Vedenkulutus kasvanut 10-15%, kun aloin kierrättää muoveja
Muovit on huuhdeltava tai jopa pestävä ennen kierrätystä. Tuntuu ihan hullulta ympäristön kannalta, kun puhdasta vettä kuluu niin paljon.
Kommentit (11)
Joo. Sekajätettä ei enää juuri tule, kun lajittelee muovit, metallit, lasin ja biojätteen. Ap
Pyyhi muovit ensin sotkut pois paperilla (vaikka käytetyllä käsipyyhepaperilla tai talouspaperilla, niin et tuhlaa uutta paperia). Älä huuhtele muoveja tai mitään astioita ylipäänsä juoksevan veden alla vaan ota kahteen pesuvatiin vettä ja pese niissä. Ensimmäiseen saippuavettä ja toista käytät huuhteluun. Pese nuo muovit lopuksi näissä pesuvatien vesissä. Jos on hirveän rasvainen ja sotkuinen muovi, niin sitä ei kannata alkaa pesemään vaan laittaa vaan sekajätteeseen. Mutta paperilla saa paljon pyyhittyä rasvaista sotkuakin pois, kun tekee sen heti silloin, kun sotkut ovat vielä tuoreita eli eivät ole kuivahtaneet kiinni.
Myös käsiä tulee pestyä useammin ja pitempään (korona).
Mummini pesee muovit astianpesukoneessa ennen kierrätystä. Ei kehtaa kuulema likaisena palauttaa.
Pesen samalla kun tiskaan muutakin, viimeisenä. En huuhtele, kyllä se astianpesuvaahto on hävinnyt jo siinä vaiheessa. Ja "esipesen" eli pyyhkäisen käytetyillä paperiserveteillä ensin pahimmat.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kotona, niin se käsienpesuveden voi kerätä talteen pesuvatiin ja käyttää WC:n huuhteluun tai astioiden pesuvetenä (siis saippuvetenä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kotona, niin se käsienpesuveden voi kerätä talteen pesuvatiin ja käyttää WC:n huuhteluun tai astioiden pesuvetenä (siis saippuvetenä).
Eli siis lisää siihen veteen astianpesuainetta, kun alkaa tiskaamaan ja huuhtelee astiat sitten toisessa pesuvadissa, jossa on PUHDASTA vettä.
Niinhän se ohje onkin, että jos kovin likaiset muovit pitäisi laittaa sekajätteeseen, jottei roskien takia käytetä vettä siihen pesemiseen. Vaikka marinadinen lihapakkaus.
Jos peset ikinä asioita käsin, tosiaan niiden loppuvedessä voi huuhtoa myös muoveja. Itse laitan muovipakkauksen keittiön altaan pohjalle. Seuraavan kerran kun minun on pitänyt pestä kädet tai vastaavaa, minulla onkin pakkauksessa tarpeeksi "ilmaista" vettä sen huuhteluun.
Tarkoitus on, että kierrätysmuovista huuhdellaan vai enimmät töhnät pois. Itse käytän tähän varsinaisen käsitiskin jätevesiä. Kierätysmuovi lajitellaan, murskataan ja pestään vielä valmistuslaitoksissa, joissa siitä tehdään muovirakeita erilaisiin jatkojalostuksen tarpeisiin!
Lajittele ja kierrätä!
Kierrätän lähinnä puhtaan muovin eli en ala likaisia muovipakkauksia pesemään, vaan sekajätteeseen, joka menee poltettavaksi.
sama huomio,yritän optimoida tiskaamal käsin ja viimeisenä astioiden jälkeen pesen muovikipot.
toisaalta olen huomannut et muovin kierrätys pitää sekaroskiksen tyhjenpänä. eli ehkä vois siinä säästää.