Kun toinen liitto ei kestä
Läheltä seuranneena mietin yhteistä tekijää miksi ihmisten toinenkaan liitto ei kestä.
Syy saattaa olla irrallisuudessa puolison sukuun ja ystäviin. Ts. Jos suhde puoluson sukuun ja ystäviin on löyhä tai olematon se mielestäni indikoi liiton lyhyyttä.
Ei siis riitä, että parisuhde kantaa vaan siihen tarvitaan enemmän ihmisiä ympärille sitä vahvistamaan.
Kommentit (7)
On jo kokemus että erosta selviää, silloin eropäätös tehdään matalammalla kynnyksellä. Ja uusperheissä elo usein lisää parisuhteelle haasteita ja siten kasvattaa eroriskiä.
Kyvyttömyys elää yksin ajaa eronneen usein yhtä huonon tai vielä huonomman seuraan. Tai sitten vaan ihmisellä huono ihmistuntemus. Ja uusioperheen perustaminen saman katon alle on järkyttävää itsekkyyttä.
Itse en muuttaisi enää miehen kanssa samaan asuntoon. Kumpikin siivoaa omat asuntonsa ja pesee pyykkinsä. En jaksaisi myöskään kuunnella syyttelyä, että olen viemässä miehen omaisuutta. En halua myöskään tutustua miehen arvosteleviin sukulaisiin. Mies voisi tavata omia sukulaisia ja kavereita omassa asunnossaan, minä voisin sillä aikaa tehdä esim. käsitöitä omassa asunnossa. Yksin asuessa saa myös tukia, jos tarvitsee. Voitaisiin nähdä miehen kanssa vain kahden kesken silloin kun aikaa.
Olen ollut avioeron jälkeen 8 vuotta uudessa suhteessa. Ei olla erityisen paljon kummankaan suvun kanssa, yhteisiä ystäviä on.
Kyllä meidän suhteen "salaisuus" on meidän kahdenkeskinen side, ei suhteen ulkopuoliset henkilöt. Ollaan otettu rauhassa, ei asuta vieläkään yhdessä. Pikku hiljaa, ettei tule mitään konflikteja uusperhekuvioissa. Lasten etu laitettu ykköseksi ja toiseksi meidän kahden yhdessäolo.
Meillä on tosi löyhät suhteet sukulaisiin - miehen pieni suku on muuten aika tiiviissä kanssakäymisessä keskenään, mutta miestä ei kiinnosta, äitiään joskus tapaa. Oma sukuni asuu satojen kilometrien päässä ja vain sisaruksiin on jotain yhteyksiä. Silti naimisissa jo 25 vuotta ja hyvin menee.
Ei todellakaan tarvita siteitä sukuun päin. Minulla oli ekassa avioliitossa tiukat siteet. Joka viikko sukuloitiin puolin ja toisin ja kaveripiiri oli yhteinen. Liitto kesti 20 vuotta.
Nyt tässä toisessa avioliitossa on toinen tilanne. Ja tämä avioliitto on paljon kiinteämpi kuin eka.
Syy, miksi minä tästä uusperheestä lähtisin, olisi huono kohtelu. Ekassa sain kokea sitä, mutta en voinut erota. Meidän perheessä ei erottu. Luulin, että avioliitot ovat tällaisia.
Nyt pinnani olisi selkeösti lyhyempi: en todellakaan suostu mihin tahansa. Ekat vuodet olin todella varpaillani ja skannasin mieheltä samanlaista toimintaa kuin eksältä. Olemme nyt olleet yhdessä ja naimisissa 8 vuotta.
Miksi se sen kummemmin kestäisi kuin ensimmäinenkään. Toisista ja useammista liitoista erotaan enemmän kuin ensimmäisistä. Tapahtuu jo rutiinilla.