mEILLÄ MENEE RUOKAAN 1400E/KK :o
Sori capsit. Mutta mä oon järkyttynyt. Meillä menee ruokaan 1400e/ kk! Ja meitä oon minä plus kaksi teinipoikaa. Pakko kyllä myöntää, että kaupasta suosin luomua ja kotimaista, puhdasta ruokaa. Mutta silti. Tuosta ruokalaskusta olisi varmasti varaa nipistää vaikka kuinka paljon.
Paljonko teillä muilla menee ruokaan rahaaa kuukaudessa?
Kommentit (55)
meitä on neljä (lapset vielä pieniä) ja menee noin 800-900€. Aika hyvin syödään ja jotain turhuuksiakin tuossa on, aina välillä mietitään pitäiskö vähän pihistellä.
Meillä ennen myös!Mutta kun tajusin kuinka järkyttävän paljon rahaa menee kuussa ruokaan, niin halusin säästää ja mielummin matkustaa.
Vaikeinta oli luopua luomusta kun meillä oli ennen lähes kaikki sitä.
Tässä teesit joilla meidän 5 hlön perheen kulut noin 500e/kk
- Ei luomua
-Kaikki liha/kala mahdollisuuksien mukaan -30% alesta ja pakkaseen
- Noudatetaan viikon ruokalistaa.Kaupassa käydään noin 2 krt/vko
-osa leivästä leivotaan itse
-ostetaan niitä vihanneksia / hedelmiä mitkä halpoja. Nyt esim.kotimaiset kaalit
-tutkitaan kilohintoja ja tarjouksia
-käydään tarpeen tullen parissa eri kaupassa mikäli hyviä sisäänheittotarjouksia
Näillä meillä rahaa säästyi yli 500e kk!
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:29"]
Ei syödä eineksiä "joka päivä". Ihan tavallista perusruokaa, runsaasti tuoreita vihanneksia ja hedelmiä, kotimaista lihaa ja kalaa, kokolihaleikkeleitä, maitotaloustuotteita, leipää jne. Lapsilla on kerran viikkoon karkkipäivä, muulloin en ostele karkkeja tai limsoja tms.
Tuohon 1400 euroon on laskettu mukaan kaikki pesuaineet, hygieniatuotteet, wc- ja talouspaperit jne mutta silti.
En itsekään ymmärrä kuinka rahaa voi mennä noin paljon. Lidlissä pyrin käymään mahdollisimman paljon, mutta muissakin kaupoissa tulee kyllä käytyä.
[/quote]
listaa tarkka ruokakirjanpito
sitten luokittele ja katso mihin menee eniten.
mihin oikeasti saat menemään noin paljon???
keksin kyllä paljon ravitsevia ruokia jotka on halpoja.
Mun ostoskoriin kuuluu salaattivihannekset, hedelmät, kerma, tummapaahtoinen kahvi, mantelimaito, gluteenittomat kaurahiutaleet, superfoodit, luomumunat, voi, kunnollinen liha/kala (kotimaista, ei marinadeja, ei suolavettä, jauhelihassa vähärasvaista "paistijauhelihaa", makkarana täyslihamakkaraa/nakkeja). Olen tarkka siitä, että esim juustot on oikeaa juustoa eikä mitään "juustontyyppistä valmistetta". Samoin muissa tuotteissa, pyrin välttämään korvikkeita ja lisäaineita.
Noista tulee varmaan jo aika suuri hintaero, esim glut. kaurahiutaleet maksavat jotain 3e per paketti, kun tavishiutaleita saa alle eurolla. Täyslihanakeissa/makkaroissa on ihan eri kilohinnat kuin jossain Popsin tuotteissa jne.
t.ap
Missä kaupassa käytte? Jos Prismassa tai Cittarissa, summassa on varmasti muutakin mukana kuin vain ruokaa ja vessapaperia.
Kiitos vinkeistä! Olen pyrkinytkin siihen, ettei joka päivä käytäisi kaupassa. Nyt käynnit on jotain kolme kertaa viikossa, siitäkin olisi varmaan varaa nipistää. Tarjouslihoja yms tuotteita ostan tosi harvoin, voisikin panostaa niihin. Olen myös yrittänyt vähentää ruokahävikkiä, jossain vaiheessa se oli ihan järkyttävä.
Ehkä niistä luomutuotteista voisi myös koettaa päästä eroon...
On noissa hinnoissa mukana hygienia- ja kosmetiikkatuotteet, pesuaineet, lamput jne mutta ei niihin nyt kauheasti kuukaudessa mene. Ehkä satanen maksimissaan?
Prismassa ja Cittarissa tulee käytyä harvoin, mutta niistä kyllä tulee sitten ostettua pääasiassa kaikkea muuta paitsi sitä ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:11"]Sori capsit. Mutta mä oon järkyttynyt. Meillä menee ruokaan 1400e/ kk! Ja meitä oon minä plus kaksi teinipoikaa. Pakko kyllä myöntää, että kaupasta suosin luomua ja kotimaista, puhdasta ruokaa. Mutta silti. Tuosta ruokalaskusta olisi varmasti varaa nipistää vaikka kuinka paljon.
