Antaa lasten leikkiä
Tarkoitukseni ei ole loukata ketään tai välttämättä yleistää, mutta aihe josta todellakin haluan puhua on lasten tulevaisuus. Tuntuu että lapset eivät enää leiki tai ole niinkuin lasten ''kuuluisi olla'' sillä nykypäivänä koneet ja älypuhelimet ovat läsnä koko ajan. Tänään luin Ilta-lehdestä jutun ettei ala-aste ikäiselle tarvitse ostaa älypuhelinta vaikka niin tahtoisikin. Juttu kuullosti hyvin järkevältä ja hyvältä, mutta nykyään yhä pienemmillä jo älypuhelimet löytyy, ja jopa syöttötuoleihin sun muihin tarjotaan iPad telineitä jne. Käytän itsekkin älypuhelin ja tietokonetta paljon ja niissä on paljonkin hyviä puolia mutta joskus tuntuu että se vie suurimman osan ajasta kuten useimmilta, mutta eniten harmittaa että lapset eivät vain enää leiki. Leikki on lasten työtä tottakai saa käyttää erilaisia koneita mutta yhä nuoremmat ja nuoremmat lopettavat leikkimisen erittäin nuorena kuten alle 10-vuotiaat. Tottakai monet kehittyvät aikaisemmin ja leikkiminen vain jää, mutta syynä voi olla koneiden kiinnostavuus. Lapsistakin olisi varmasti mukava jos perheellä olisi yhteisiä tekemisiä kuten kivoja koti-iltoja vaikka joskus väsyneenä työpäivän jälkeen on mukava vain katsoa TV-tä ja maata sohvalla. Toinen asia on mikä ärsyttää ja herättää hieman ehkä paheksuntaa? on että kaiken ikäiset kiroilevat. Se vain kuullostaa niin rumalta kun 3-vuotiaat kiroilevat vaikkeivat tiedä mitä sanat tarkoittavat. Kyllä itsekin käytän välillä kirosanoja mutta kukapa ei, välillä niitä vain lipsahtaa, mutta olen monesti kuullut kuinka vanhemmat huutavat lapsilleen ja suusta pääsee sammakoita. Toki niitä oppii netistä ja isommilta. Kysymys vain on että voiko näille asioille tehdä jotain? Yrittäkää vanhemmat ja nuoret ja kaikki tehdä jotain, yhteinen aika on kallisarvoista ja niitä yhteisiä hetkiä oppii arvostamaan. Myöhemmin jää harmittamaan jos aikaa ei ole, ja se voi tuntua pahalta lapsestakin. Otan kaikki mielipiteet vastaan mutta halusin purkaa ajatuksiani, olen itse nuori 15-vuotias, mutta haluaisin teidän tietävän että monet nuoretkin miettivät ''paremman maailman rakentamista'', sillä pienillä askelilla on mahdollisuus suuren.