Pitääkö absolutistin tarjota juhlissa alkoholijuomia vierailleen?
Tällainen kysymys tuli mieleeni tuosta vegaanikeskustelusta.
Pitääkö kutsussa kertoa, jos juhlat ovat alkoholittomat? Että vakaumukselliset alkoholinjuojat ymmärtäisivät kieltäytyä kutsusta.
Kommentit (26)
Mä olen raitistunut alkoholisti. Periaatteessa voisin tarjota viinaa muille,jos pitäisin juhlia. Mun tuttavat kuitenkin tietää tilanteeni eikä kukaan olettaisi että viinaa on tarjolla. Saa mun luona alkoholia juoda kun ei ala örveltämään
Pidä vaan mehukestit keskenäs päiväkodin asiakkaille
Ei tietenkään pidä, mutta jos sä et ratkea vaikka muut juo, niin miksi et tarjoaisi? Vegaanikin tarjoaa vierailleen lihaa usein, jos kyseessä ei ole ideologinen este lihan käsittelyyn.
En tietenkään tarjoaisi kenellekään alkoholia. Toisaalta koko suku ja tuttavapiiri tietää aivan varmasti, että olen uskovainen ja absolutisti.
Mulla on jokunen absolutisti kaveri. Osa heistä tarjoaa kuohuviiniä juhlissa. Yksi tarjosi kerran, mutta totesi että hänen alkoholiin liittyvät traumansa nostavat ihan liikaa päätään jos alkoholia on hänen kotonaan. Muualla muiden (hillitty) juominen ei niin haittaa. Mun mielestä kenenkään ei pidä tehdä mitään mikä sotisi omia arvoja tai omaa turvallisuuden tunnetta vastaan omassa kodissaan.
olen ahkera viinanjuoja
mutta minun bileissäni on aina tarjolla myös alkoholiton vaihtoehto
edellytän että minua kohdellaan samalla kohteliaisuudella kun menen muiden bileisiin
Riippuu vähän mistä juhlasta kyse. Jos päivällä järjestettävät kahvi ja kakkukutsut niin ei tarvitse alkoholia tarjota eikä edes mainita.
Mun apppivanhemmatkin ovat nykyisin täysraiittiita mutta kyllä he ovat tarjoilleet kuoharia niille vieraille jotka haluavat.
No tarjoanhan minäkin alkoholitonta, enkä pakota ketään juomaan viiniä.
Eli minusta fiksu emäntä/isäntä huomioi erilaiset vieraat. Vegaaneille lihatonta, lihansyöjille eläinkunnan tuotteita sisältäviä juttuja, jollei keksi jotain kaikille varmuudella maistuvaa lihatonta/maidotonta.
Keliaakikoille gluteenitonta. Ja niin edelleen.
Minä en nyt toki absolutistin alkoholittomilla tarjoomuksilla pahoittaisi mieltäni, mutta kieltämättä en jäisi koko illaksi notkumaan hoodeille, ja hiukan epäilen, että aika jäyköt bileet olisi tiedossa.
Riippuu paljon juhlista. Rippijuhlissa ei, ylioppilasjuhlissa, merkkipäivillä, gaaloissa yms. yleensä kuohuviini (alkoholiton ja -holillinen vaihtoehto), häissä kaikkea riittävästi, kokkareilla nimikin jo sanoo. Juhlissa ei ole tarkoitus levittää omaa ideologiaansa vaan juhlia jotain.
Minusta ei tarvitse. En muutenkaan keksi oikein muita juhlia, kuin häät missä alkoholitarjoilu on jonkinlainen oletusarvo, yleensä omat juomat kuskataan kaikkialle, jos halutaan yhtään enempää ottaa.
Toimii tämä vertaus vegaaniruokaan vähän kehnosti.
Tottakait sä absolutistina tarjoat absolut vodkaa. Ihan selevä asia.
jos järjestää juhlat, niin luulisi että vieraat olisivat sen verran läheisiä että tietävät että minkänlaista linjaa isäntä tai emänä pitää alkoholin suhteen.
Aivan sama itselleni, taskumatti aina mukana.
Vierailija kirjoitti:
olen ahkera viinanjuoja
edellytän että minua kohdellaan samalla kohteliaisuudella kun menen muiden bileisiin
Alkoholiton vaihtoehto on hyvä olla tarjolla siksikin, että joillakin on ihan terveydellinen syy, miksi ei juo alkoholia. Sitten on niitä, jotka ovat omalla autolla liikkeellä, tai kuskina jollekin. He eivät voi nauttia alkoholia, vaikka normaalisti nauttisivatkin.
Itse en tarjoa alkoholia, en myöskään "alkoholittomia vaihtoehtojuomia". Kun järjestän juhlat, teen sen niin, ettei juomat ole mitenkään huomion keskipisteenä missään vaiheessa. Jos maljoja nostetaan, ei kiinnitetä huomiota siihen, mitä on lasissa/mukissa, vaan siihen asiaan, mille malja nostetaan.
Eihän se tietenkään mikään pakko ole tarjota. On myös eri asia olla itse tarjoamatta alkoholia, kuin kieltää omien alkoholijuomien nauttiminen juhlissa, jos siis kysessä on jonkinlaiset bileet. Tarjoilupoliitiikka on tietenkin aina ihan hyvä ilmoittaa etukäteen. Omat juomat mukaan, onko tarjoilua vai ei, vai halutaanko että kaikki on selvin päin. Absolutistilla voi olla syynsä, minkä takia ei halua humalaisia kotiinsa.
Meillä oli ainakin häissä baari auki ja vappuna skumppaa vieraille. Miksi ei?
Ei ole olemassa käsitettä vakaumuksellinen alkoholinjuoja. Sen jo toki tiesitkin.
Vastaus on että ei, kenenkään ei ole pakko tarjota juhlissaan alkoholia eikä siitä tarvitse etukäteen ilmoittaa. Tarjoilu on kuitenkin suotavaa, mikäli toivot ihmisten viihtyvän kekkereissäsi myös kahvitarjoilun päätyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen ahkera viinanjuoja
Alkoholiton vaihtoehto on hyvä olla tarjolla siksikin, että joillakin on ihan terveydellinen syy, miksi ei juo alkoholia. Sitten on niitä, jotka ovat omalla autolla liikkeellä, tai kuskina jollekin. He eivät voi nauttia alkoholia, vaikka normaalisti nauttisivatkin.
Itse en tarjoa alkoholia, en myöskään "alkoholittomia vaihtoehtojuomia". Kun järjestän juhlat, teen sen niin, ettei juomat ole mitenkään huomion keskipisteenä missään vaiheessa. Jos maljoja nostetaan, ei kiinnitetä huomiota siihen, mitä on lasissa/mukissa, vaan siihen asiaan, mille malja nostetaan.
No ei se kuoharikaan nyt keskipiste ole, mutta voin vakuuttaa sinulle, että kyllä sun vieraat sen noteeraa, millä mehukatilla sinä kuittaat maljat. Ihan samalla lailla juoman laadulla on väliä juhlissa kuin ruuankin laadulla. Pihi ja huolimaton emäntä ei tätä tajua, fiksu tajuaa.
Ei pidä. Voi olla yksinkin.