Äiti kutisti pesussa uuden 140€ neuleen eikä suostu korvaamaan
Oon siis 16 ja olin omilla töistä saaduilla rahoilla ostanu merinovillasen neuleen mitä olin pitkään halunnu. Tää neule oli mun huonees viel kaupan pussissa, kun äiti päätti siivota koko talon ja heitti sen pesuun. Siin oli viel laputkin kiinni. Nyt se on sit täysin huopunut ja 3v pikkusiskon kokoa, ja äiti on nyt sit ominut sen siskon kaappiin ja käyttää sitä siskolla. Äiti ei suostu korvaamaan sitä koska "olin jättäny sen kuleskelemaa ja lojumaan". Mun mielestä ois reilua että se korvais sen rahana tai ostais uuden. Se vaan nalkuttaa ettei sillä oo rahaa, vaikka uskon että sillä olisi. Tällä viikolla ostanu ittellensä 2 uudet farkut, 1 kengät ja pikkusiskolle toisen talvihaalarin (molemmat ostettu tänä talvena ja on paksuja). Isä (oikeesti isäpuoli, mut ollu kuvioissa 14 vuotta, eli käytännössä isä) ei haluu puuttua tähän.
Miten mä saisin taottuu äitin päähän järkeä?
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:43"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:28"]
Samaa mieltä. Lisäksi jos aloituksessa olisi mainittu äitipuoli, eikä äiti, olisi aloittaja varmasti saanut sympatiat puolelleen. Jostain syystä kun äiti ilmeisimmin saa joidenkin mielestä käyttää valtaansa miten haluaa. Vaikka sitten pilaamalla tahallaan uuden neuleen, jonka tytär on omilla rahoillaan ostanut.
[/quote]
Missä kohtaa sanottiin, että äiti on pilannut neuleen tahallaan?
Jos äiti sanoo, että rahasta on tiukkaa, niin varmaan on. Jos tytär on kuitenkin säästöillään tms. saanut ostettua älyttömän kalliin vaatteen (jonka hinnassa on 90 % ilmaa), varmaankin sitä on ihasteltu ja ihmetelty koko perheen voimin. Jos pyykkihuollosta vastaa etupäässä äiti, hän on varmasti katsonut tuon uuden ja tosi kalliin vaatteen pesumerkinnät huolella. Ellei sitten ap ole mennyt ja leikannut sitä pois kutittamasta.
[/quote]
Ensinnäkin, miksi kukaan pesisi uuden ja käyttämättömän neuleen? Yleensä villaneule pestään kolmenkympin hellävaraisella villapesuohjelmalla ja sopivalla pesuaineella. Miksi ap:n äiti ei käyttänyt oikeaa pesuohjelmaa ja ainetta? Tai pessyt neuletta käsin, ellei omassa pesukoneessa ole oikeaa ohjelmaa? (Edelleenkään ei siis ollut syytä pestä neuletta.)
Kun ei ollut mitään syytä pestä neuletta, on tuo kaikkea muuta kuin vahinko. Aikuinen tajuaa, että villavaate menee pilalle väärällä tavalla pestynä tai kuivattuna. Aikuinen tajuaa myös sen, että vahingon sattuessa pyydetään anteeksi ja vahinko korvataan. Kiusanteolta ja ilkeältä vallankäytöltä tuo enemmän vaikuttaa kuin "vahingolta".
Voi olla että oon väärässä, mutta eikös merinovilla suositella säilyttämään muovipussissa? Et ei säilytyksessä ollu oikeastaan mitään vikaa.
Äitisi teki väärin, nyt vaan koitat asiallisesti puhua äitisi kanssa ja niin monta kertaa että saat asiallisen vastauksen takaisin. :)
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 22:00"]
Niin kauan kun lapseni asuvat samassa taloudessa kanssani niin he noudattavat niitä sääntöjä jotka meillä on. Yksi sääntö on ettei lattialle jätetä mitään vaatteita lojumaan ja tämän ovat sisäistäneet kaikki lapseni jo alle kouluikäisinä. Lisäksi meillä kunnioitetaan kaikkien perheenjäsenten yksityisyyttä mutta lapsilla ei alaikäisinä ole huoneessaan mitään sellaista joka ei kuuluisi mulle. Jopa mun 16 vutias tajuaa tämän. En käy heidän laatikkojaan penkomassa mutta voisin jos haluaisin. Olen nimittäin vastuussa siitä jos alaikäiseltä löytyy jotakin sellaista joka ei ole sallittua.
Minä äitinäsi sanoisin sulle nyt että pidäpä seuraavaksi parempaa huolta tavaroistasi ja varsinkin jos noin arvokkaasta neuleesta on kyse niin sen paikka on omalla paikallaan hyllyllä tai henkarissa. Eipä tuolla neuleella olisi muutenkaan kovin heppoiset oltavat sinun omassa käsittelyssäsikään olleet. Lisäksi meille ei ilmesty vaatteita edes lasten isän ostamina ilman että olen niistä tietoinen ja jos lapsilla on joku toive asioiden suhteen niin he sanovat sen suoraan. esimerkiksi että älä pese mun sitä ja tätä vaatetta.
Olet ilmeisesti niin kovakalloinen ettet tajua omista mokista ottaa opiksi vaan syytät niistä kaikkia muita. Mä otin opikseni omassa teini-iässä ja pesin vaatteeni itse, muidenkin vaatteita kun osasin kerran pesukonetta käyttää, ei neuleet eikä muutkaan lojuneet lattialla. Ja sulle piparminttupipsa...ehkä on unohtunut aikojen saatossa jotakin...
[/quote]
Paitahan oli pöydällä, vaatekaupan pussissa todennäköisesti ostokunnossa eli siististi taiteltuna, ei lattialla lojumassa. On aivan täysin eri asia ottaa ajatuksissaan siivouksen yhteydessä lattialla heitteillä makaava vaate ja kipata se pesukoneeseen, kuin varta vasten avata melkein aikuisen lapsen ostoskassi ja heittää todennäköisesti kalliinnäköinenkin, upouusi vaate liian vahvaan pesuaineliemeen ja lämpötilaan... Pakko kai se on kotona asuvan nuoren jossain määrin hyväksyä, että aikuinen voi käydä huoneen nuuskimassa, mutta ei kai mikään oikeuta tuhoamaan toisen omaisuutta (miinus alaikäisen hallusta löytyvät päihteet.) Tässähän on kysymys nyt nimenomaan ap:n omalla työllään ja omalla rahallaan hankkimasta omaisuudesta, ei vanhemman kustantamasta!
Lisäksi kyllä kai melkein jokainen aikuinen jolla oma huusholli on, ymmärtää sen, että villavaatetta ei voi pestä yli 30°C:ssä. Lisäksi on kai se niistä lapuista varmaan nähnyt minkä hintainen vaate ja mikä materiaali on kyseessä, ja ettei sitä voi ihan miten vain käsitellä. Ikävä sanoa näin, mutta vähän harkitulta tai kaunaiseltahan tuo kalskahtaa.
19v
[/quote]
Mä taasen uskon että ap pisti hieman omiaan tuohon juttuun eikä äiti ottanut neuletta sen paremmin muovipussista kuin pöydältä vaan juurikin lattialta. Sen verran typerä teinikertomus on kyseessä.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:36"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 09:31"]
Oon siis 16 ja olin omilla töistä saaduilla rahoilla ostanu merinovillasen neuleen mitä olin pitkään halunnu. Tää neule oli mun huonees viel kaupan pussissa, kun äiti päätti siivota koko talon ja heitti sen pesuun. Siin oli viel laputkin kiinni. Nyt se on sit täysin huopunut ja 3v pikkusiskon kokoa, ja äiti on nyt sit ominut sen siskon kaappiin ja käyttää sitä siskolla. Äiti ei suostu korvaamaan sitä koska "olin jättäny sen kuleskelemaa ja lojumaan". Mun mielestä ois reilua että se korvais sen rahana tai ostais uuden. Se vaan nalkuttaa ettei sillä oo rahaa, vaikka uskon että sillä olisi. Tällä viikolla ostanu ittellensä 2 uudet farkut, 1 kengät ja pikkusiskolle toisen talvihaalarin (molemmat ostettu tänä talvena ja on paksuja). Isä (oikeesti isäpuoli, mut ollu kuvioissa 14 vuotta, eli käytännössä isä) ei haluu puuttua tähän. Miten mä saisin taottuu äitin päähän järkeä?
[/quote]
Opitpa huolehtimaan tavaroistasi paremmin. Niin kauan kun asut äitisi helmoissa, hän saa tehdä mitä tykkää. Otan osaa.
[/quote]
Kyllä se oli ihan äidin urpoutta käydä pesemässä tytön omassa huoneessa pöydällä kaupan muovipussissa ja laput kiinni ollut paita.
"No eiköhän tässä kuitenkin pääasia ole se, kenen rahoilla neule oli istettu :-D Eli käytkö jo töissä, olitko ostanut neuleen omilla rahoillasi? Jos äitisi on rahoittanut sinulle sen puseron, ei hänen varmaan tarvitse sinulle rahaa siitä antaa...? Lähes kaksi sivua keskustelua, eikä kukaan ole edes tajunnut pääpointtia... voi mammojen älykkyyttä, taas kerran!"
Ei taida sinunkaan älykkyydessä olla kehumista, koska et näytä edes ymmärtävän lukemaasi, sillä ap kertoo jo aloitus viestissä: "Oon siis 16 ja olin omilla töistä saaduilla rahoilla ostanu merinovillasen neuleen mitä olin pitkään halunnu"
"Näitä luettuani pakko sanoa teille muutamalle äidille että miksi lisäännyitte jos siisteyttä opettelevia nuoria voi kohdalla tuollaisella halveksunnalla. Aidosti säälin lapsianne kun mammalotossa tuli tuollaiset ilkeät ja valtaa väärinkäyttävät äidit. Uskaltaisinpa väittää olevani oikeudenmukaisempi ja tilanteen tasalle tapauskohtaisesti laskevampi äiti kuin te, vaikka en sitten vielä lapsia ole tehnytkään. PS:äiditkin voivat olla väärässä. Terveisin eräs lapseton 35:nen"
Voi kauhea, miten ilkeitä äitejä täällä onkin, ei ihme jos lapset ja nuoret voivat huonosti. Nämä ilkimykset voisivat ottaa oppia ap;sta, hän on vasta 16v. mutta hänen hienotunteisuus ja kielenkäyttönsä on esimerkillistä ja luulen, jo näiden avujen ansiosta hänen menestyvät elämässään ja monet ovet aukeavat, kun hyvät käytöstavat ovat hallussa. Ap. säilytä elämässäsi se mitä sinulla on jo käytettävissä, sillä pääset jo pitkälle.
Ap. äitisi on tehnyt todella väärin, sillä hänellä ei olisi ollut mitään oikeutta penkoa työpöytääsi ja muovikasseja. Sinuna juttelisin asiasta vielä isäsi kanssa. Ja on hyvä, että panostat laatuun ja ostat vain mieleistäsi, siihen kannattaa panostaa. Kaikkea hyvää sinulle.
Niin kauan kun lapseni asuvat samassa taloudessa kanssani niin he noudattavat niitä sääntöjä jotka meillä on. Yksi sääntö on ettei lattialle jätetä mitään vaatteita lojumaan ja tämän ovat sisäistäneet kaikki lapseni jo alle kouluikäisinä. Lisäksi meillä kunnioitetaan kaikkien perheenjäsenten yksityisyyttä mutta lapsilla ei alaikäisinä ole huoneessaan mitään sellaista joka ei kuuluisi mulle. Jopa mun 16 vutias tajuaa tämän. En käy heidän laatikkojaan penkomassa mutta voisin jos haluaisin. Olen nimittäin vastuussa siitä jos alaikäiseltä löytyy jotakin sellaista joka ei ole sallittua.
Minä äitinäsi sanoisin sulle nyt että pidäpä seuraavaksi parempaa huolta tavaroistasi ja varsinkin jos noin arvokkaasta neuleesta on kyse niin sen paikka on omalla paikallaan hyllyllä tai henkarissa. Eipä tuolla neuleella olisi muutenkaan kovin heppoiset oltavat sinun omassa käsittelyssäsikään olleet. Lisäksi meille ei ilmesty vaatteita edes lasten isän ostamina ilman että olen niistä tietoinen ja jos lapsilla on joku toive asioiden suhteen niin he sanovat sen suoraan. esimerkiksi että älä pese mun sitä ja tätä vaatetta.
Olet ilmeisesti niin kovakalloinen ettet tajua omista mokista ottaa opiksi vaan syytät niistä kaikkia muita. Mä otin opikseni omassa teini-iässä ja pesin vaatteeni itse, muidenkin vaatteita kun osasin kerran pesukonetta käyttää, ei neuleet eikä muutkaan lojuneet lattialla. Ja sulle piparminttupipsa...ehkä on unohtunut aikojen saatossa jotakin...
Sympatiat, ap, sun puolella - äitisi teki väärin ja vaikka olisikin pilannut neuleen vahingossa, on hänen se korvattava ja pahoiteltava mokaansa. Törkeästi toimittu äidiltä. Toivottavasti saatte jutun sovittua!
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 22:00"]
[/quote]
Paitahan oli pöydällä, vaatekaupan pussissa todennäköisesti ostokunnossa eli siististi taiteltuna, ei lattialla lojumassa. On aivan täysin eri asia ottaa ajatuksissaan siivouksen yhteydessä lattialla heitteillä makaava vaate ja kipata se pesukoneeseen, kuin varta vasten avata melkein aikuisen lapsen ostoskassi ja heittää todennäköisesti kalliinnäköinenkin, upouusi vaate liian vahvaan pesuaineliemeen ja lämpötilaan... Pakko kai se on kotona asuvan nuoren jossain määrin hyväksyä, että aikuinen voi käydä huoneen nuuskimassa, mutta ei kai mikään oikeuta tuhoamaan toisen omaisuutta (miinus alaikäisen hallusta löytyvät päihteet.) Tässähän on kysymys nyt nimenomaan ap:n omalla työllään ja omalla rahallaan hankkimasta omaisuudesta, ei vanhemman kustantamasta!
Lisäksi kyllä kai melkein jokainen aikuinen jolla oma huusholli on, ymmärtää sen, että villavaatetta ei voi pestä yli 30°C:ssä. Lisäksi on kai se niistä lapuista varmaan nähnyt minkä hintainen vaate ja mikä materiaali on kyseessä, ja ettei sitä voi ihan miten vain käsitellä. Ikävä sanoa näin, mutta vähän harkitulta tai kaunaiseltahan tuo kalskahtaa.
19v
"Niin kauan kun lapseni asuvat samassa taloudessa kanssani niin he noudattavat niitä sääntöjä jotka meillä on. Yksi sääntö on ettei lattialle jätetä mitään vaatteita lojumaan ja tämän ovat sisäistäneet kaikki lapseni jo alle kouluikäisinä"
Et näköjään sinäkään ymmärrä lukemaasi.Mistä ihmeestä kuvittelen ap neuleen lojuneen lattialla. Hän kertoi uuden neuleensa olleen vielä muovikassa ja työpöydällään, josta äiti kävi hakemassa pesukoneeseen.
Tosin, ap äiti voisi jättää kokonaan pyykit pesemättä, jos hän ei edes ymmärrä kirjopyykin ja villan eroa. Nuorilla sitä kutsuttaisiin uusavuttomuudeksi, mutta nämä sädekehä-äidien kielinystyrät laulavat, vaikka jopa luetun ymmärtämisessä on ongelmia, vaatteen pesumerkkinöistä lähtien.
Kuullostaa narsisti-ädiltä ja kommenteista päätellen, joku muukin narsistiäiti on eksynyt palstalle tai jotain mielenterveydessä häikkää... ei kuullosta normaalista ja hyvältä äiti-tytär suhteelta. Ikvää, että lapsi joutuu elämään tuollaisessa kodissa ja äidin kanssa. Isoäitinä olen todella surullinen, mitä tämän päivän lapset ja nuoret joutuvat kokemaan. Suosittelisin hakemaan ulkopuolista apua esim. koulusta, siellä osataan neuvoa eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:34"]
Heitä äitisi uudet farkut kuumaan pesuohjelmaan. Saa pikkusisko myös uudet housut.
[/quote]
tai ota ne uudet farkut pantiksi. Palautat uutta villapaitaa vastaan :)
Kerro feisbuukissa kaikille harmistuksesi niin äitisi saa sosiaalisen vihan niskaansa ja luultavasti aktiivisimmat osallistuvat uuden paidan kustannuksiin. Ihmiset haluavat tehdä hyvää.
Minkälaisia vanhempia teillä on?! Mun äiti (no ensinnäkään se ei olis mennyt penkomaan mun huonetta saatika heittää pesuun vaatetta hintalappuineen?!) olis ollut niin pahoillaan ja mennyt samantien ostamaan uuden samanlaisen... huhhuh.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 09:51"]Nyt mä heittäydyn teiniks ja kirjotan tällee et te ette tunnistais mua ja sit mä heitän päivän pähkinän. Aatamist ja Eevast vaa alotan ja sit kysyn MITÄ TEHDÄ.
[/quote]
Huono yritys jokatapauksessa. Kukaan teini, lievästi tai vähemmän lievästi kehitysvammaisia lukuunottamatta, ei kirjoita tuolla tapaa. t. 16v
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 11:26"]No eiköhän tässä kuitenkin pääasia ole se, kenen rahoilla neule oli istettu :-D Eli käytkö jo töissä, olitko ostanut neuleen omilla rahoillasi? Jos äitisi on rahoittanut sinulle sen puseron, ei hänen varmaan tarvitse sinulle rahaa siitä antaa...? Lähes kaksi sivua keskustelua, eikä kukaan ole edes tajunnut pääpointtia... voi mammojen älykkyyttä, taas kerran!
[/quote]
Vai puuttuisiko se älykkyys sittenkin sulta :D
Jos joku ihminen tulisi ja rikkoisi minun 150 euroa maksavan tavaran ja sitten omin päin antaisi sen jollekin toiselle, tekisin poliisille ilmoituksen.
Sinuna AP ottaisin yhteyttä vaikka koulun kuraattoriin. Törkeä äiti.