Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miks kaikilla on aina selkäkipuja?

Vierailija
05.11.2014 |

Mulla on aina ollu hyvä selkä.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:55"]

Sillä saa helposti saikkua. Ja siis entisessä työssäni monet feikkasivat selkäkipuja. Toki joillain se oikeastikin vaivaa.

[/quote]

Näinpä. Ei näy missään labrakokeessa tms että onko se oikeesti kipeä, joten dignoosi perustuu potilaan kertomaan, ja kas noin, viikko saikkua, ole hyvä!

Vierailija
22/38 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:30"]

Istuminen, kumartelu, tavaroiden nostelu selällä jalkojen sijaan, kierrot, vedon saaminen, huono työskentely- ja nukkumisasento, liika autolla ajaminen, tietokoneella kököttäminen jne. Nämä kaikki nykyihmisen harrastukset ja työskentelyasennot tekevät sen, että selkä väsyy, kipeytyy ja napsahtelee. 

Selkää pitäisi jumpata, treenata ja tukea, koko keskivartalokorsettia pitäisi treenata (siis myös vatsalihaksia), tulisi istumisen sijaan seistä töissä, nousta usein ylös, asentaa tietokone sopivalle korkeudelle, välttää liikaa autolla ajamista ja nukkua kunnollisessa sängyssä. Jos näistä toimenpiteistä huolimatta selkä kipeytyy, sitä tulisi kuntouttaa liikkumalla, ei makaamalla. Tähän aikaan vuodesta on parempi kulkea vaikka kauppakeskuksissa kuin maata kotona, jos saa saikkua selän vuoksi. Ulkona taas voi olla liukasta, ja hipsuttelu ja kaatumisen pelkääminen ei tee sekään selälle hyvää. 

Ole ap onnekas jos sulla on hyvä selkä. Tosi monella ei ole. Ja tietääkseni suurimmalla osalla suomalaisista on selkävaivoja ainakin kerran elämässään, esim. raskaana ollessa tulee herkästi selkäkipuja ja iskiasvaivoja, kun vauva painaa hermoja. 

[/quote]

Listastasi unohtuivat merkittävä ylipaino ja tupakointi, jotka molemmat ovat selkärangalle erittäin haitallisia. Niistä kannattaa päästä eroon, viimeistään siinä vaiheessa kun selän kanssa alkaa tulla ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on tuskin sen parempi selkä kuin muillakaan, olet vaan onnistunut pitämään sen kunnossa. Ihminen on luotu liikkumaan. Itselläni ei ollut minkäänlaisia selkävaivoja kun tein raskasta keittiötyötä. Sitten aloin opiskella yliopistossa mikä tarkoittaa sitä että istutaan joko luennolla, kirjan tai tietokoneen ääressä useita päivässä. Nyt joka paikka on jumissa, niskasta häntäluuhun asti. Nytkin on lapaluiden välistä niin kireällä lihakset j ilmeisesti myös nivelet tulehtuneet etten meinaa henkeä saada.
.
Tuleva työ on toimistossa istumista, enkä tällä hetkellä tiedä haluanko edes sellaista. Pää riittäisi muuhunkin kuin fyysiseen työhön mutta kroppa pistää vastaan :(

Vierailija
24/38 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, en tiedä. Mutta kauheasti en omista selkävaivoista puhu kenellekään, tuskin lääkärillekään. Pelkään juuri tuollaista syyttelyä laiskaksi ikivalittajaksi. Kerron voinnista vain reumalääkärille. Pelkään häntäkin, ettei leimaisi turhan kitisijäksi ja ainoastaan lääkkeitä vailla olevaksi teeskentelijäksi. Olen hiljaa niin pitkään kuin ikinä mahdollista. N44v.

Vierailija
25/38 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:33"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:58"]Mulla on traumatausta joka viottanu selkää jonkin verran. Ja nyt kun on ylipainoa liikaa niin selkäkään ei kestä. Ei se hoikempanakaa kyl kestäny sen enempää.
[/quote]
Väitätkö oikeesti, ettei ylipaino rasita selkää?
[/quote]

Sanoinko jossain noin?
Totuus on se, että selkäni oireilee MYÖS hoikkana. Vai väitätkö tietäväsi mun selkäni kipuilut mua paremmin?
[/quote]
En tiedäkään, mutta ylipainosena oireilee varmasti enemmän. Oletko vahvistanut selkälihaksi?

Vierailija
26/38 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:41"]

[/quote]

JA IKÄÄ OLI?

Vierailija
27/38 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:23"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:43"]Koska nykyään tehdään paljon istumatyötä ja toiseksi selkä vioittuu helposti. 
[/quote]
Kyllä selkä pysyy kunnossa istumatyötäkin tekevällä, jos vain muuten pitää huolta kropastaan; urheilee, ei ylipainoa yms.
[/quote]
Ei se kaikilla pysy. Istumatyö, ja urheilen kuutena päivänä viikossa. Alaselässä alkaa olla delvää kulumaa jo. Ikääkään ei ole kuin 30.

Vierailija
28/38 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on selkä- ja vatsalihakset hyvässä kunnossa, mutta koko ranka on oiennut ja alaselkä on välillä erityisen kipeä, jäykkä ja kipu säteilee jalkaan. Lääkärissä en ole kyllä koskaan selkäni takia käynyt.

Vierailija
29/38 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
30/38 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on 3 välilevypullistumaa, nikama siirtynyt paikoiltaan, kuluma- ja tulehdusmuutoksia, kalkkeumaa ja skolioosia. Vaivat alkoivat vasta 35-vuotiaana.

Vierailija
31/38 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:33"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:58"]Mulla on traumatausta joka viottanu selkää jonkin verran. Ja nyt kun on ylipainoa liikaa niin selkäkään ei kestä. Ei se hoikempanakaa kyl kestäny sen enempää.
[/quote]
Väitätkö oikeesti, ettei ylipaino rasita selkää?
[/quote]

Sanoinko jossain noin?
Totuus on se, että selkäni oireilee MYÖS hoikkana. Vai väitätkö tietäväsi mun selkäni kipuilut mua paremmin?
[/quote]
En tiedäkään, mutta ylipainosena oireilee varmasti enemmän. Oletko vahvistanut selkälihaksi?
[/quote]

Mulla on oikeasti todella vahva selkä ollu aina, mutta auto-onnettomuus aiheutti sen, ettei selkäni kestä aivan kaikkea enää nykyisin.
On myös skolioosi ja välilevypullistumat kahdessa eri kohdassa.
Olen treenannut selkääni todella paljon ja siltikään se ei paljoa kestä.
Joskus riittää selän kipeytymiseen maitopurkin nosto. On aivan turha alkaa mulle antelee jumppaohjeita, koska niitä tiedän kyllä. Harmi vain kun en ole rikas niin en voi käydä akupunktiossa säännöllisesti. Silloin selkänikin pysyisi kunnossa.
Tää on ollu mulla vaivana jo yli 10 vuotta. Olen siis ns. tottunut tän selän kans pärjään.

Vierailija
32/38 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
33/38 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:36"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:41"]

[/quote]

JA IKÄÄ OLI?

[/quote]

AP tässä. Sehän se ihmetyksen aihe tässä juuri on, että ikää on, enkä juurikaan istumatyöläisenä liiku tai muutenkaan vahvista selkääni. Ja selkä on siitä huolimatta priimakunnossa, kun läheiset vierelläni voivottelevat selkäkipujansa, jopa urheilutaustan omaavat.

Vierailija
34/38 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole aina selkäkipuja, joten en pysty vastaamaan.

Selkäkivut ovat ihmisillä yleisiä siksi, ettei olla rakenteellisesti ihan valmiita tähän eloomme. Selkä kestää lähinnä chillailua - ei istumatyötä eikä raskasta työtä pitkiä aikoja.

Vierailija
35/38 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on skolioosi ja yksi nikama vajonnut. Siksi venyttelen päivittäin ja pidän tukirangan kunnossa.

Vierailija
36/38 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä ei ole istuminen, vaan tuolilla istuminen. Näihin kidutuslaitteisiin lapset laitetaan ekaluokasta lähtien, vaikka jo hyvin tiedetään istumisen haitat. Menee varmaan 20 vuotta, ennen kuin valistunut opetustoimi älyää tehdä asialle jotain.

Vierailija
37/38 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tärkeä selkäkipujen lähde on jalat. Eli siis tarkistakaa selkävaivoista kärsivät jalkanne. Jos virheasento lähtee jaloista, se saattaa hyvinkin olla sitten selkäkivun syy. Mun miehelläni meni ala selkä vähitellen tosi huonoon kuntoon. Ei oo mikään läski, ja ihan hyvässä kunnossa muutenkin. Aikansa kun siitä juoksi lääkärillä, yksi sitten rupesi katsomaan asiaa kokonaisuudessaan: Joo, miehelläni on todella selvät lättäjalat, leveät, kaarettomat ja nilkat viertää tosi paljon sisään päin. Vähän oli ukko hämilläään, kun lääkäri määräsi jalkatuet. Eihän se lättäjalka enää tuolla iällä (43) parane, mutta ihmeesti se auttoi selän kipuihin. Eli nyt käyttää kengissä kuin kengissä tuollaisia sen oman sievän jalan mukaan tehtyjä tukipohjallisia.

Vierailija
38/38 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuminen ei kipeytä selkää jos asento on oikea. Huono tuoli tai muusta syystä johtuva huono ergonomia voi toki kipeyttää selän. Jos joudun seisomaan ja kävelemään koko työpäivän niin silloin on varmasti selkä kipeä ja kantapäät myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi