta sulla kun on todettu pieniä kiviä/sakkaa sappirakossa, on siinä se ikävä riski, että ne voivat lähteä sieltä liikkeelle ja tukkia sappitiet. Olen sen kokenut ja se on todella ikävää, lisäksi vaarallista, sillä se voi aiheuttaa haimatulehduksen.

Leikkaukseen pääsemiseksi voisit siis vedota

- Kohonneisiin maksa-arvoihin

- Usein toistuviin kohtauksiin ja sen vuoksi todella rajoitettuun ruokavalioon (en tiedä imetätkö, mutta jos imetät niin sitä suuremmalla syyllä)

- Yleiseen elämäntilanteeseen (vauvan äiti kun ei oikein voi jäädä sairaslomalle odottelemaan leikkausta)

- Sappikivien kokoon

Vierailija
6/7 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy yrittää jos siihen voisi jotenkin vaikuttaa. ja joo imetän ja melkeen kyllä koko ajan huono olo kun ei saa syötyä ja nälkä aina muttakun ei uskalla syödä oikeen kunnolla.

Vierailija
7/7 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista kuitenkin ettet pidä liian pitkiä taukoja syömisessä vaikka pelottaakin syödä. Semmoinenkin voi sappikipuja aiheuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi