Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään kirjoitetaan vuodet väliviivoilla ??

Vierailija
20.09.2021 |

Ihmettelen tätä yhä laajalti leviävää ilmiötä, johon tuntuu tätä nykyä törmäävän tuon tuostakin. Käsittääkseni suomeksi kirjoitetaan vuosilukuihin viitaten viivoilla ja ilman seuraavasti, esim. ”5 vuotta sitten tein niin ja näin”, ja ”hän on nyt 5-vuotias”. Nyt tuntuu, että toistuvasti törmää siihen, että väki kirjoittaa ”jo 5-vuotta olen työskennellyt täällä” (5-vuotta!!) ja vastaavasti, ”vietämme 5 vuotis hääpäivää”.

Mitä ihmettä? Saman havainneita?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kielioppi hallussa, ei ymmärretä sen viivan tarkoitusta.

Vierailija
2/11 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vain yksi asioista, mitä nykyään kirjoitetaan väärin. Olen nähnyt samassa tekstissä myös muodot "5 vuotias" ja "5-vuotta". Päivämääristä jää pisteet kuukauden numeron perästä (20.9). Adjektiivia ja substantiivia kirjoitetaan yhteen (mustakoira). On pääkipeä ja pahaolo. Kolmiososaisia ja pidempiä yhdyssanoja ei osata kirjoittaa yhteen kuin osittain (kahvikuppi neuroosi). Yhdyssanoista puuttuu kahden saman vokaalin välistä yhdysmerkki (linjaauto) tai se lisätään kahden saman konsoantin väliin (syys-sade).

Kaikki ihan peruskoulussa, suurin osa alakoulussa opetettavaa asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin "nykyään"? Luuletko, että on vaikka 35 vuotta äikänaineita korjanneelle lehtorille uusi ilmiö?

Vierailija
4/11 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut eivät vaan osaa edes 5:ttä kirjoittaa.

Vierailija
5/11 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin "nykyään"? Luuletko, että on vaikka 35 vuotta äikänaineita korjanneelle lehtorille uusi ilmiö?

Nämä virheet ovat kyllä yleistyneet viime vuosina. Ja tullut uusia vielä kaupan päälle.

Vierailija
6/11 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten se 50 kymppinen tai 50-kymppinen.

Vierailija
7/11 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä virheet ovat kyllä yleistyneet viime vuosina. Ja tullut uusia vielä kaupan päälle.

Ootko tullut ajatelleeksi sitä, että somen yleistymisen myötä olet altistunut koko ajan enemmän editoimattomille ja korjaamattomille teksteille? Ennen ihmiset eivät julkaisseet omaa tuotantoaan joka paikassa, nyt julkaisevat. Mä tein opiskeluaikana paljon oikaisulukua, ja ihan noita samoja virheitä tekivät ihmiset silloinkin.

Vierailija
8/11 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut eivät vaan osaa edes 5:ttä kirjoittaa.

Numeroiden taivutuspäätteet ovat kyllä hankalia monelle.

Missä muodossa on numero 12:sta? Olen nähnyt nimittäin tuota tekstissä tyyliin "olin matkalla 12:sta lapsen kanssa". Tuon genetiivin tilalla voisi olla joku muukin sijamuoto, mutta jotenkin ihmiset ajattelevat että se on se "sta" (kahdentoista), joka sinne kaksoispisteen jälkeen kuuluu. Toinen esimerkki voisi olla "ruokaa oli tarjolla 12:sta lapselle"

Vierailija
9/11 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä siksi, koska me emme enää oikein lue kirjoja tai tekstejä, joissa kieli on laadukasta. Samaten kommunikointi on muuttunut paljon tekstivälitteisemmäksi, joten altistumme paljon heikolle tekstille ja kirjoitustyyleille.

Minullekin on oikeinkirjoitus vaikeaa.

Vierailija
10/11 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, missä sinä olet tuota jo 5-vuotta olen tehnyt jne? 

Kenen tekstejä sinä luet? Sun pitäisi kysyä siltä kirjoittajalta, miksi hän tekee noin.

Sillä minä en ainakaan ole tuohon törmännyt koskaan. Ja luen aika paljon.

Vierailija
11/11 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa pitäisi olla tiukempi oikeinkirjoituksen suhteen. Mutta kyllä varsinkin nuo yhdyssanojen erikseen kirjoittamiset tulevat paljolti ympäristöstä, nimeen omaan siitä, että englantilaiseen tapaan on Coffee Shopeja ja Outdoor Varusteita ja muita sanahirviöitä. Sama somessa. Näyttääkö jotenkin coolilta? En tiedä.

Joku äiti täällä kirjoitti että koululainen ei tiennyt mitä vastenmielinen tarkoitti. Eli ehkä lapsille lukeminenkin on jäänyt vähemmälle...?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi