Omatunto on Jumalan ääni, jonka kautta Hän ohjaa meitä.
Kommentit (16)
Aloittajan kannattaisi mennä pastorinsa kanssa juttelemaan tuosta ajatuksestaan. Se ei ole kovinkaan raamatullinen.
Tietysti, jos kyse on jostain muusta jumalasta kuin Raamatussa kuvatusta, niin siinä uskonnossa tuo voi ehkä pitääkin paikkansa. Itse en tosin usko, että sellainen jumala on todellinen jumala.
Mäkin tavallaan uskon tuohon vaikken uskovainen olekaan sanan varsinaisessa merkityksessä. Omatunto ainakin mulle kertoo toiminko oikein vai väärin. Minusta itsestä on vain kiinni haluanko kuunnella sitä "hyvää" vai "pahaa". Hyvä tuo minulle hyvän olon niin siksi pyrin sitä kuuntelemaan.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:56"]
Aloittajan kannattaisi mennä pastorinsa kanssa juttelemaan tuosta ajatuksestaan. Se ei ole kovinkaan raamatullinen.
Tietysti, jos kyse on jostain muusta jumalasta kuin Raamatussa kuvatusta, niin siinä uskonnossa tuo voi ehkä pitääkin paikkansa. Itse en tosin usko, että sellainen jumala on todellinen jumala.
[/quote]Tarkoitan siis, että omantunnon kautta Jumala ohjaa meitä toimimaan Hänen tahtonsa mukaan. Eikös Paavalikin puhu puhtaasta omastunnosta ja Maria (Jeesuksen äiti) tutkiskellut asioita sydämessään? En tarkoita, että omatunto on Jumala tai että kaikki omantunnon tai "sisäisen äänen" viestit ovat Jumalasta. ap
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 20:00"]
Mäkin tavallaan uskon tuohon vaikken uskovainen olekaan sanan varsinaisessa merkityksessä. Omatunto ainakin mulle kertoo toiminko oikein vai väärin. Minusta itsestä on vain kiinni haluanko kuunnella sitä "hyvää" vai "pahaa". Hyvä tuo minulle hyvän olon niin siksi pyrin sitä kuuntelemaan.
[/quote] Se on sun käsityksesi hyvästä ja pahasta, jollain toisella voi olla toisenlainen käsitys.
Kristityt vaa on niin taikauskosii:).
Mua hakattiin lapsena ja joskus omatuntoni on yliankara: esim. että mun pitäisi tehdä koko ajan 80-tuntista työviikkoa jne, se ei sallisi mulle mitään lepoa unen lisäksi yms.
Omatunto on tärkeä asia, ja sen kuunteleminen on osa hengellisyyttä, mutta se voi puhua myös "väärin".
Tuo on vaan satua kuten jumalakin.
Ja keino hallita herkkäuskoisia.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 20:06"]
[/quote]Käsität nyt väärin. Käytin sanaa Jumala, että uskovaiset ymmärtäisivät, mistä puhun. Itse vastustan henkeen ja vereen toisten hallitsemista uskonnon avulla. Tulkitsen asiat niin, että ihmisen pitäisi kuunnella oman sydämensä ääntä. Sanoohan Jeesuskin: miksi ette jo itse ratkaise, mikä on oikein? Ihmistä, joka luottaa itseensä ja kuuntelee omaa sisintään, on vaikeampa hallita. ap
Ehkä en ole perehtynyt tarpeeksi raamattuun
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 20:06"]
[/quote]Käsität nyt väärin. Käytin sanaa Jumala, että uskovaiset ymmärtäisivät, mistä puhun. Itse vastustan henkeen ja vereen toisten hallitsemista uskonnon avulla. Tulkitsen asiat niin, että ihmisen pitäisi kuunnella oman sydämensä ääntä. Sanoohan Jeesuskin: miksi ette jo itse ratkaise, mikä on oikein? Ihmistä, joka luottaa itseensä ja kuuntelee omaa sisintään, on vaikeampa hallita. ap
[/quote]
Missä yhteydessä Jeesus sanoi tuon: "miksi ette jo itse ratkaise, mikä on oikein?"
Sydämestä/sisimmästä Jeesus on sanonut ainakin: "Mikä ihmisestä lähtee ulos, se saastuttaa ihmisen. Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys, mielettömyys. Kaikki tämä paha lähtee sisästä ulos ja saastuttaa ihmisen." (Mark.7:20-23)
Voi olla liian tiukka tai vinoutunut omatunto niin, että tuntee syyllisyyttä asioista, joista ei kuuluisi tuntea. Toisaalta myös toisin päin voi olla. Esim. varmaan jotkut lapsia hyväksikäyttävät pedofiilit kovastikin tykkäävät kuunnella sisintään ja luottavat itseensä ajatellessaan, etteivät tee mitään pahaa vaan paremminkin hyvää lapsille.
Kovasti on myös kiva "kuunnella sydäntään", kun vanha parisuhde on arjistunut ja joku uusi ihastus näyttää niin kiinnostavalta.
Kyllä näin on ja amen .Edellyttää että ajattelee niin että Jeesus voi allekirjoittaa.
Omatunto on silinterihattuinen sirkka, jonka Sininen Keiju on toimeen asettanut.
Toki saa todistaa väitteeni epätodeksi, jos on todisteita esittää.
Miksei Jumala sitten puhuttele ihmisiä samoin? Omatunto on jokaisen oma käsitys etiikasta ja moraalista.
Eiköhän se ole ihan ihmisen oma ajatusmaailma.