Paljonko teillä muilla menee ruokaan rahaaa kuukaudessa?
[/quote]
Saman verra. Kaksi aikuista+pieni lapsi.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:29"]Ei syödä eineksiä "joka päivä". Ihan tavallista perusruokaa, runsaasti tuoreita vihanneksia ja hedelmiä, kotimaista lihaa ja kalaa, kokolihaleikkeleitä, maitotaloustuotteita, leipää jne. Lapsilla on kerran viikkoon karkkipäivä, muulloin en ostele karkkeja tai limsoja tms.
Tuohon 1400 euroon on laskettu mukaan kaikki pesuaineet, hygieniatuotteet, wc- ja talouspaperit jne mutta silti.
En itsekään ymmärrä kuinka rahaa voi mennä noin paljon. Lidlissä pyrin käymään mahdollisimman paljon, mutta muissakin kaupoissa tulee kyllä käytyä.
[/quote]
Annoin amapeukun ihan vain tuosta en ymmärrä jutusta. RUOKA MAKSAA! Meillä menee saman verran kolmen lapsen ja kahden aikuisen taloudessa. Maitoakin 15 litraa viikossa ja vaippoja menee kaksi pakettia viikossa. Lihoihin ja kaloihin 80€ kevyesti viikossa. Hedelmät maksaa. Eri asia on nämä av mammat, jotka jättävät lihat pois makaronilaatikosta tai joille porkkanaraaste tai tuoremehu on luksusta.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:40"]
Mun ostoskoriin kuuluu salaattivihannekset, hedelmät, kerma, tummapaahtoinen kahvi, mantelimaito, gluteenittomat kaurahiutaleet, superfoodit, luomumunat, voi, kunnollinen liha/kala (kotimaista, ei marinadeja, ei suolavettä, jauhelihassa vähärasvaista "paistijauhelihaa", makkarana täyslihamakkaraa/nakkeja). Olen tarkka siitä, että esim juustot on oikeaa juustoa eikä mitään "juustontyyppistä valmistetta". Samoin muissa tuotteissa, pyrin välttämään korvikkeita ja lisäaineita.
t.ap
[/quote]
Meillä syödään melkein samaa. Erona on se, että emme osta mainitsemistasi asioista tummapaahtoista kahvia, mantelimaitoa, superfoodeja (jos tarkoitat näillä goji-marjoja ja vastaavia - kaikkien tutkimusten mukaan kotimaiset marjat ovat ravintoarvoltaan vähintään yhtä hyviä). Kaurahiutaleet ovat tavallisia luomuhiutaleita, eivät siis gluteenittomia. Hintaero niissä on toki selvä, mutta ei niitä kaurahiutaleita nyt kovin monta kiloa kuukaudessa kulu. Emme koskaan osta marinoitua lihaa, vaan aina kunnollista kotimaista lihaa sellaisenaan. Nakkeja tai makkaroita ostamme korkeintaan uutena vuotena ja vappuna, sen sijaan kokolihaleikkeleitä ostamme selvästi useammin. Emme käy koskaan Lidlissä (koska se on lähikauppoja selvästi kauempana), vaan ostamme suurimman osan ruuista läheisestä K-Supermarketista, koska siellä on erinomainen liha- ja kalatiski. Siitä huolimatta ruokalaskumme on teitä selvästi pienempi, vaikka meillä on kaksi syöjää enemmän.
5
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:40"]
Noista tulee varmaan jo aika suuri hintaero, esim glut. kaurahiutaleet maksavat jotain 3e per paketti, kun tavishiutaleita saa alle eurolla. Täyslihanakeissa/makkaroissa on ihan eri kilohinnat kuin jossain Popsin tuotteissa jne.
t.ap
[/quote]
ei kai kaurahiutalepaketteje mene 1/pv, jolloin niistäkin tulis vain 30*3= 90
tee kirjanpito niin näet oikesti mihin menee eniten.
minulla ei ole mitään hävikkiä, max 1% jos jonkun pakkauksen sisällä tulee hometta ilman että huomaa. mietin joka päivä mitä teen... priorisoin aineksia, jotka olis menossa vanhaksi. teen ruoat tarkoituksella niin että teen valmiiksi niistä mitkä on vanhimpia ettei mene pahaksi, voi vaikka pakastaa valmiina.
t. mies
tutki kilohintoja. paljastaa paljon mikä on oikeasti kallista. ei se että paketti on vain 4€, mutta jos siinä on vain 200g niin kilohinta on 20€
MeitÄ kaksi teiniÄ ja minÄ, kuukausittaiset ruokakulut n.500 euroa.
2 aikuista, 2 lasta ja n. 600 e/kk menee. Ja hyvin syödään, mahdollisimman oikeaa ja terveellistä ruokaa (ei siis eineksiä tms.).